شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: با ترور وسام الحسن از فرماندهان سرشناس امنیتی درلبنان، این کشور عملا وارد مرحله جدیدی از تنش و بحران سیاسی شد و بیش از پیش، فاصله میان دولت به رهبری گروه هشت مارس و مخالفان 14مارس افزایش یافت.

دراین باره با محی الدین ساجدی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • متهمان اصلی این انفجار چه کسانی می‌توانند باشند و چرا در این موقعیت این انفجار رخ داده است؟

با توجه به موقعیت امنیتی مهمی که فرد کشته شده در دستگاه امنیتی لبنان ایفا می‌کرده دشمنان زیادی داشته و از زمان ترور رفیق حریری نامش به این پرونده گره خورده بود؛ او از یاران نزدیک رفیق حریری تلقی می‌شد و در بازداشت میشل سماحه - وزیر لبنانی معترف به وارد کردن مواد منفجره از سوریه - نقش مهمی را به حکم موقعیت شغلی‌اش، ایفا کرد. او همه شبکه‌های مرتبط با اسرائیل را کشف کرد و ازاین جهت هم ممکن است دشمنان بسیاری داشته باشد. کسانی که در لبنان مخالف سوریه بودند، بلافاصله نظام بشار اسد را متهم کردند.

برخی هم احتمال دادند دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل در این ترور دست داشتند زیرا با ترور او می‌توانند برگه‌های زیادی را در لبنان به هم بریزند و به اختلاف بین شیعه و سنی دامن بزنند و فشار بر سوریه را افزایش دهند. البته احتمال اینکه نوعی تسویه حساب در میان نیروهای 14مارس هم رخ داده باشد، وجود دارد.

  • جریان 14مارس خواستار استعفای دولت میقاتی شده و به‌نظر می‌آید شباهتی بین این واقعه و ترور رفیق حریری از نظر بهره‌برداری جریان سیاسی داخل لبنان وجود دارد. نظر شما چیست؟

خیر. این ترور در سطح ترور رفیق حریری نبوده و بیانیه‌ای که گروه 14مارس درمورد لزوم استعفای دولت نجیب میقاتی صادر کرده هم احتمالا راه به جایی نخواهد برد چون اینها مترصدند تا حریری یا یکی از هواداران او به نخست‌وزیری برسد و فکر نمی‌کنم فضای کنونی درلبنان اجازه چنین کاری را بدهد. اکنون همه به انتخابات پارلمانی آینده در لبنان نگاه می‌کنند. مسئله مهم این است که فرد ترور شده تقریبا 24ساعت قبل از ترور به لبنان برگشته بوده. او در آلمان و فرانسه بوده‌است.

گویا حتی مسئولان مافوقش هم از بازگشت او به لبنان اطلاع نداشتند و اینکه مسیر وی و خانه مخفی‌اش شناسایی شده و از خودروی بمبگذاری شده استفاده شده ، همگی نشان از یک طرح امنیتی و تروریستی بسیار پیچیده است؛ عاملان این انفجار اطلاع داشتند که او به کشور بازمی گردد و ماشین آماده شده را در مسیر قرار داده‌اند و میزان تلفات با توجه به حجم انفجار رخ داده، اندک بوده است؛ من فکر نمی‌کنم در شرایط کنونی سوریه که مشکلات بسیار زیادی دارد ، فعلا دستگاه امنیتی‌اش توان چنین کاری را داشته باشد. چون حوادث دمشق و دیگر شهرهای سوریه نشان می‌دهد که این دستگاه موقعیت سابق خود را از دست داده و فکر نمی‌کنم سوری‌ها به نفعشان باشد که در قضیه ترور این فرد متهم شناخته شوند و فشار را بر خود زیاد کنند.

  • این انفجار تا چه اندازه می‌تواند بر لبنان تأثیر بگذارد؟

این واقعه می‌تواند بر انتخابات بعدی تأثیر بگذارد؛ یعنی اگر گروه 14مارس بتواند بهره‌برداری تبلیغاتی خوبی کند و فشار خود را بر دولت و گروه هشت مارس افزایش دهد، امید دارد تا بتواند در انتخابات اکثریت بیشتری را به نفع خود جذب کند.

  • در سوریه تا چه میزان می‌تواند این انفجار بازخورد داشته باشد؟

این فرد از این جهت که کسی بوده که میشل سماحه وزیر سابق لبنانی را به دام انداخت و بازداشت کرد که متهم به وارد کردن مواد منفجره از سوریه به لبنان است، احتمال اینکه در سوریه تلاش گروه 14مارس برای رساندن سلاح به مخالفان افزایش پیدا کند، وجود دارد. احتمالا این انفجار توجیه بیشتری به گروه 14مارس و طرفدارانش و همچنین عربستان سعودی و قطر می‌دهد تا بیشتر در سوریه مداخله نظامی کنند.

کد خبر 188390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز