گروه سیاسی: دقیقا بیش از یک‌سال از خبر دستیابی نیروهای مسلح ایران به یک فروند پهپاد شناسایی و جاسوسی آمریکایی با نام RQ170می‌گذرد.

این هواپیما که از پایگاه خود در افغانستان به هوا برخاسته بود به گفته مقامات نظامی کشورمان در عمق حدود 200کیلومتری و در منطقه طبس در پی مراقبت‌های الکترونیک در دام واحدهای کمین جنگ الکترونیک افتاده و تقریباً به‌طور سالم به زمین نشانده شد. پس از شوک‌های جدید پهپادی ایران به آمریکا و شناسایی و هدف قرار‌دادن پهپاد پردیتور در آب‌های خلیج‌فارس و به‌‌دست‌آوردن پهپاد اسکن ایگل، حالا در گزارشی فاش شده است که پهپادهای جمهوری آذربایجان که با کمک متخصصان اسرائیلی مونتاژ شده‌اند برای انجام عملیات جاسوسی بر فرار مرزهای مشترک آن کشور با ایران و قره‌باغ تلاش می‌کنند.

این در حالی است که از سوی جمهوری اسلامی ایران در جریان ترور دانشمندان هسته‌ای نیز به مسئولان آذربایجانی درخصوص تردد تروریست‌ها از این کشور هشدار داده شده بود.گفته می‌شود آذربایجان هواپیماهای بدون سرنشین فوق سبک و تا حدی غیرقابل رویت با موتور الکتریکی (Orbiter) را که با همکاری متخصصان اسرائیلی مونتاژ شده‌اند برای انجام عملیات بر فراز مرزهای مشترک خود با ایران و قره‌باغ به پرواز در می‌آورد.

رژیم اسرائیل بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، ۱۰ فروند پهپاد هرمس ۴۵۰ به جمهوری آذربایجان فروخته است. به گزارش پرس تی‌وی، پهپادهای هرمس ۴۵۰ به سامانه ناوبری ماهواره‌ای (جی‌پی‌اس) مجهز هستند. این سامانه می‌تواند تصاویر ماهواره‌ای که پهپاد می‌فرستد را در اختیار ناظر بیرونی دور از محدوده پرواز قرار دهد.

به گفته کارشناسان، ماهواره‌های اسرائیلی با پهپادهای آذربایجانی همکاری‌های بسیار نزدیکی دارند؛ هر چند تا رسیدن به سطح مطلوب همچنان فاصله زیادی در پیش است. رژیم اسرائیل و جمهوری آذربایجان قرارداد خرید پهپادهای تهاجمی هرون (Heron) و سرچر (Searcher) با قابلیت انجام عملیات تا ۱۰۰۰ کیلومتری را به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با هدف کاستن از محدودیت‌های عملیاتی جمهوری آذربایجان به امضا رساندند.

کد خبر 193857
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز