گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: فعالان صنعت لبنیات می‌گویند دولت مصوبه مورد توافق را ابلاغ نمی‌کند و دامدار هم شیر را گران می‌فروشد.

لبنیات

نماینده دامداران این ادعای لبنیاتی‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند اگر سند دارند بروند شکایت کنند. مسئولان هم یا سکوت می‌کنند یا می‌گویند برخورد می‌کنیم. اما اصل ماجرا وقتی تلخ می‌شود که مصرف‌کننده وقتی به سوپرمارکت و بقالی محل مراجعه می‌کند، می‌بیند که قیمت‌ها بازهم افزایش یافته است.

موضع‌گیری لبنیاتی‌ها و دامداران علیه همدیگر و سکوت مسئولان از این آشفته بازار سرانجام باعث نارضایتی مصرف‌کننده شده است و گرفتاری تولیدکنندگان. سازمان حمایت این بار از چه کسی حمایت می‌کند، مصرف‌کننده یا تولید کننده. وزیر صنعت، معدن و تجارت چه می‌گوید: علت این آشفته بازار گرانی است یا گرانفروشی و کم‌فروشی؟به گزارش همشهری، با گذشت چند هفته از ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار و اعلام نرخ‌های مصوب شیر و لبنیات هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

دخالت دولت کارساز نبود

مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت مواداولیه تولید شیر و لبنیات از اجرایی‌نشدن مصوبه چندی پیش کار‌گروه تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد، دخالت دولت در صنعت لبنیات و قیمت‌گذاری این محصولات بیش از حد شده و کارساز نبوده است چرا که طی دو سال گذشته هیچ کاهش قیمتی را در شیر و لبنیات شاهد نبوده‌‌‌ایم و دولت به جای تدبیر در بازار شیر و لبنیات به تعزیر روی آورده است.

حسین چمنی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر خام و مواداولیه بسته بندی حاشیه سود تولید‌کنندگان لبنیات را به نقطه سر به سر یا حداکثر 1.3درصد رسانده است، گفت: تفاهمنامه قیمت‌گذاری دستوری شیر و لبنیات فاقد ضمانت اجرایی است. همچنین با وجود واردات عرضه سهمیه‌ای شیر خشک در اسفند‌ماه سال گذشته و درحالی‌که قیمت شیر خشک وارداتی شش هزار تومان تعیین شده قیمت این محصول که به 11هزار تومان رسیده بود اکنون به 9هزار و 500تومان رسیده است.

شکایت کنید

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه هنوز میانگین نرخ خرید شیر خام از دامدار به 900تومان هم نرسیده اعلام کرده است، اگر کسی مستند گرانفروشی دامدار را دارد به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کند. سعید سلطانی در مورد نبود ضمانت اجرایی برای کنترل قیمت‌ شیر و لبنیات به ایسنا گفت: براساس مستندات اتحادیه دامداران تا‌کنون قرار‌دادی برای خرید شیر خام ممتاز به قیمت بیش از 930تومان بین دامداران و صنایع لبنی منعقد نشده و اگر کسی مدعی خرید شیر خام به نرخ بیش از 930تومان است
به سازمان حمایت و تعزیرات شکایت کند.

کد خبر 189832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز