همشهری‌آنلاین: شرکت کنندگان در نشست تغییرات جوی در دوحه قطر در دومین روز از این نشست هنوز گفتگوهای رسمی خود را شروع نکرده‌اند. اما گفته می‌شود احتمال دارد تعدادی از کشورهای ثروتمند این پیمان را امضا نکنند.

duha

روئی روتنبرگ خبرنگار شبکه سی سی تی وی در دوحه قطر در گزارشی از محل برگزاری نشست بین‌المللی تغییرات جوی گفت شرکت کنندگان در نشست تغییرات جوی در دوحه در دو روز گذشته تنها درباره موضوعات این نشست گفتگوهای مقدماتی انجام داده‌اند و هنوز نشست به شکل رسمی کار خود را شروع نکرده است.

more  آشنایی با چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی (UNFCCC)

بر اساس این گزارش، معاون دبیر کل سازمان ملل در بخش تغییرات جوی در دومین روز نشست دوحه پیشنهاد کرد مسائلی مانند نقش زنان در تغییرات جوی و مسائل جنسیتی و نقش آنها در تغییرات جوی مورد توجه قرار گیرند.

همچنین پیشنهاد شد راه‌های گسترش پیمان کیوتو هم در نشست دوحه بررسی شود. برخی از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مخالف پیمان کیوتو و گسترش آن هستند. این مساله نمایندگان کشورهای کمتر توسعه یافته را در نشست دوحه نگران کرده است.

پیمان کیوتو درباره تغییرات جوی اولین بار در سال2005 امضا شد و اعتبار آن تا یک ماه دیگر به پایان خواهد رسید. این پیمان از کشورهای توسعه یافته می‌خواهد میزان تولید گاز دی اکسید کربن خود را کاهش دهند. جامعه جهانی امیدوار است که این پیمان در نشست دوحه تمدید شود اما تعدادی از کشورهای ثروتمند و توسعه یافته اعلام کرده‌اند این پیمان را امضا نخواهند کرد.

خبرنگار سی سی تی وی گفت هر چند تغییرات جوی و راه های مقابله با آن مهم‌ترین محور نشست دوحه است اما تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح های مورد نیاز در این زمینه یکی از نگرانی های عمده شرکت کنندگان در نشست دوحه است.

نشست تغییرات جوی در دوحه قطر برای مدت ده روز در حال برگزاری است.

کد خبر 192584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز