گروه اجتماعی: اعمال تغییر در قانون تامین اجتماعی شروع شد و بنابر خبرهای منتشرشده نخستین بخش این تغییرات افزایش سن بازنشستگی بیمه شدگان این سازمان است.

سالمند

محمد حسن‌زدا مدیرﮐﻞ ﻓﻨﯽ درآﻣﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ‌ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ اﻋﻼم اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻦ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﯾﻦ اﻗﺪام را ﯾﮏ ﺿﺮورت ﺧﻮاﻧﺪ، ﭼﺮا ﮐﻪ ﺳﻦ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ موجود ﺑﺮاﺳﺎس اﻣﯿﺪ ﺑﻪ زﻧﺪﮔﯽ در ﺳﺎل 56 ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻦ اﻣﯿﺪ ﺑﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ورﺷﮑﺴﺘﮕﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ در ﻗﺎﻟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻦ ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﻈﻮر شود.

او در گفتگو با ایسنا ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﯾﮏ اﻟﺰام ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﺎهش ﺑﺪهی‌ها و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ورﺷﮑﺴﺘﮕﯽ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮاﻧﺪه و توضیح داد: هدف از ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، تأمین ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺎ اوﻟﻮﯾﺖ ﺣﻔﻆ ﺣﻘﻮق ﺷﺮﮐﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﺑﺎ هدف ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﺳﻦ و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺑﺮای ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ در اﯾﺮان ﻟﺤﺎظ ﻣﯽﺷﻮد.

حسن زدا ﮐﻢ‌ﮐﺮدن ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺮای اﺣﺘﺴﺎب ﺳﺨﺖ و زﯾﺎن‌آورﺑﻮدن ﻣﺸﺎﻏﻞ و همچنین ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاری در ﻣﺤﯿط‌های ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﭘﺮروﻧﻖ را از دﯾﮕﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺿﺮوری داﻧﺴﺖ و ﻋﻨﻮان ﮐﺮد: ﺑﺎ اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات، ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻟﯽ از اﻓﺮاد ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﺧﻮد ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮐﻨﺪ.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﻓﻨﯽ و درآﻣﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺖ 37 ﺳﺎل از ﺗﺪوﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺑﺎزﻧﮕﺮی در آن را ﯾﮏ اﻟﺰام داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﺷﺮﮐﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن، دوﻟﺖ، ﻣﺴﺘﻤﺮیﺑﮕﯿﺮان و ﮐﺎرﮔﺮان اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد.وی همچنین ﺑﺎ اﻋﻼم ﺗﺪوﯾﻦ دوازدهمین ﭘﯿﺶ‌ﻧﻮﯾﺲ ﺑﺎزﻧﮕﺮی در ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮔﻔﺖ: اﯾﻦ ﭘﯿﺶ ﻧﻮﯾﺲ ﺑﻪ دﺳﺘﻮر رﺋﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻇﺮف دو هفته آﯾﻨﺪه ﻧﻈﺮات آنها درﯾﺎﻓﺖ و ﭘﯿﺶ ﻧﻮﯾﺲ ﺗﺪوﯾن نهایی ﻣﯽﺷﻮد.

ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﻓﻨﯽ و درآﻣﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اظهار ﮐﺮد: اﯾﻦ اﻣﺮ ﻃﺒﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد، اﻣﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﯿﺴﺖ ﭘﺲ از ارﺳﺎل ﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ﭼﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ در آن اﯾﺠﺎد ﺷﻮد.عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که در حال حاضر سن بازنشستگی در کشور پایین است و افراد به هنگام بازنشستگی هنوز توانایی انجام کار‌ را دارند.

او گفت: وقتی یک فرد در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرد می بینیم که هنوز توانایی کار دارد و به عنوان یک نیروی کارآزموده می‌تواند به نقش فعالش در محیط کاری ادامه دهد. از دست دادن این نیروهای باتجربه برای کارگاه‌ها و محیط‌های کاری نوعی ضرر محسوب می‌شود از سوی دیگر این افراد در اوج توانایی خانه نشین می‌شوند.

عزیزی با اشاره به اینکه بازنشستگان معمولا به اشتغال مجدد روی می‌آورند توضیح داد: وقتی فردی بازنشسته می‌شود مزایایی که به هنگام اشتغال دریافت می‌کرده از دست می‌دهد اضافه کار، ‌کارانه و حق مسئولیت و مأموریت از جمله مزایای مالی است که به هنگام محاسبه‌ حقوق بازنشستگی لحاظ نمی‌شود؛ پس درآمد ماهیانه فرد با کاهش زیادی روبه‌رو می‌شود. تنها راهی که برای جبران این کاستی وجود دارد اشتغال دوباره بازنشستگان است. در حال حاضر ما می‌بینیم که افراد بازنشسته در مشاغل دیگری مشغول به کار هستند.

هر چند بارها و بارها اعلام شده که اشتغال مجدد افراد بازنشسته غیرقانونی است و این افراد نمی‌توانند پس از بازنشستگی در مشاغل دیگر فعال شوند اما به روشنی دیده می‌شود که بازنشستگان حضور جدی و پررنگی در محیط های کاری دارند.
یکی از این بازنشستگان که با 70سال سن هنوز مشغول به کار است معتقد است: بازنشستگی دوران خیلی سختی است انگار که آدم دیگر احساس مفیدبودن ندارد من عادت کرده‌ام که سال‌های سال هر روز صبح بروم سر کار؛ مسلما وقتی در 54 سالگی بازنشسته شدم برایم قابل قبول نبود که در خانه بنشینم. البته از طرف دیگر باید بپذیریم که حقوق های بازنشستگی کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد بنابراین بهترین راه حل این است که دوباره مشغول به کار شویم.

در مقابل این تفکر کسانی نیز هستند که تلاش می‌کنند هر چه زودتر بازنشسته شوند و بازنشستگی نوعی دوران شکوفایی برایشان قلمداد می‌شود. افرادی که در این گروه جای دارند بیشتر از هر چیز به فکر راه‌انداختن یک کسب و کار مستقل پس از بازنشستگی شان هستند و به این فکر می‌کنند که اگر تا وقتی جوان و روبه‌راه هستیم بازنشسته شویم می‌توانیم یک کسب و کار کوچک برای خودمان دست و پا کنیم و در شغل جدیدمان تلاش کنیم که صاحب پیشرفت‌های مالی قابل توجهی شویم.

آنها با این باور که در صورت ایجاد یک کسب و کار مستقل به درآمد بیشتری دست پیدا می‌کنند درواقع از میزان ساعت کاری و حقوق دریافتی‌شان رضایت ندارند و معتقدند که هرچه سریع‌تر بازنشسته شوند زودتر می‌توانند پیشرفت واقعی‌شان را در زندگی داشته باشند.

سازمان تامین اجتماعی هنوز اعلام نکرده که پیشنهادش برای افزایش سن بازنشستگی چند سال است. پیش از این چند بار در دوره‌های مختلف مدیران این سازمان از افزایش 5 ساله سن بازنشستگی صحبت به میان آورده بودند اما در حال حاضر هنوز هیچ عددی در این باره اعلام نشده و البته افزایش سن بازنشستگی ممکن است شوک‌هایی در بازار کار ایجاد کند.

کد خبر 189096
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز