محوطه تخت جمشید در آینده نزدیک به سیستم‌های الکترونیک ورود به این محوطه باستانی تجهیز می‌شود.

مسئول بخش آمار و گردشگری محوطه جهانی تخت جمشید (پارسه) با اعلام این خبر گفت: با الکترونیک شدن بخش ورودی محوطه، امکان کنترل جمعیت در روزهای پیک حضور گردشگران فراهم می‌شود.معصومه عرب‌پور در همین رابطه به ایسنا گفت: از سال 1380 که روند رو به رشد حضور گردشگران را در این محوطه شاهد بودیم، تصمیم گرفتیم یک سناریوی بازدید برای گردشگران درنظر بگیریم تا به آنها مسیر بازدید، محل ارائه خدمات و ... را نشان بدهیم.

وی افزود: در نوروز، برای کنترل هر آنچه در محوطه رخ می‌دهد، از همیاران میراث فرهنگی استفاده می‌کنیم.عرب پور گفت: این همیاران مانند همیاران پلیس، کودکان هفت تا 15ساله هستند که پس از آموزش‌هایی که به آنها داده می‌شود، درصورت بروز هر مسئله‌ای، تذکرهای لازم را به گردشگران می‌دهند. وی افزود: همچنین درنظر داریم پس از ساماندهی ورودی محوطه، در محلی که گردشگران بلیت تهیه می‌کنند، پلاستیک‌هایی را به آنها بدهیم تا برای حفظ پاکیزگی محوطه تخت جمشید، از خود گردشگران استفاده کنیم.

عرب‌پور با اشاره به بازدید حدود دومیلیون نفر از تخت جمشید در سال‌جاری گفت: پس از الکترونیک شدن گیت ورودی، آمار دقیق‌تری از تعداد بازدیدکنندگان خواهیم داشت.مسئول بخش گردشگری و آمار محوطه جهانی تخت جمشید در پاسخ به اینکه چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود جمعیت انبوه به محوطه و نزدیک نشدن آنها به آثار انجام می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تعداد کمی از بازدیدکنندگان از موانع حفاظتی آثار عبور می‌کردند و به آنها نزدیک می‌شدند، برای برخی از آنها حفاظ شیشه‌ای درنظر گرفته‌ایم. این اقدام برای آثاری که امکان دسترسی مردم به آنها وجود دارد، انجام شده است.

وی افزود: معمولا گردشگران مختلفی در نوروز پیش از ساعت 10صبح به تخت جمشید وارد می‌شوند و حدود دو ساعت بازدید آنها طول می‌کشد. در ساعت‌های دیگر، این مدت کمتر است و کنترل بیشتری می‌توان داشت اما برای کنترل ورود گردشگران قصد داریم از دستگاه‌هایی که در ورودی محوطه نصب خواهند شد، استفاده کنیم.

کد خبر 192121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز