گروه بین‌الملل: جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از تهدید های مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق علیه آنکارا ابراز تاسف کرد.

سخنگوی دولت رجب طیب اردوغان به خبرگزاری فرانسه گفت: طالبانی گفته که از اظهارات بارزانی علیه ترکیه متاسف است. وی افزود، رئیس جمهور عراق همچنین بر اهمیت روابط با آنکارا تاکید کرده است.

رسانه‌های ترکیه خبر داده بودند که مسعود بارزانی تهدید کرده بود اگر مقامات ترکیه با طرح خود برای پیوستن شهر نفت خیز کرکوک به منطقه کردستان مخالفت کنند در امور اقلیت کرد ترکیه مداخله خواهد کرد.

مسعود بارزانی در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت:اجازه نمی‌دهیم که ترک‌ها در کرکوک دخالت کنند، به لحاظ تاریخی و جغرافیایی، کرکوک یک شهر عراقی با هویت کردی است و همه اطلاعات ثابت می‌کند که کرکوک بخشی از کردستان است. 

بارزانی گفته بود که ترکیه اجازه مداخله در مسائل کرکوک را ندارد و در صورت انجام این کار، ما در مسائل دیاربکر و سایر شهرهای ترکیه مداخله خواهیم کرد.

بارزانی همچنین گفت که سی میلیون کرد در ترکیه زندگی می‌کنند که اگر ترکیه به دلیل هزاران ترکمن در شمال عراق مداخله کند ما نیز در امور میلیون ها کرد در ترکیه مداخله می‌کنیم.

بعد از آنکه بارزانی، دولت ترکیه را از مداخله در امور داخلی کردهای عراق برحذر داشت، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به وی هشدار داد، ترکیه را تهدید نکند زیرا این امر هزینه سنگینی برای وی و کردهای عراق خواهد داشت.

در همین حال عبدالله گل وزیر خارجه ترکیه در واکنش به سخنان مسعود بارزانی به خبرنگاران گفت که چگونگی پاسخ ترکیه را خواهید دید.همزبان با این اظهارنظرها فعالیت مسلحانه پ ک ک در مناطق کردنشین جنوب شرق ترکیه افزایش یافته است و تاکنون بیش از ده نفردر این درگیری ها کشته شده‌اند.

روزنامه حریت با اختصاص عنوان صفحه اول خود به درگیری لفظی بین ترکیه و رییس منطقه کردستان عراق،نوشت که این طرز تفکر که مسعود بارزانی  به عنوان دشمن تلقی شود در ترکیه جا افتاده است.

در همین رابطه رییس حزب اتحاد ملی ترکیه خواهان محاکمه بارزانی شد.

روزنامه‌های ترکیه در چند روز اخیر به گزارش خبرگزاری ایرنا از آنکارا به گونه‌ای گسترده مطالب خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

کد خبر 19302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز