آرش نهاوندی: امنیت رایانه ازجمله مباحثی است که در سال‌های اخیر و پس از استفاده از هارددیسک‌های با‌فضای بالا در رایانه‌ها مطرح شده است.

کامپیوتر

در این میان و با قدرتمند شدن ویروس‌های رایانه‌ای که بعضا از سوی دولت‌ها ساخته می‌شوند و به شبکه اطلاعاتی رایانه‌ها نفوذ می‌کنند، بحث امنیت شبکه نیز اهمیت یافته است. با اطمینان می‌توان گفت استفاده از برنامه‌های قابل اعتماد و معتبر و داشتن نرم‌افزارهای امنیتی مناسب(مانند آنتی ویروس) شما را در حفظ امنیت رایانه یاری خواهد داد. اما چه خوشتان بیاید چه‌نه، این موارد برای تأمین کامل امنیت رایانه شما کافی نخواهد بود. باید بدانید که راه‌های زیادی برای نفوذ غیرمجاز به کامپیوتر وجود دارد.

moreآشنایی با روش پاک کردن ویروس‌های مخفی رایانه

کارتخوان‌های سارق

تبهکاران برای ارتکاب جرائم سایبری، آن هم با سوءاستفاده از بی‌اطلاعی شهروندان، به شیوه‌های جدیدی روی آورده‌اند که تازه‌ترین آنها سوءاستفاده از کارت‌های بانکی مشتریان به وسیله دستگاه‌های کارتخوان سارق یا قلابی است. طی سال‌های اخیر میزان جرائم سایبری مرتبط با کارت‌های بانکی افزایش یافته که دلیل اصلی آن بی‌اطلاعی صاحبان این کارت‌ها از اصول امنیتی مرتبط با آن است.

در یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری‌های سایبری، سودجویان با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان تقلبی، اطلاعات ثبت شده روی کارت‌های بانکی را ذخیره‌سازی‌ می‌کنند و پس از آن با دریافت رمز عبور کارت و تهیه نسخه مشابهی از آن کارت بانکی، به راحتی از حساب‌های بانکی افراد پول برداشت می‌کنند.

از این شیوه کلاهبرداری در برخی فروشگاه‌ها استفاده می‌شود اما می‌توان با کمی دقت و حساسیت از بروز آن جلوگیری کرد. معمولا در این شیوه کلاهبرداران، کارت بانکی افراد را در دستگاه کارتخوان غیرواقعی (تقلبی) می‌کشند تا اطلاعات کارت در سیستم نرم‌افزاری دستگاه ذخیره شود و سپس با اعلام اینکه جوابی از بانک مربوطه دریافت نشد، از دستگاه کارتخوان واقعی استفاده می‌کنند. معمولا به‌طور طبیعی همه افراد رمز عبور کارت بانکی خود را به فروشندگان اعلام می‌کنند، راه مقابله با این شیوه کلاهبرداری این است که درصورت بروز چنین رویدادی، افراد حساسیت بیشتری لحاظ کنند. نخستین اقدامی که افراد می‌توانند انجام دهند، این است که برای پرداخت وجه، شخصا رمز عبور کارت بانکی خود را وارد کنند و برای احتیاط بیشتر شرایط رویت وارد کردن رمز را نیز با استفاده از دست یا وسیله‌ای دیگر محدود کنند.

استفاده از دوربین‌های کوچک در محل دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها، تعبیه ابزارها و لوازم خاص برای خواندن اطلاعات یا مسدود کردن مسیر خروج کارت‌ها از دیگر شیوه‌های تبهکارانه است. شهروندان باید نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند و درصورت بروز مشکلاتی از این قبیل، نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنند. استفاده از سیستم‌های تلفن بانک و همراه بانک برای سوزاندن کارت‌های بانکی ضبط شده در دستگاه اقدام مناسبی است که می‌توان از طریق آن از خسارات احتمالی جلوگیری کرد. همچنین دریافت لحظه‌ای اطلاعات تراکنش حساب‌های بانکی از طریق پیام کوتاه، قابلیتی مهم و کلیدی برای نظارت و کنترل حساب‌ها و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی است.

آپدیت کردن ویندوز

به روز کردن همیشگی سیستم عامل نصب شده روی رایانه می‌تواند تا حد زیادی شما را نسبت به ارتقای ایمنی رایانه‌تان در برابر حملات ویروسی و تروجانی مطمئن کند. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. فرض کنید ویروس، کرم یا تروجانی در اینترنت منتشر شده و شیوه نفود این بدافزار براساس حفره‌های امنیتی در ویندوز است. بعد از انتشار، متخصصان مایکروسافت به سرعت آپدیتی برای ویندوز منتشر می‌کنند و مشکل حفره امنیتی را بر طرف می‌کنند.

نقص امنیتی نرم‌افزارها

برخی از نرم‌افزارها مانند فلش، آکروبات ریدر، جاوا و جاوااسکریپت، نرم‌افزارهایی بسیار مفید هستند و به‌کار افرادی می‌آیند که خواستار دیدن فیلم، نوشتن مطلب و خواندن و مرور کردن مطالب روی اینترنت هستند. اما این نرم‌افزارها قوی محسوب نمی‌شوند و عمده‌ترین نقطه ضعف آنها این است که دارای حفره‌های امنیتی هستند. می‌توان با اتخاذ راهکارهایی از تأثیر مخرب این نرم افزارها جلوگیری کرد.

نصب آنتی ویروس روی کامپیوتر

در گذشته به‌طور سالانه و امروز هر فصل یا هر سه‌ماه یک‌بار می‌توانید جدید‌ترین نسخه آنتی ویروس نصب شده روی رایانه شخصی خود را دانلود کنید. در کنار دانلود کردن نسخه‌های جدید آنتی‌ویروس بد نیست از آنتی‌ویروس‌های جدید نیز استفاده کنید؛ چرا که امروزه آنتی ویروس‌ها را با توجه به انواع تهدید‌های ویروسی موجود می‌سازند و هر آنتی‌ویروس می‌تواند قابلیت برخورد و حذف تعدادی از ویروس‌ها را داشته باشد؛ بنابراین به هنگام نصب آنتی‌ویروس باید به تهدیدات روز نیز توجه کنید.

امنیت شبکه

تأمین امنیت شبکه بسیار ساده است. هدف از این کار، محافظت از شبکه و بخش‌های وابسته به آن و همچنین جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز و سوءاستفاده آنهاست. یکی از راهکارهای کاربردی برای داشتن یک شبکه امن در یک سازمان، توجه به اهمیت جلوگیری از تهدیدات به اندازه حفاظت در برابر حملات است. سازمان‌ها برای امنیت بیشتر شبکه خود باید به خوبی به ابزارهای پیشگیرانه مجهز شوند.

تغییر ویندوز

امروزه همچنان 51درصد از کاربران رایانه از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کنند که این به‌خودی خود اشکالاتی را به همراه دارد. ایکس‌پی به گواه بسیاری از متخصصان یکی از بهترین سیستم عامل‌هایی است که تا‌کنون ارائه شده اما باید توجه داشت که پس از یک‌دهه استفاده از این سیستم عامل نقاط قوت و ضعف‌های آن برای بسیاری از هکرها و برنامه نویسان ویروس شناخته شده است؛ بنابراین، این سیستم‌عامل اکنون نسبت به سیستم‌عامل‌های جدید در برابر تهدیدات رایانه‌ای آسیب‌پذیر‌تر شده است.

کد خبر 189444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز