همشهری آنلاین: استاندار تهران در حالی خبر از تعطیلی پایتخت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذر ماه داده که برخی دستگاه‌ها در پایتخت اعلام کرده‌اند که فعالیتشان در این دو روز تعطیل نیست. در میان فعالان روزهای تعطیل تهران می‌توان از مجلس شورای اسلامی، مطبوعات، بورس، سینماها، برخی واحدهای دانشگاه آزاد و ... نام برد.

به گزارش همشهری آنلاین، تماس‌های تلفنی شهروندان بخصوص از شهرستان‌های استان تهران حاکیست هنوز ساکنان شهرستان‌های استان تهران به دید تردید به موضوع این تعطیلی دو روزه نگاه می‌کنند. در همین حال مسئولان استانداری تهران در گفتگو با رسانه‌ها درباره تعطیلی دو روزه در تهران و شهرستان‌های استان تهران پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

 محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران در گفتگو با فارس اعلام کرد: برای کاهش آلودگی‌ هوای تهران روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تمام ادارات،‌ مدارس و دانشگاه‌ها به غیر از بانک‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی و بیمارستان‌های استان تهران تعطیل هستند.

البته معاون عمرانی استاندار تهران در حالی تعطیلی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری را مشمول استان تهران اعلام کرده که استاندار تهران در گفتگو با فارس، این دو روز تعطیلی را مشمول تمامی شهرهای استان تهران به غیر از فیروزکوه، دماوند، رودبار قصران و لواسان دانسته است.

شهر ری آلوده‌ترین و در یک قدمی اضطرار

بر اساس گزارش مهر، هم اکنون شهر ری آلوده‌ترین شهر استان تهران است و در یک قدمی اضطرار قرار دارد. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران از پایداری وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار خبر داده و گفته است: در حال حاضر شهر ری در یک قدمی شرایط اضطرار قرار دارد و آلوده‌ترین نقطه تهران است. پس از آن، شاد آباد و اقدسیه مناطقی هستند که میزان آلاینده‌ها در آنها به شرایط اضطرار بسیار نزدیک است.

خطرناک‌ترین آلودگی موجود در هوای تهران اعلام شد

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز همزمان با این تعطیلی‌ها به تشریح خطرناکترین آلودگی موجود در هوای تهران پرداخته است.

علیرضا مصداقی‌نیا، معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که کدام نوع از آلودگی‌های موجود در هوای تهران نگران‌کننده‌تر است، به فارس گفت: به نظر من، ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون از همه مهمتر است و ما نگران آن هستیم چون این ذرات می‌تواند تا اعماق ریه و دستگاه تنفسی نفوذ کند و وقتی با آلودگی‌های گازی همراه می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. چون این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب می‌شوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت می‌توانند خیلی آسیب رسان باشند.

جدول دستگاه‌ها و نهادهایی که اعلام کردند سه شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذر ماه تعطیل نیستند

دستگاه / نهاد / برنامه فرهنگی

جزئیات

مجلس شورای اسلامی

فارس: حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه و چهارشنبه علیرغم تعطیلی تهران، تعطیل نیست و تشکیل جلسه علنی می‌دهد.

بورس

فارس: علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس در واکنش به این سئوال که با توجه به اعلام تعطیلی تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به دلیل افزایش آلودگی هوا ، آیا بازار سرمایه هم تعطیل خواهند بود، گفت: خیر. چون بانک‌های تهران در روزهای یاد شده باز هستند، بنابراین بورس‌های کشور و نهادهای مرتبط مانند شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم فعال خواهند بود.

سینما

مهر: محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران از باز بودن سینماهای تهران در تعطیلات سه شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذر ماه خبر داد.

تئاتر شهر

مهر: تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر نیز سه شنبه 14 و چهارشنبه 15 آذر ماه طبق روال قبلی به اجراهای خود ادامه خواهد داد.

مطبوعات

مهر: با وجود اعلام تعطیلی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذرماه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، بیشتر روزنامه‌های سراسری کشور فردا سه‌شنبه 14 آذر منتشر خواهد شد. بر این اساس روزنامه‌های جوان، همشهری،  اعتماد، تهران امروز، ایران، جام‌جم، بهار، ابتکار، قدس، دنیای اقتصاد، کیهان و اطلاعات، طی روزهای آتی منتشر خواهند شد.

برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران

مهر: محمد خجسته، معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اعلام کرد که برخی واحدهای این دانشگاه فردا و پس فردا تعطیل نیستند.

خجسته در این باره گفت: در پی آلودگی هوای تهران، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و همه واحدهای دانشگاهی تهران، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری تعطیل هستند اما واحدهای دماوند، فیروزکوه و بخش لواسان و رودبار در این دو روز تعطیل نیستند.

آموزش و پرورش شهر تهران
(اردوی راهیان نور دانش آموزان تهرانی)

مهر: برنامه اردوهای راهیان نور دانش آموزان به رغم تعطیلی مدارس شهر تهران اجرا می شود و برگزاری این اردوها براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته به قوت خود باقی است.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: با توجه به افزایش آلودگی هوای شهر تهران، تمامی مدارس شهر تهران در همه مناطق تعطیل است. اما دانش آموزانی که در اردوهای راهیان نور ثبت نام کرده اند، باید براساس برنامه اعلام شده در اردوها شرکت کنند.

بیمارستان‌ها به گفته مسئولان استانداری بیمارستان‌ها در دو روز تعطیلی تهران به دلیل آلودگی فعال هستند.
بانک‌ها بانک‌های تهران نیز در دو روز آینده دایر خواهند بود.
کد خبر 193246
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز