سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: امروز موعدی است که مسئولان برای آغاز توزیع شیر در مدارس اعلام کرده‌اند که احتمال به تعویق افتادن آن برای چندمین بار دور از انتظار نیست، افزون بر آن اعلام شده میزان سهمیه شیر دانش‌آموزان 50درصد کاهش یافته است.

شیر

آن طور که از اخبار پیداست کم شدن نوبت‌های توزیع شیر از 70نوبت به 35نوبت قطعی است، همچنین جمعیت هدف‌ کمتر شده و امسال هم برخلاف اعلام پیشین ، دانش‌آموزان متوسطه مشمول طرح توزیع شیر در مدارس نمی‌شوند.

مشکلات تکراری

امسال دومین سالی است که طرح توزیع شیر در مدارس با مشکلات روبه‌رو شده است، کمبود بودجه طرح توزیع شیر در مدارس، بدهی به کارخانه‌های تولید‌کننده و افزایش قیمت شیر، از مهم‌ترین مشکلات پیش‌رو ست. تابستان امسال مسئولان وزارت آموزش و پرورش ازجمله علیرضا کریمیان، ‌دبیر کمیته ملی شیر مدارس، اعلام کردند شیر رایگان بین همه دانش‌آموزان دوره‌های پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی و متوسطه و مهدهای کودک توزیع می‌شود.

چندی پس از آن کریمیان از حذف مشمولیت دانش‌آموزان متوسطه از طرح توزیع شیر رایگان سخن گفت. وحید کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: توزیع شیر رایگان برای تمامی دانش‌آموزان کشور از اول آبان‌ماه امسال انجام می‌شود، هر چند که درباره زمان آغاز اجرای این طرح بین مسئولان این وزارتخانه تشکیک وجود داشت اما دبیر کمیته ملی شیر مدارس اعلام کرد که شیر از آبان در مدارس توزیع می‌شود.

همان زمان معاون توسعه مدیریت وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: درباره تأمین اعتبار توزیع شیر در مدارس جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردیم و اعتبارات این موضوع(شیر رایگان در مدارس) تأمین شد. به هر روی شیر در مدارس از آبان‌ماه توزیع نشد.

وعده‌های مختلف

سال گذشته نیز مشکلاتی در امر توزیع شیر در مدارس بروز کرد و توزیع شیر در مدارس تهران از اواخر آذر‌ماه شروع شد و در برخی مناطق تهران این کار حتی در زمان برگزاری امتحانات خرداد نیز ادامه داشت.سال گذشته نیز بخش عمده مشکلات طرح توزیع شیر در مدارس، ‌تأمین نشدن بموقع اعتبارات بود که امسال یک باردیگر با وجود اعلام رفع آن از سوی مسئولان ارشد دولتی، گریبانگیر طرح توزیع شیر در مدارس شده است.

دبیر سابق کمیته ملی شیر مدارس هفته گذشته از اختصاص 100میلیارد تومان از بودجه 250میلیارد تومانی طرح توزیع شیر رایگان در مدارس کشور خبر داد. به گفته کریمیان، اعتبار اولیه خرید شیر مدارس تأمین شده است و از ابتدای آذر‌ماه توزیع شیر در مدارس سراسر کشور آغاز می‌شود. براساس اعلام دبیر کمیته ملی شیر مدارس، این کمیته اعتبار لازم را به استان‌ها اختصاص می‌دهد و استان‌ها با توجه به شرایط موجود نسبت به عقد قرارداد خرید شیر دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.کریمیان درباره تأثیر افزایش قیمت در کیفیت شیر مدارس گفت: گران شدن قیمت تأثیری در کیفیت شیر دانش‌آموزان نخواهد داشت و شیر مدارس با 2.5درصد چربی توزیع می‌شود.

ابهام در توزیع

به گفته کارشناسان در بسیاری از استان‌ها شیر از اول آذر‌ماه توزیع نخواهد شد، برای مثال توزیع شیر در مدارس استان فارس به تعویق افتاد. جواد روحانی، کارشناس تغذیه و پوشاک آموزش و پرورش استان فارس در این‌باره به مهر گفت: توزیع شیر در مدارس فارس به‌دلیل استقبال نکردن شرکت‌های لبنیاتی به تعویق افتاد و امید داریم تا اواسط آذر‌ماه بتوانیم این طرح را عملیاتی کنیم.
البته محمد چینیان، معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به واحد مرکزی خبر گفت: با تفاهم‌ها و موافقت‌های انجام شده شیر دانش‌آموزی از اول آذر در دسترس تمام دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. توزیع شیر در مدارس کرمانشاه نیز به دی‌ماه موکول شد.
شیرزاد احسان‌خواه، کارشناس سلامت آموزش و پرورش کرمانشاه در این‌باره به ایسنا گفت: توزیع شیر مدارس هم‌اکنون در مرحله مناقصه است و تاکنون درخصوص توزیع شیر در مدارس تأمین اعتبار نشده است.

کاهش 50درصدی

همه اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح توزیع شیردر مدارس تأمین نشده و پس از محدود شدن جمعیت هدف این طرح، آنطور که محمد‌تقی فخریان، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به ایرنا گفته امسال به جای 70نوبت 35نوبت شیر در مدارس توزیع می‌شود. احسان‌خواه، کارشناس سلامت آموزش و پرورش کرمانشاه نیز در این‌باره اظهار کرد: توزیع شیر در مدارس استان کرمانشاه به‌صورت دو نوبت در هفته است و مدارس روستایی به‌صورت قطعی در طول سال تحصیلی 28نوبت شیر دریافت می‌کنند.

انتصاب تأمل برانگیز

افزون بر مشکلات پیش‌روی طرح توزیع شیر در مدارس، یک انتصاب بر گره‌های کور اجرای این طرح افزوده است و آن هم انتصاب دبیرکمیته ملی شیر مدارس به سمت مدیرکل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش است بدون اینکه جانشینی برای وی در کمیته شیر مدارس معرفی شود.

کد خبر 191980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز