همشهری‌آنلاین: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند چالش‌های استکبار جهانی بر ضد ایران هرگز پایان نمی‌یابد و فقط ملت ایران را قدرتمندتر از قبل خواهد کرد.

marandi

امریکا و متحدان غربی این کشور بر اساس ادعاهای بی‌اساس مبنی بر وجود یک جنبه نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم‌هایی را به این کشور تحمیل کرده‌اند.

پرس تی‌وی برای بررسی بیش‌تر این مساله با محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران مصاحبه‌ای انجام داده است که برگردان آن را در ادامه می‌خوانید.

  • پرس تی‌وی: رهبر انقلاب اسلامی درباره چالش‌هایی که از سوی کشورهای غربی به ملت ایران تحمیل شده است صحبت کردند اما پیش از پرداختن به این موضوع باید بگویم که این‌ها چالش‌هایی مبتنی بر جدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند که کشورهای غربی به خودشان تحمیل کرده‌اند مثلا در کشوری مثل انگلیس که گفته می‌شود تهدیدهایی درباره احتمال افزایش بیش‌تر صورتحساب‌های سوخت اروپا در زمستان به علت تحریم‌های گاز ایران وجود دارد.

به نظر من برای همه کاملا مشخص است که افزایش کنونی بهای نفت و گاز تا حدی به تحریم‌های ضد ایرانی وابسته است و بنابراین اروپایی‌ها و امریکایی‌ها اساسا به خاطر رژیم اسرائیل در حال قربانی کردن خیر و سعادت مردم خود هستند البته آن‌ها بروز خشم فزاینده در ایران و سراسر جهان بر ضد امریکا و اروپا را نیز موجب می‌شوند چرا که به نظر می‌رسد آن‌ها تلاش می‌کنند مردم عادی ایران را به زحمت بی‌اندازند و حتی از واردات گندم، برنج و دارو به این کشور نیز جلوگیری کنند؛ هر چند به میزانی که می‌خواهند در این زمینه موفق نبوده‌اند و به نظر من این مساله در واقع جنبه بسیار غیرمتمدنانه سیاست‌های امریکا و اروپا را نشان داده است و تنها به منافع آن‌ها در خاورمیانه لطمه می‌زند و موجب می‌شود ایرانی‌ها (مردم عادی ایران) به انتقاد بیش‌تر از امریکا، اروپا و سیاست‌های آن‌ها بپردازند.

  • پرس تی‌وی: رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی که به مناسبت نوروز ایراد کردند خاطرنشان کرده‌اند که امسال سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و جهاد اقتصادی است و تمرکز بخش مهمی از این سخنان از نظر مسائل اقتصادی به تولید داخلی معطوف است. ما می‌توانیم درباره این‌که چگونه چالش‌ها به فرصت تبدیل شده‌اند صحبت‌های زیادی مطرح کنیم اما به طور خاص و به عنوان مثال وقتی به سرمایه‌گذاری‌های نظامی می‌نگریم فناوری ایران در زمینه پهپادها به ذهن متبادر می‌شود که اخیرا هم یک نمونه از آن به حریم هوایی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین نفوذ کرد. این فقط یکی از مثال‌هاست. احتمالا شما می‌توانید درباره این‌که چگونه چالش‌ها به فرصت مبدل شده‌اند توضیح بیش‌تری بدهید.

خب، در دهه ۱۹۸۰ و هم‌زمان با وقوع جنگ ایران و عراق، به علت هم‌پیمانی رژیم سابق ایران با امریکا و با توجه به این واقعیت که خاندان پهلوی کاملا به امریکا وابسته بود، ایرانی‌ها در واقع فاقد یک صنعت نظامی بودند و بنابراین طی سال‌های نخست جنگ ایران و عراق، ایرانی‌ها با کمبودهای بزرگی مواجه بودند.

ایران در نتیجه تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی و متحدان آن‌ها از بلوک شرق بر این کشور تحمیل شد به توسعه صنعت نظامی خود دست زد. در آن زمان، در حالی‌که سلاح‌های شیمیایی برای استفاده بر ضد مردم عادی ایران، مردم عادی عراق و نظامیان ایرانی از سوی قدرت‌ها و کشورهای به اصطلاح متمدن غربی نظیر انگلیس، آلمان، فرانسه و غیره در اختیار صدام حسین قرار می‌گرفت، ایرانی‌ها حتی از وارد کردن ماسک‌های شیمیایی هم محروم ‌شدند تا سلاح‌های شیمیایی عراق بیش‌ترین تاثیر را بر آن‌ها داشته باشد.

بنابراین ایرانی‌ها دیدند که اساسا از سوی نیروهای متخاصم احاطه شدند و از امکان دسترسی به سلاح برای دفاع از خود نیز برخوردار نیستند و این مساله موجب شد این کشور به سوی خودکفایی در صنعت نظامی حرکت کند و در حال حاضر ارتش ایران بسیار پیشرفته است و سامانه‌های موشکی در اختیار دارد که در صورت تلاش امریکا برای شرکت در هر گونه اقدام تهاجمی بر ضد ایران می‌تواند از طریق آن‌ها به رزم‌ناوهای امریکا در خلیج فارس حمله کند و اصلی‌ترین دلیل این‌که رژیم اسرائیل جرات نمی‌کند به ایران حمله کند هم این است که تل آویو می‌داند پاسخ ایران به این حمله بسیار سریع و شدید خواهد بود.

بنابراین هر چند تحریم‌ها موجب بروز مشکلاتی در این کشور شد و امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در تلاش برای محروم کردن مردم ایران از دسترسی به دارو و ابزارهای دفاع از خودشان در واقع به کشتار مردم عادی ایران دست زده‌اند اما ایرانی‌ها نهایتا بر این تحریم‌ها غلبه کرده‌اند و در نتیجه این تحریم‌ها قدرتمندتر و مستحکم‌تر شده‌اند.

کد خبر 189889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز