همشهری آنلاین: رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از راه‌اندازی «بازار پژوهش» در راستای فراهم آوردن زیرساخت همکاری بین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: بازار پژوهش با هدف فراهم کردن بستر ارتباط بین عرضه و تقاضای پژوهش راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، علی حیدری دوشنبه 27 آذر ماه در نشست خبری با بیان اینکه سال 91 نهمین سال فعالیت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است، در تشریح آماری عملکرد این صندوق گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا کنون بیش از 1500 طرح پژوهشی با حمایت صندوق وارد جریان فعالیت شده و بیش از 600 طرح پژوهشی مورد حمایت صندوق خاتمه یافته است.

حیدری با اعلام اینکه بیش از 100 طرح فناورانه با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور وارد فرآیند ثبت بین‌المللی اختراع شده است، گفت: بیش از 20 اختراع ثبت شده در سطح بین‌المللی در رشته‌های مختلف علوم داریم و در میان نهادهایی که در کشور در حوزه ثبت اختراع فعالیت می‌کنند رتبه اول ثبت اختراع بین‌المللی متعلق به این صندوق است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از شکل‌گیری دانش فنی، ساخت دستگاه، ساخت نمونه محصول، تولید نرم افزار و ... به عنوان دیگر دستاوردهای این صندوق نام برد و درباره بودجه این صندوق نیز گفت: بودجه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اصلاً با عنوان صندوق مطابقت ندارد. بودجه صندوق به اندازه کمتر از یک هزارم بودجه پژوهشی کشور است.

وی افزود: سال گذشته که بودجه این صندوق با افزایش روبرو بود به 100 میلیارد ریال رسید. سال 91 نیز همین رقم بودجه مصوب‌مان است اما با توجه به مشکلات بودجه‌ای مشخص نیست چه مقدار از آن تخصیص پیدا می‌کند.

دکتر حیدری در بخش دیگر سخنانش با یادآوری اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در اساسنامه‌اش به عنوان یک بنیاد علمی دیده شده است، گفت: یکی از مشکلاتی که صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با آن مواجه است همین عنوان صندوق است. افراد بیرونی صندوق وقتی عنوان آن را می‌شنوند برداشت بانک، سازمان و موسسات مالی می‌کنند. این درحالیست که بحث‌های مالی زیر 10 درصد دغدغه‌ها و فعالیت‌های صندوق را تشکیل می‌دهد و این نهاد یک نهاد کاملا علمی و حرفه‌ای در سطح ملی است که وظیفه‌اش کمک به مهارت‌های علمی منطقه‌ای و تخصصی مانند دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: معادل فارسی عنوان لاتین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، «بنیاد ملی علوم ایران» است. در واقع ماهیت صندوق ما این عنوان است و بحث ما نیز حمایت از گسترش علم و فناوری در سطوح ملی و بین‌المللی با رویکرد تحقق اهداف و آرمان‌های اساسی کشور است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد این صندوق در زمینه حمایت از تجاری‌سازی گفت: تجاری‌سازی مدنظر صندوق با مفهوم تجاری‌سازی مصطلح در جامعه که تجاری‌سازی را به مفهوم صنعتی کردن می‌بینند، متفاوت است. ما تجاری‌سازی را آماده‌سازی دانش برای به کارگیری تعریف می‌کنیم در نتیجه هر اقدامی که در مسیر ایده تا محصول اتفاق بیافتد که کمک کند دانش به سمت استفاده حرکت کند، اقدامات تجاری‌سازی محسوب می‌شود.

دکتر حیدری افزود: طی 8 سال فعالیت صندوق در حوزه تجاری‌سازی بیش از 400 طرح ورودی داشتیم که از این 400 طرح کمتر از 50 طرح موفق شده به مرحله تأیید تجاری‌سازی برسد. حمایت‌های صندوق  در چند بخش ارزیابی و مشاوره علمی به صاحبان طرح‌ها در قالب داوری‌های علمی و فنی، ارزیابی و ارائه مشاوره اقتصادی به صاحبان طرح‌ها در قالب هزینه‌هایی که صندوق برای تدوین طرح تجاری متقبل شده و در نهایت حمایت مالی است.

وی یادآور شد: صندوق وقتی وارد عرصه تجاری‌سازی شده جزو معدود نهادهای علمی و فناورانه کشور بوده که بحث تجاری‌سازی را وارد عرصه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کرده است. صندوق در بحث تجاری‌سازی، الگوسازی و جریان‌سازی کرده است. یکی از سیاست‌های صندوق این است که بستر پژوهش و فناوری شکل بگیرد و نهادهای مجری آن بستر کار را ادامه دهند البته صندوق در زمینه شکل‌گیری زیرساخت‌ها هم تلاش خواهد کرد.

حیدری، بحث حمایت مستقیم مالی از طرح‌ها را یک بحث کوچک در حمایت از تجاری‌سازی دانست و تصریح کرد: بحث اساسی در تجاری‌سازی کمک به زیرساخت حرکت دانش از فرآیند ایده به محصول است که در این رویکرد الگوی مدیریت راهبردی پژوهش و فناوری را با رویکرد یکپارچه‌سازی مرحله ایده تا محصول به عنوان بستر و راهکار تجاری‌سازی مدنظر قرار داده‌ایم و حمایت از تجاری‌سازی صنعتی را به بخش‌هایی که وظیفه‌شان حمایت از تجاری‌سازی صنعتی است واگذار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کل منابع صندوق کفایت یک طرح تجاری‌سازی صنعتی را هم ممکن است نکند در نتیجه انتظار تجاری‌سازی صنعتی را نباید از این صندوق داشته باشیم. صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک‌ها وظیفه‌شان حمایت از تجاری صنعتی است. وظیفه صندوق این است که کمک کند محصولی برای تجاری‌سازی صنعتی آماده شود.

کد خبر 194688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز