گروه بین‌الملل: گذشت دو هفته از فرود اجباری هواپیمای مسافربری سوریه توسط جنگنده‌های ترکیه هم هنوز نتوانسته آتش بحران در این رابطه را خاموش کند و جنگ لفظی میان ترکیه و روسیه در این رابطه هنوز هم داغ است.

روسیه -ترکیه

پس از متهم شدن مسکو از سوی مقام‌های آنکارا به حمل تسلیحات غیرقانونی توسط هواپیمای مسافربری سوریه که دو هفته پیش توسط جنگنده‌های ترکیه مجبور به فرود اجباری شد حالا مقام‌های روسیه خواستار توضیح دولت ترکیه در این رابطه شده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر با اعلام اینکه تحقیقات نشان می‌دهد در این هواپیما تنها تجهیزات الکترونیکی قانونی وجود داشته است از مقام‌های ترکیه خواست تا درباره اقدام خود پاسخگو باشند. لاوروف در گفت‌وگو با روزنامه «روسیسکایا گازیته» با اشاره به اینکه مقام‌های آنکارا تاکنون از ارائه اسناد ادعاهای خود امتناع کرده‌اند تأکید کرد که روسیه از ترکیه انتظار عذرخواهی علنی در این رابطه دارد.

لاوروف اعلام کرد که تجهیزات موجود در این هواپیما برای تجهیزات رادار بوده که انتقال آن در هیچ‌کدام از قراردادهای بین‌المللی، کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت ممنوع نشده است. وی گفت: ترکیه تاکنون هیچ جزئیاتی را درباره محموله این هواپیما اعلام نکرده و ما می‌خواهیم آنکارا در این رابطه یک اعلام عمومی داشته باشد.

با وجود اینکه ترکیه تاکنون محموله ضبط شده از هواپیمایی که از مسکو عازم سوریه بود را در معرض دید عموم قرار نداده است احمد داوود اوغلو بار دیگر اعلام کرد که هواپیمای سوریه به‌صورت غیرقانونی در حال انتقال تجهیزات بوده است. داوود اوغلو بار دیگر روسیه را به حمل تسلیحات توسط این هواپیما متهم و تأکید کرد و گفت: شما تسلیحات نظامی را با نقض قوانین بین‌المللی در هواپیمای مسافربری قرار می‌دهید و فکر می‌کنید ما متوجه نمی‌شویم که قصد انتقال آن را از بالای سر ما دارید.

کد خبر 189012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز