گروه شهرستان‌ها- محمدخادمی: یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی بندرعباس مسئله فاضلاب این شهر است؛ مشکلی که به‌راحتی می‌توان آن‌را از وضعیت جوی‌ها و کانال‌های آب احداث شده در معابر شهری و بوی بد پراکنده شده در بسیاری از محله‌ها فهمید.

فاضلاب - بندرعباس

از سوی دیگر نیز در محلات جنوبی این شهر کانال‌های کوچک و بزرگ فاضلاب به سمت دریا ساخته شده‌اند که نتیجه‌اش آلودگی بیش از پیش محیط‌زیست این منطقه است.

نیمی از بندرعباس فاضلاب ندارد

رئیس شورای شهر بندرعباس در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: فاضلاب شهری یکی از دغدغه‌های شهروندان و مسئولان این شهر است چراکه نزدیک به 50درصد از محدوده شهر بندرعباس فاضلاب ندارد. وی البته اضافه می‌کند: این آمار براساس مشاهد‌ات ماست و آمار دقیقی از این مسئله در دست نیست اما آنچه مشخص است فاضلاب به اصلی‌ترین مشکل شهری این روزهای بندرعباس تبدیل شده است. جمشید رئیسی می‌افزاید: اعضای شورای شهربندرعباس نزدیک به هفت‌سال است که پیگیر این موضوع هستند اما مسئولان امر، نبود اعتبارات را اساسی‌ترین مشکل در اجرای عملیات فاضلاب شهری مناسب عنوان می‌کنند. وی تصریح می‌کند: متأسفانه آب فاضلاب‌های شهری از طریق جوی و کانال‌کشی به خلیج‌فارس می‌ریزد که باید اقدامات اساسی در این‌باره نیز انجام شود.

این عضو شورای شهر بندرعباس ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مشکل فاضلاب این شهر بندری با عبور از معابر اصلی هم قابل مشاهده است و با وجود آنکه طی سفرهای دوره‌ای هیأت دولت این مشکل با رئیس‌جمهور نیز در میان گذاشته شده ‌ اما متأسفانه هنوز آنطور که باید اقدامات لازم در این خصوص صورت نگرفته است. از سوی دیگر رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر بندرعباس به خبرنگار ما می‌گوید: متولی ورود آب‌های جاری به دریا سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره‌کل آب‌وفاضلاب استان هرمزگان است. راحله ملایی ادامه می‌دهد: نزدیک به 70درصد از بافت شهری بندرعباس فرسوده است، بنابراین فاضلاب واحدهای مسکونی و تجاری وارد جوی‌های کنار خیابان می‌شود. به همین منظور جا دارد مسئولان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه این کانال‌های روباز فاضلاب شهری چه نوع مشکلاتی را برای شهروندان بندرعباسی به‌وجود می‌آورد؟ پاسخ می‌دهد: طبیعتا مشکلاتی همچون تهدید سلامت شهروندان و آلودگی محیط‌زیست را در پی دارد اما موضوع دیگر درخصوص ریخته شدن این آب به دریاست که باید در این زمینه نیز توجه شود، چرا که حداقل دافعه گردشگران را به‌همراه دارد. به گفته این عضو شورای شهر بندرعباس طبق وعده‌های مسئولان استانی قرار شده است بودجه فاضلاب شهری تا پایان سال‌جاری در اختیار سازمان آب و فاضلاب استان قرار بگیرد و کار عملیاتی آن آغاز شود.

سفر دولت بدون مشاهده مشکلات

با توجه به اینکه استان هرمزگان چهاربار میزبان سفراستانی هیأت دولت بوده و بیش از 10بار هم به دلایل گوناگون رئیس‌جمهور به این استان سفر کرده است، به‌نظر می‌رسد با این حجم سفر به این استان مشکل فاضلاب شهری بندرعباس باید تاکنون از سوی مسئولان دولتی مشاهده می‌شد و اقدام اساسی در این زمینه صورت می‌گرفت. گفتنی است حدود دوهفته پیش نوجوانی 16ساله در بندرعباس پس از بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در پی جدا شدن کابل برق فشار قوی از یک دکل برق جان خود را از دست داد. این در حالی است که گفته می‌شود یکی از مشکل‌های اساسی بروز چنین حوادثی در بندرعباس به لایروبی‌نشدن کانال‌های فاضلاب برمی‌گردد که پس از بارش باران، آب از آن سرریز شده و خیابان‌های شهر دچار آبگرفتگی می‌شود و به همین‌خاطر احتمال برق‌گرفتگی شهروندان بر اثر سقوط تیر چراغ برق یا جدا شدن کابل‌های برق وجود دارد.

کد خبر 193737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز