شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با ورود به ماه محرم، طبیعی بود که فیلم تازه‌ای بر پرده سینماهای تهران و شهرستان‌ها نیاید.

سینما - فیلم تو ومن

 سینمای ایران ترکیب شلوغ فعلی‌اش در اکران را فعلا ادامه می‌دهد بی‌آنکه امیدی به بهبود وضعیت گیشه وجود داشته باشد؛ سینمایی که فیلم «تو و من» در آن پس از گذشت 70روز از اکرانش و با حضور گلزار در مجموع فروش تهران و شهرستان میلیاردی شده است. در حالی که سال 86 فیلم «توفیق اجباری» با حضور همین بازیگر و متوسط بهای بلیتی که حدود یک‌سوم بهای فعلی بلیت سینماها بود، در فقط 10 روز به چنین رقمی رسیده بود. همین مقایسه ساده در مورد پرفروش‌ترین فیلم اکران فعلی، تا اندازه‌ای می‌تواند وضعیت گیشه سینماها را نمایان کند.

در این شرایط اکران، تعداد غیرمعقولی فیلم هم روی پرده آمده تا با سوءمدیریت در اکران وضعیت از آنچه هست، نیز آشفته‌تر شود. ماجرای اکران همزمان چند فیلم کودک که رسانه‌ها این روزها زیاد به آن پرداخته‌اند، فقط یکی از مصادیق آشفتگی در این حوزه است. البته نباید فراموش کرد که چه به لحاظ فصل و چه از نظر گزینه‌های قابل اکران، دست‌ها خیلی برای چیدمان سینماها باز نیست ولی در همین شرایط هم می‌شد تصمیمات بهتری گرفت.

اینکه افزایش بهای کالا و خدمات، تاثیر منفی‌اش را در میزان سینما‌رفتن مردم نیز نشان داده، کاملا آشکار و واضح است. بدیهی است که سینمارفتن جزو اولویت‌های مردم نیست و در این شرایط اولین چیزی که از سبد خانواده حذف می‌شود، فرهنگ است. این را در وضعیت فروش محصولات فرهنگی عرضه‌شده در شبکه نمایش خانگی نیز می‌توان مشاهده کرد، به‌طوری که همان‌قدر که فیلم‌ها در سینماها فروش خوبی ندارند وضعیت فروش سریال «قلب یخی» هم با حضور مهران مدیری، هدیه تهرانی و رضا عطاران جالب توجه نیست. این وضعیت با کمی فراز و نشیب در حوزه‌های فرهنگی دیگر نیز به چشم می‌خورد.

فیلمی چون «اختاپوس» که با حضور بازیگرانی پولساز و شناخته‌شده و داستانی جذاب برای کودکان ساخته‌شده در شرایط متعادل می‌توانست به فروش بسیار بیشتر از رقم قعلی‌اش دست پیدا کند. «بغض» هم با توجه به فضای متفاوت و حال و هوای جوانانه‌اش می‌توانست یکی از پرفروش‌‌های اکران امسال باشد. در مورد «بوسیدن روی ماه» هم که دومین فیلم برگزیده جشنواره سی‌ام فجر بود و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دوازدهمین جشنواره فیلم دفاع مقدس نیز شد، همین حکم صادق است. ملودرام خوش‌ساخت «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» با وجود موضوع و پرداخت جذابی که هم دارد کمتر از پیش‌بینی‌ها فروخته و منوچهر هادی کارگردان این فیلم هم از شرایط نامساعد اکران گلایه دارد.

«آیینه‌های روبه‌رو» سالن کم دارد و «یک فراری از بگبو» هم به عنوان فیلم کودک فروش خوبی به‌دست نیاورده است. «پنهان» هم که با مشارکت فارابی تولیدشده فروش جالب‌توجهی ندارد. جدای از مورد عجیب پنهان که توسط کارگردانی ساکن شهرستان و در سکوت خبری ساخته‌شده، قعرنشینان جدول گیشه «سلام بر فرشتگان‌» و «هم‌بازی» هستند که بسیار پایین‌تر از هزینه‌های تولیدشان فروخته‌اند. معمولا در ایام ماه محرم فروش فیلم‌های روی پرده کاهش می‌یابد و اگر این اتفاق امسال هم رخ دهد باید گفت گیشه پاییزی می‌تواند عنوان کسادترین موعد اکران سال را به خود اختصاص دهد.

کد خبر 191461

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز