گروه شهری: وضعیت پیش آمده در افزایش آلودگی هوای تهران دیروز مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران را به اعتراض واداشت.

آلودگی

وی در مصاحبه با همشهری شرایط را کاملا بحرانی اعلام کرد و گفت: خداوند کمک کند، من نیز مانند همه مردم نگران آلودگی هوا، هشدارها، بحران‌ها و همه این مسائل هستم.به گفته چمران، میزان بحرانی بودن آلودگی هوای شهر به راحتی وقتی به هوا نگاه می‌کنیم قابل مشاهده و احساس است. وی با اشاره به اینکه از میزان آلودگی هوا نمی‌توان کاست و تنها می‌توان با تمهیداتی از افزایش آن جلوگیری کرد از مردم خواست تا به‌ویژه در فصل سرما ومواجهه با شرایط جوی وارونگی هوا که همانند سقفی مانع از عبور آلودگی‌ها از سطح زمین می‌شود از تردد اضافه در شهر بپرهیزند.

چمران درعین حال تعطیل کردن ادارات و مدارس را نیز چاره کار کاهش آلودگی هوا ندانست زیرا شرایط جوی در زمستان به‌گونه‌ای است که سرما موجب می‌شود هوای آلوده پایین بماند و بالا نرود درحالی‌که در فصول دیگر اینگونه نیست. چمران درمورد تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوا که امروز و فردا درتمام محدوده زوج یا فرد، طرح ترافیک را به اجرا در می‌آورند، گفت: بهتر بود این طرح از دیروز اجرا می‌شد تا امروز، زیرا ازهفته پیش شاهد هشدارهای پی در پی درمورد آلودگی هوا بوده‌ایم تا بیش از این آلوده نشود.

بنا براین گزارش، سهم وسایل نقلیه شخصی در آلودگی هوا تا 80درصد اعلام شده؛ علاوه براین براساس آمارهای اعلام شده حدود 70درصد خودروهای شخصی تک سرنشین هستند در این‌باره چمران اظهار داشت: اگر از مردم بخواهیم که با اتومبیل شخصی تردد نکنند سؤال پیش می‌آید که با چه وسیله‌ای رفت‌وآمد کنند.

از نظر این عضو بلندپایه شورای شهر درست این است که مردم با اتوبوس و مترو تردد کنند اما متأسفانه به میزان کافی اتوبوس نداریم، از سوی دیگر خطوط مترو هم کامل نیست اما اگر مترو تکمیل شود به‌دلیل استفاده از نیروی برق هم در کاهش آلودگی هوا و هم در سرعت جابه‌جایی ا ز اتوبوس مؤثرتر است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به میزان آلودگی‌های موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و گفت: منشأ 20درصد آلودگی هوا و 60درصد آلودگی صوتی، موتورسیکلت‌ها هستند که شورای شهر از دور دوم فعالیت خود پیشنهادهایی را برای کنترل آلودگی‌های موتورسیکلت‌ها به هیأت دولت ارائه کرده که اتفاقا تصویب هم شد. وی استفاده از وسایل نقلیه ریلی مانند مترو را هم به‌دلیل حجم جابه‌جایی بسیار و هم تولید کمترین میزا ن آلودگی برای شهر تهران مناسب دانست و گفت: البته نه در این شرایط آلودگی هوا بلکه در شرایط مناسب‌تر مردم را می‌توان به استفاده از دوچرخه نیز تشویق کرد. همچنین توسعه شهر الکترونیک یا استفاده از سیستم‌های الکترونیک شهر به‌نحوی که مردم بسیاری از امور خود را بدون تردد در شهر و مراجعه به ادارات از طریق سیستم‌های الکترونیک به انجام برسانند می‌تواند مثمر ثمر باشد.

کد خبر 193101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز