شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی: بعد از انجام چند تغییر پرسرو صدا در ترکیب استانداران کشور آن هم در ماه‌های پایانی دولت دهم، حالا یکی از نمایندگان مجلس به نقل از وزیر کشور گفته که تغییرات استانداران ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالی است که مجمع نمایندگان برخی استان‌ها از روند این تغییرات گلایه داشته‌اند.

قانون گذاری

پیش از این البته مصطفی محمدنجار وزیر کشور در جلسه تودیع محمد حسین موسی پور استاندار سابق قم و تنها استاندار روحانی کشور و معارفه کرم‌رضا پیریایی استانداری که در همدان، مردم این شهر سخنانش را قطع کرده و علیه جریان انحرافی شعار داده بودند از ادامه تغییرات در ترکیب استانداران خبر داده بود. در پی آن خبر هم استانداران گیلان، خراسان شمالی، اردبیل، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی تغییر کردند یا جابه‌جا شدند که انتصاب محمود احمدی‌بیغش نماینده سابق شازند در مجلس که در انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شد به استانداری خراسان شمالی کم سروصدا نداشت. بگذریم از آنکه اظهارنظر او درباره مردم این استان بعد از سفری که رهبر معظم انقلاب به این استان داشتند، خود صدای گلایه مجمع نمایندگان استان را درآورد و شایعه برکناری او را هم دامن زد.

حالا عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا گفته که وزیر کشور اظهار کرده که نقشی در این جابه‌جایی‌ها ندارد.او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به محورهای سؤالات خود از وزیر کشور مبنی بر تغییرات آتی در بدنه استانداری‌ها، نارضایتی نمایندگان مجلس از تغییر برخی استانداران و به‌کارگیری افرادی که پیش‌تر برای حضور در انتخابات مجلس نهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، به‌عنوان استاندار، اظهارکرد: بنده در کمیسیون از پاسخ آقای نجار قانع نشدم و منتظر تصمیم کمیسیون و در نهایت هیأت رئیسه برای پاسخگویی وزیر کشور در صحن علنی مجلس هستم.

وی افزود: اگرچه جا به جایی در دولت و استانداری‌ها جزو وظایف قانونی و از حقوق دولت است، اما انجام این تغییرات در آستانه انتخابات و همراه کردن مسائل حاشیه‌ای با آن، شائبه‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند که مسئولان امر باید نسبت به آن پاسخگو باشند.
شائبه انتخاباتی بودن این تغییرات را البته نمایندگان دیگر هم پیش از این گوشزد کرده بودند. محمد دامادی نماینده مردم ساری درباره موج جدید تغییر استانداران گفته بود که باید درنظر داشت که تغییر استانداران در تغییر جهت مسیر انتخابات مؤثر است، بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که این شائبه را از خود دور کند. فردی که تا به حال سابقه استانداری نداشته است زمانی که به این عنوان منصوب می‌شود مدتی طول می‌کشد که با استانداری آشنا شود. حال که یک‌سال به عمر پایانی دولت مانده است چرا تعویض می‌شود!

مصطفی محمد نجار در پاسخ به این انتقادها گفته که دولت با مطالعه استانداران را تغییر می‌دهد و این کار بیشتر در راستای پیشرفت پروژه‌ها بوده و هیچ‌گونه سیاسی‌کاری در تغییر استانداران نداشتیم. او در بازدید از پروژه بیمارستان 200تختخوابی شهر یاسوج اظهار داشته بود که هر وقت و هر کجا لازم باشد جابه‌جایی و تغییرات را انجام می‌دهیم.قبل‌تر و در تعاملاتی که بین مجلس هشتم و دولت نهم وجود داشت معمولا وزیر کشور در مشورت با مجمع نمایندگان استان، استانداری را منصوب می‌کرد یا برای تغییر او نظر اعضای مجمع نمایندگان را جویا می‌شد اما این تعامل در مجلس نهم و دولت دهم ظاهرا از بین رفته است.

این تعامل حتی در نامه‌ای که اخیرا محمود احمدی‌نژاد به دستگاه‌های اجرایی‌اش نوشته بود و از قضا به‌دست مجلسیان هم افتاد، به حداقل رسیده است. او در این نامه نوشته بود که از پذیرش و انجام هرگونه اقدامی که شائبه دخالت در عزل و نصب مدیران اجرایی در اثر فشار و یا خواست نمایندگان مجلس، خودداری شود. احمدی‌نژاد بعدها در مواجهه با انتقاد نمایندگان از این نامه گفته بود که هر وقت که ما از استانداری‌ها پاسخ می‌خواستیم آنها به ما می‌گفتند فلان نماینده گفته که چنین شود ما هم به آنها ابلاغ کردیم از این به بعد طبق قانون عمل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جابه‌جایی استانداران زمانی که با نارضایتی نمایندگان استان همراه می‌شود، توجیه‌پذیر نیست، تصریح کرد: متأسفانه اکنون درباره تغییرات برخی از استانداران یک نارضایتی که از مسائل حاشیه‌ای نشأت می‌گیرد، در بین نمایندگان به‌وجود آمده است.

حیدرپور در پاسخ به این سؤال که مگر غیراز جابه جایی‌های صورت گرفته در استانداری‌ها، تغییرات دیگری صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: بنا به آنچه ما اطلاع یافته‌ایم و پاسخ‌هایی که وزیر کشور به سؤالات بنده در کمیسیون داد، جابه جایی‌های دیگری در استانداری‌ها در راه است.

وی یادآور شد: زمانی رسیدگی مجلس به تغییرات استانداران اهمیت پیدا می‌کند که وزیر کشور عنوان می‌کند من نقشی در این جابه‌جایی‌ها ندارم و بخش اعظمی از آن براساس تصمیماتی است که خارج از وزارتخانه گرفته می‌شود.نماینده شهرضا ادامه داد: جای تأسف است که برخی از استاندارانی که امروز در راس امور استان‌های مختلف کشور قرار می‌گیرند، افرادی هستند که در انتخابات مجلس نهم از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند.آمار تغییرات استانداران از زمانی که مصطفی پورمحمدی به‌عنوان نخستین وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد به ساختمان خیابان فاطمی رفت تا‌کنون نزدیک به 70 رسیده است.

محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز با سیاسی و غیرتخصصی خواندن تغییرات اخیر در بدنه دولت و استانداری‌ها، گفته که ظاهرا رئیس‌جمهور و بعضی از مسئولان ارشد اجرایی اراده خودشان را برای آینده و به‌خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری در حال بروز دادن هستند که قطعا این اقدامات زودهنگام و عجولانه، نتیجه‌ای نصیب ایشان نخواهد کرد.

کد خبر 193720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز