گروه سیاسی: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و وعده خیلی زودی که دیپلمات‌های خارجی درگیر پرونده هسته‌ای ایران از یک‌ماه پیش برای برگزاری دور جدید مذاکرات می‌دادند محقق نشد تا این پیش‌بینی کارشناسان داخلی که انتخابات آمریکا را نخستین مانع برگزاری نزدیک مذاکرات معرفی می‌کردند بی‌جهت نبوده باشد.

با گذشت 15روز از مذاکره‌ای که معاونان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به‌صورت تلفنی با یکدیگر داشتند و هلگا اشمید در بیانیه‌ای این تماس را در جهت تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد، تا به امروز نه‌تنها نشانه از تلاش طرف غربی دیده نشده که گروه 1+5هنوز به بسته پیشنهادی ایران که در مذاکرات مسکو به این گروه ارائه شد پاسخ نداده است.

اندک ابراز تمایل اعضای اروپایی گروه 1+5برای ادامه مذاکره با ایران نیز همواره با پالس‌هایی منفی از جانب آنان همراه بوده است، چنان که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که پس از فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه تور بازدید از کشورهای عربی با دستور کار تقویت روابط با شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج‌فارس را در دستور کار دارد، در ملاقات با مقامات امارات مدعی شد، ایران می‌تواند چرخه هسته‌ای در منطقه به راه بیندازد و برنامه‌های هسته‌ای ایران را یک تهدید برای جهان توصیف کرد.

در دنباله همین مواضع دوگانه اشمید نیز در گفت‌وگویی که با یک روزنامه استرالیایی داشته با این ادعا که ایران هنوز نتوانسته «گام‌هایی تعیین کننده» در گفت‌وگوهای بین‌المللی با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان بردارد، گفته زمان برای رسیدن به نتیجه در گفت‌وگوهای هسته‌‌ای با ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اشمید در مواضعی همسو با سفر مقامات اروپایی به کشورهای عرب منطقه تأکید کرده که چالش اصلی تردید درباره برنامه هسته‌‌ای ایران و امکان یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است که قطعا ماشه یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه را می‌کشد. با وجود چنین استقبالی از سوی اروپایی‌ها برای مذاکرات آتی مقامات چین و روسیه همچنان با تأکید بر تقویت گفت‌وگو و همکاری‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران، خواستار ادامه مذاکرات برای پیشرفت در این موضوع هستند.

کد خبر 190582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز