گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: باز هم آبان رسید و تنور کلاس‌های فوق برنامه و کنکور در مدارس گرم شده و به تبع آن ساعات حضور دانش‌آموزان در مدارس افزایش می‌یابد و پدران و مادران هم باید هزینه‌های مرتبط را بپردازند.

آموزش

علاوه بر آنکه مؤسسات کنکور نیز تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند. این‌همه در حالی است که بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها امسال خالی مانده است. در عین حال سال‌هاست بحث حذف کنکور مطرح است اما این امر مرتب به تعویق می‌افتد و در آخرین مرحله تصمیم به حذف کنکور در سال 93 گرفته شد که آن نیز با اما و اگر همراه است.

در این بین کلاس‌های کنکور به مدارس نیز راه یافته است و مدارس به سلیقه خود عمل می‌کنند، البته با تأیید انجمن اولیا و مربیان که به گفته سلیمان فخارزاده، ‌کارشناس آموزش و پرورش، به ابزاری برای قانونی جلوه‌دادن امور جاری مدارس، مانند دریافت پول تحت عناوین «کمک‌های داوطلبانه»، «همیاری»، «کمک به هوشمند‌سازی‌» یا تأیید برگزاری کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه تبدیل شده است.

اغلب مدارس آبان‌ماه در اندیشه دایرکردن کلاس‌های فوق برنامه و کنکور هستند، برخی از پدران و مادران دانش‌آموزان به خبرنگار همشهری گفتند مدیران مدرسه فرزندشان برگه‌های مربوط به تشکیل کلاس‌های فوق برنامه داده‌اند تا کلاس‌ها را تشکیل دهند. م. رستمی، مادر یک دانش‌آموز سوم راهنمایی گفت: به پسرم فرم مربوط به کلاس‌های فوق برنامه را داده‌اند و در آن قیمت کلاس‌های هر درس درج شده است، ولی ما با توجه به وضعیت اقتصادی توان پرداخت هزینه این کلاس‌ها را نداریم.

او دو پرسش مطرح کرد:‌ برای همه دروس برنامه و تقویم آموزشی سالانه تهیه می‌شود و معلمان موظف هستند براساس آن کتاب‌ها را تدریس کنند، هر کتاب و درسی بودجه‌بندی خاص خودش را دارد و اگر آموزش دروس براساس آن بودجه‌بندی انجام نمی‌شود باید مشکلات بررسی و رسیدگی شود. خانم رستمی پرسش دوم را اینگونه بیان کرد:‌ آیا دانش‌آموزان با وجود خستگی و گرسنگی و تعطیلی روزهای پنجشنبه و طولانی‌شدن زمان حضور در مدارس، عصرها هم آمادگی یادگیری دروس را دارند. او افزود: به‌نظر من دریافت پول مهم است و نه چیز دیگری، این را از تأکید کادر مدرسه می‌توان متوجه شد.

کلاس‌های ضابطه‌مند

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: کلاس‌های فوق برنامه تابع قواعد و ضوابط خاصی است، تعرفه معین و ساعات مشخصی دارد که قاعدتا باید ساعات آن خارج از ساعات رسمی بوده و براساس مجوز به برگزاری آن اقدام شود.بهرز فتحی، درباره ماهیت کلاس‌های فوق‌برنامه اظهار کرد: مدارس موظف هستند آبان‌ماه پس از بررسی و استخراج نیاز‌های آموزشی دانش‌آموزان، کلاس‌های فوق‌برنامه خود را تنظیم کنند ولی اکنون ملاک عمل درآمد‌زایی برای مدرسه است. او با پذیرش تلویحی عمل غیرقانونی برخی مدارس در تحمیل کلاس‌های فوق برنامه گفت:

برخی مدارس برگزاری کلاس‌های فوق برنامه را ضروری بیان می‌کنند و به نوعی پدران و مادران را می‌ترسانند که اگر فرزندتان در این کلاس‌ها شرکت نکند از بقیه عقب می‌افتد و امکان تجدیدی وجود دارد. فتحی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون با توجه به اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، ساعات حضور دانش‌آموزان در مدارس افزایش یافته، گفت: دانش‌آموزان پس از ساعت دو بعدازظهر کشش دریافت مطالب درسی را ندارند، معلمان هم دست‌کمی از دانش‌آموزان ندارند و آنها نیز خسته هستند.

کلاس کنکور چند میلیون تومانی

برخی مدارس هم کلاس‌های کنکور چند میلیونی دایر کرده‌اند؛ برای مثال دبیرستان دخترانه هیأت امنایی. . . در منطقه شش اقدام به برگزاری کلاس‌های کنکور با دریافت سه میلیون تومان کرده است. پدر یکی از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی دبیرستان... در این‌باره به همشهری گفت:

دبیرستانی که دخترم آنجا درس می‌خواند با یکی از مؤسسات کنکور قرارداد بسته و با توجه به تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و پر بودن وقت مدرسان آن مؤسسه، دانش‌آموزان پیش دانشگاهی(سال چهارم) را روزهای سه‌شنبه نیز تعطیل کرده‌اند و به همین دلیل دانش‌آموزان باید تا ساعت شش عصر در مدرسه باشند. او با اشاره به ممنوعیت ورود دبیران مرد به دبیرستان‌های دخترانه اظهار کرد: مؤسسه‌ای که این دبیرستان با آن قرارداد بسته مدرسان مجرد آقا برای تدریس فرستاده است و حضور مدرسان مجرد مرد غیرآموزش و پرورشی در دبیرستان دخترانه مشکل آفرین است. پدر دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی منطقه شش گفت: افزون بر هزینه سه میلیون تومانی، باید هزینه خرید کتاب‌های کنکور را نیز بپردازیم. او به یک نکته جالب هم اشاره کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیانی که فرزندشان در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند از پرداخت هزینه کلاس‌ها معاف شده‌اند.

منبع درآمد

با وجود وضعیت مالی نامناسب مدارس، دایرکردن کلاس‌های فوق برنامه و کنکور منبع درآمد خوبی برای مدارس است. براساس روند جاری درباره کلاس‌های فوق برنامه، 80درصد مبلغ دریافتی بابت این کلاس‌ها به دبیران (پس از کسر مالیات متعلقه)، 15درصد عوامل اجرایی مدرسه و پنج درصد هم در حساب آموزشگاه واریز می‌شود، البته درباره کلاس‌های کنکور ماجرا تفاوت زیادی دارد. احتمالا به همین دلیل است که همه مدارس سعی در دایرکردن کلاس‌های فوق برنامه و کنکور دارند و دانش‌آموزان را تشویق یا اجبار به ثبت‌نام در این کلاس‌ها می‌کنند.

فوق برنامه اجباری نیست

اما وزیر آموزش و پرورش درباره کلاس‌های فوق برنامه بارها اعلام کرده که آموزش و پرورش برای کلاس‌های فوق برنامه در مدارس اجباری ندارد مگر والدین درخواست کنند و ساعت کلاس مدارس 32ساعت در هفته است. حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: اگر دانش‌آموزی ضعیف باشد نیاز به کلاس تقویتی دارد ولی اینکه کلاس‌ها را تنها از نظر آموزش افزایش دهیم و دانش‌آموزان را تا ساعتی بعد در مدرسه نگه داریم نه‌تنها موجب رشد دانش‌آموزان نمی‌شود، بلکه باعث دلزدگی از درس می‌شود. معاون آموزش متوسطه نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته، تشکیل کلاس‌های فوق برنامه تنها با تصمیم انجمن اولیا و مربیان و برای دانش‌آموزانی است که نیاز به این کلاس‌ها دارند و اختیاری است. ابراهیم سحرخیز افزود: حد نصاب‌نرسیدن دلیلی برای اجبار همه دانش‌آموزان برای استفاده از فوق برنامه‌ها نیست، مدیران می‌توانند با توافق اولیا، شهریه‌ها را تغییر دهند.

ممنوعیت قرارداد با مؤسسات آموزشی

محمود حسینی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران نیز درباره برگزاری کلاس‌های تقویتی به فارس گفت: مدارس به هیچ عنوان نباید با مؤسسه یا آموزشگاه برای برگزاری کلاس کنکور قرارداد داشته باشند، کلاس‌های تقویتی و کنکور فقط باید از طریق مسئولان مدرسه و با امکانات‌‌ همان مدرسه برگزار شود.

کد خبر 189396
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز