یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تمدید اجراها و خالی‌ماندن 10روزه بین هر اجرا هم شکل ثابت برنامه‌های سالن اصلی تئاتر شهر شده‌است. البته انتقال نمایش‌های سالن‌های دیگر به سالن اصلی را باید به این موضوع اضافه کرد.

تئاتر

قرار بود با پایان یافتن اجرای دو نمایش «خدای کشتار» و «راهزنان» اثر علیرضا کوشک جلالی، نمایش «ترن» به کارگردانی نیما دهقان اجرا شود اما طی خبری از سوی روابط عمومی تئاتر شهر اعلام شد که نمایش «هفت شب با مهمانی در نیویورک» نوشته و کار فرهاد آئیش از سالن چهارسو به سالن اصلی می‌آید.

نامشخص‌بودن سرنوشت ترن

23مهرماه روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرد نمایش ترن به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان و تهیه‌کنندگی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس - که تمرینات خود را از اواخر شهریورماه آغاز کرده است- از 14آبان‌ماه در تالار اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود. البته در آن زمان قرار بود که دو نمایش خدای کشتار و راهزنان که از 30شهریور‌ماه اجرای خود را در تالار اصلی آغازکرده بود در روز دوشنبه هشت آبان‌ماه به اجرای خود پایان دهد. اما کمی بعدتر اعلام شد این دو نمایش به‌دلیل استقبال مخاطبان تا جمعه 19آبان‌ماه تمدید خواهد شد.

در همین زمان بود که اعلام شد نمایش ترن اواخر آبان‌ماه در تالار اصلی روی صحنه می‌رود اما خبر روابط عمومی تئاتر شهرکه این روزها بعد از گذشت زمانی نزدیک به 3‌ماه سرانجام تکلیف مدیر روابط عمومی‌اش مشخص شده گواه این است که تا دو آذر‌ماه تالار اصلی تئاتر شهر میزیان نمایش هفت شب با مهمانی درنیویورک با بازی علی نصیریان و فرهاد آئیش خواهد بود.

بلاتکلیفی از ابتدای سال

با تغییر مدیریت در تئاتر شهر، بی‌برنامگی در تئاتر شهر و خالی‌ماندن سالن اصلی تکرار می‌شود. با پایان اجرای نمایش «مشروطه بانو» به کارگردانی حسین کیانی این سالن از 26اسفندماه خالی ماند. این سالن در 60روز ابتدای سال تنها 10روز میزبان نمایش «شعله در زمهریر» به کارگردانی محمدرضا مداحیان بود. در این مدت سالن اصلی به سالن برگزاری مراسم‌های تئاتری اختصاص داشت.

قرار بود که پس از پایان نمایش مشروطه بانو نمایش «عشق و عالیجناب» به کارگردانی حسین پاکدل اجرا برود؛ خصوصا اینکه روابط عمومی تئاترشهر در خبری به نقل قول از شورای هنری تئاترشهر اسامی نمایش‌هایی را که تا تیر‌ماه قرار است در سالن اصلی به صحنه برود، اعلام کرده بود. براساس تصمیم این شورا که در آن زمان افرادی چون محمد یعقوبی، محمدامیر یاراحمدی، مسعود دلخواه، محمود استادمحمد در آن عضو بودند، قرار بود عشق و عالیجناب به کارگردانی حسین پاکدل، «پول نمیدم، پول نمیدم» به کارگردانی مسعود دلخواه و «جنایت در بلوار» به کارگردانی سهراب سلیمی و «پرواز 707» به کارگردانی داوود رشیدی به اجرا بروند. اما مشکلاتی که بر سر نمایش عشق و عالیجناب پیش آمد باعث شد که پاکدل از اجرای این نمایش انصراف بدهد و نمایش‌های بعدی هم به این سرنوشت مبتلا شدند. سرانجام هم شورای هنری تئاتر شهر با حذف اعضای قدیمی ترکیب تازه‌ای را با اعضای جدید همچون صادق موسوی، حسین عاطفی، علی موذنی، شهرام کرمی و محمدرضا الوند تشکیل داده و کار خود را شروع کردند.

فاصله میان دو اجرا

اگر تنها یک نقطه باشد که هنرمندان و مسئولان در آن اشتراک نظر داشته باشند، کمبود سالن‌های تئاتری است اما با وجود این موضوع به‌نظر می‌رسد که مدیریتی برای این قضیه وجود ندارد، چرا که سالن اصلی تئاتر شهر در بین هراجرا نزدیک به 10روز خالی بوده‌است که به‌نظر می‌رسد این زمان برای نصب دکور هم‌زمان زیادی باشد.

با اینکه 27اردیبهشت‌ماه از سوی روابط عمومی تئاتر شهر اعلام شد که نمایش «سیاست خواجه» به کارگردانی سیدعظیم موسوی در سالن اصلی اجرا می‌شود، سرانجام این اثر نمایشی که از هفت خرداد در تالار اصلی اجرای خود را آغاز کرده بود جمعه 23تیرماه با تقدیم اجرا به زنده‌یاد حمید سمندریان به اجراهای خود پایان داد.

اما این تمام ماجرا نبود. با پایان این نمایش پس از گذشت 17روز سرانجام نمایش «ساقی» به کارگردانی امیر دژاکام از 10مردادماه اجرای خود را در تالار اصلی آغاز کرده، جمعه، 19شهریورماه به اجرای خود پایان داد و بعد از 10روز سالن اصلی در اختیار دو نمایش خدای کشتار و راهزنان قرار گرفت.

موانع شورای نظارت

این روزها خبرهای درگوشی حاکی از مواردی است که شورای نظارت بر نمایش ترن اعمال می‌کند و مواردی که باعث شده اجرای این نمایش به تعویق بیفتد؛ هرچند که روابط عمومی تئاتر شهر اعلام نکرده‌است که بعد از اجرای نمایش هفت شب با مهمانی درنیویورک چه نمایشی در این سالن اجرا می‌شود اما باید امیدوار بود که سرنوشت تلخ خالی بودن سالن اصلی تکرار نشود.
نمایش ترن درباره 10سرباز گمنامی است که جزو شهدای گمنام بوده و با یافتن پیکر آنان قرار است تا آنها را دفن کنند که در این میان اتفاقاتی می‌افتد. حسین پاکدل، حامد پورزارع، امیر جعفری، امیر جنانی، شهرام حقیقت دوست، سینا رازانی، ریما رامین فر، مجید رحمتی، نیما رئیسی، مهراوه شریفی نیا، فرزین صابونی، الهام کردا، روح‌الله کمانی، علیرضا محمدی، میثم میرزایی، نازگل نادریان و سیروس همتی بازیگران این نمایش هستند.

کد خبر 190864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز