گروه سیاسی: یک روزنامه اسرائیلی با انتشار گزارشی مبنی بر اینکه ایالات متحده در سال‌های گذشته، پی‌درپی پیشنهاد برقراری دوباره روابط کامل با تهران برای مذاکره پیرامون برنامه هسته‌ای این کشور را داده است مدعی شد که یکی از موارد پیشنهادی واشنگتن به تهران، احتمال گسترش کانال‌های دیپلماتیک، ازجمله بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت‌ها بوده است.

این در حالی است که هرگونه تغییر مواضع ایران نسبت به آمریکا در شرایط فعلی رد شده است. روزنامه اسرائیلی معاریو اما با طرح این ادعا که ایالات متحده در سال‌های اخیر به ایران پیشنهاد داده روابط کامل دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شود نتیجه گرفته که این بخشی از پیشنهاد ایالات متحده برای برگزاری مذاکرات مستقیم با ایران است.

ادعاهای این روزنامه در حالی مطرح می‌شود که نزدیک به یک هفته پیش نیز روزنامه نیویورک تایمز از توافق ایران و آمریکا برای برگزاری مذاکرات دوجانبه خبر داده بود؛ خبری که از سوی مقامات دو طرف تکذیب شد، ولی بحث و گمانه‌زنی‌های بسیاری را در سراسر جهان برانگیخت. با این حال، آنچه در گزارش نیویورک تایمز به آن اشاره شده بود، با آنچه معاریو مدعی شده دارای تفاوت‌های اساسی است. نیویورک تایمز مدعی شده بود که در دیدارها و ارتباطات اولیه، ایران خواستار حل همه مسائل به‌صورت یک مجموعه شده اما ایالات متحده خواستار این بوده که مذاکرات تنها به مسئله هسته‌ای محدود باشد.

چنین اقدامی از سوی یک رسانه رژیم صهیونیستی که با هدف افشاگری در تمایل آمریکا برای رابطه با ایران صورت گرفته بیش از هرچیز تأییدی بر تحلیل برخی کارشناسان است که از رژیم صهیونیستی به‌عنوان عامل تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا یاد می‌کنند. این تحلیل ناظر به گزارش‌های کیفی و کمی است که بارها درباره ضریب نفوذ چهره‌های صهیونیسم در ارکان سیاسی و اقتصادی آمریکا منتشر شده‌اند و می‌گویند که منافع این گروه در هیأت حاکمه آمریکا در هرگونه چرخش سیاسی به سمت ایران آسیب می‌بیند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با اشاره به اینکه کشور ما در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و اگر آمریکایی‌ها با توجه به اهداف و سیاست‌هایشان یک مقدار جلو بروند کار سخت می‌شود، گفت که ما باید در همین جا با آنها تعیین تکلیف کنیم.این روزنامه صهیونیستی مدعی است که ایالات متحده پیشنهادهای فراوانی به طرف ایرانی مطرح کرده، ولی با موافقت ایران روبه‌رو نشده است.

این ادعاها درحالی است که دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آخرین مناظره خود در یک موضع مشترک ایران را مورد حملات تخریبی خود قرار دادند و هم‌اکنون تحریم‌های غیرانسانی آمریکا برای فشار آوردن به مردم ایران از هر زمان دیگری جدی‌تر است. افزون بر اینکه با مفروض دانستن چنین پیشنهادهایی این روزنامه اشاره روشنی به‌دلیل مخالفت ایران و اینکه آمریکا با چه پیش‌زمینه و اهدافی چنین پیشنهاد‌هایی را طرح کرده، نمی‌کند.

گزارش معاریو شاید پاتکی به گزارش نیویورک تایمز برای انداختن توپ مسئولیت به زمین ایران باشد تا در راستای سیاست کلی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از هرگونه توافق میان ایران و آمریکا، چنین نشان داده شود که تلاش‌ها برای گفت‌وگو با ایران، پیش از آغاز شکست خورده است. بنا بر این گزارش، بر اساس ادعای این روزنامه، ایران پیشنهاد آمریکا را که در سال ۲۰۰۸ و اندکی پس از روی کار آمدن اوباما مطرح شده بود، نپذیرفته است. انتشار این گزارش می‌تواند در راستای این فریب باشد که ایران با چنین پیشنهادهای آمریکا موافقت نکرده و اصولاً نمی‌خواهد طرف مذاکره و توافق قرار بگیرد؛ بنابراین، هرگونه مذاکره با این کشور بیهوده است.

در این شرایط هدف اصلی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از عادی شدن روابط میان ایران و آمریکا و تداوم فشارها نیز برآورده شده است. با این همه مقامات کشورمان روز گذشته پاسخ روشنی به این مسائل داشتند. ازجمله علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری که در پاسخ به سؤال مشرق مبنی بر اینکه آیا می‌توان با سیاست سازش در برابر آمریکا از پیچ تاریخی مدنظر مقام معظم رهبری عبور کرد، گفت: آنهایی که این پیشنهاد را می‌دهند راه‌حلی را ارائه نکرده‌اند. سؤال من اینجاست که جمهوری اسلامی تا کجا و تا کی باید با ملایمت برخورد کند؟ چه تضمینی وجود دارد که اگر به‌عنوان مثال، ایران به بخشی از خواسته‌های غرب پاسخ مثبت بدهد، آنها به ادعاها و قول‌های خود وفادار بمانند؟

کد خبر 189411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز