همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح اصلاح ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه، اختیارات صندوق توسعه ملی را که پیش از این بخشی از آن به هیات عامل (منتخب رییس‌جمهور) واگذار شده بود، به هیات امنا (منتخب سه قوه) بازگرداندند.

بر اساس مصوبه مجلس، وزیر کار و وزیر نفت از ترکیب هیات امنای صندوق توسعه ملی حذف می‌شوند. همچنین جلسات هیات امنا به جای سالی دو بار، هر چهار ماه یک بار برگزار می‌شود.

مجلس در این مصوبه، افتتاح یا بستن حساب‌های ارزی در حساب‌های مورد نظر بانک مرکزی و حساب‌های ریالی نزد بانک مرکزی و معرفی صاحبان امضای مجاز از بین اعضای هیات عامل، رییس و سایر مدیران صندوق را به عنوان یکی از وظایف و اختیارات هیات عامل اصلاح کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مهم‌ترین بخش از مصوبه خود مقرر کرد که هیچ کدام از وظایف هیات امنا قابل تفویض به هیات عامل و مراجع دیگر نیست و اختیارات تفویض شده قبلی نیز لغو می‌شود.

بر این اساس مقرر شد منابع صندوق توسعه ملی فقط در حساب‌های مورد نظر بانک مرکزی نگهداری شود.

نمایندگان مجلس با 160 رای موافق، 34 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر، به تصویب این طرح رای دادند.

به گزارش ایسنا، پیش از این مصوبه، ماده واحده این طرح با 158 رای موافق، 22 رای مخالف و 31 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر به دلیل نیاز به دو سوم رای نمایندگان به تصویب نرسید و با حذف آن هم با 38 رای موافق، 135 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر مخالفت شد لذا نمایندگان با اعمال اصلاحاتی، طرح مذکور را به تصویب نهایی رساندند.

 

کد خبر 190898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز