همشهری آنلاین: روزنامه الدیار با اشاره به فرار مسلحان سوری به لبنان، نوشت: تاکنون بیش از 2600 نفر از مخالفان مسلح حمص به مناطق مشاریع القاع و بعلبک فرار کردند و باید این افراد در خاک لبنان محاکمه شده و به عنوان اسیر جنگی با آنها رفتار شود.

2600 نفر از مخالفان مسلح سوریه به لبنان گریختند

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه لبنانی الدیار روز چهارشنبه با اشاره به عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه در نابودی مجموعه های تروریستی در شهر حمص نوشت: ارتش توانسته بر شهر حمص به عنوان پایگاه اصلی استقرار گروههای مسلح و گروه موسوم به ˈارتش آزادˈ سوریه سیطره کامل پیدا کند و به موج فتنه و ناآرامی در این شهر پایان دهد.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: شهر حمص بزرگترین استان سوریه و دارای پالایشگاه نفت و انواع کارخانه های سیمان و مواد شمیایی است و اینک به طور کامل در اختیار ارتش نظامی سوریه قرار گرفته تا بدین ترتیب خط بطلانی بر طرح ابتکار عمل عربی برای حل بحران کشیده شود؛ البته دولت همچنان بر ایجاد راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور اصرار می ورزد چراکه عقیده دارد تمام مخالفان نظام سوریه در ردیف توطئه گران قرار ندارند بلکه کسانی وجود دارند که به راستی به دنبال ایجاد تغییر و اصلاحات در این کشور هستند و باید به درخواست آنها جامه عمل پوشانده شود.

الدیار نوشت: ارتش با پاکسازی شهر ˈالقصیرˈ سوریه از وجود مجموعه های مسلح اینک توجه اصلی خود را به سوی مناطق مزری لبنان و سوریه متمرکز کرده و نقاط ایست و بازرسی زیادی را در این مناطق ایجاد کرده است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به سیطره کامل ارتش بر شهر حلب سوریه تأکید کرد: شهر حلب با پنج میلیون نفر جمعیت اینک به کنترل کامل ارتش درآمده و ارتش در عملیاتی از حرکت کاروان کامیون اسلحه عربستانی به سوی این شهر جلوگیری به عمل می‌آورد.

الدیار ادامه داد: ارتش سوریه همچنان به عملیات نظامی خود در پاکسازی مناطق مرزی لبنان و سوریه از جمله ˈمشاریع القاعˈ از وجود گروههای مسلح تروریستی ادامه می دهد.

با اشاره به روابط عمیق ایران و سوریه نوشت: آیا سوریه شایسته ایجاد روابط با ایران نیست که اینگونه وحشیانه مورد تهاجم بین المللی و عربی قرار گرفته است.

ورود ارتش لبنان به روستاهای مرزی شمال

در پی هجوم نیروهای مسلح مخالف نظام سوریه به مناطق مرزی شمال لبنان، ارتش این کشور با ورود به این مناطق، امنیت را مجددا برقرار ساخت.

در پی درگیری های شدیدی که در روزهای اخیر، مرزهای شمالی لبنان با سوریه شاهد بود، گزارش ها حاکی است که آرامش نسبی به این مناطق بازگشته و نیروهای ارتش این کشور با استقرار در منطقه، امنیت لازم را برای بازگشت ساکنان روستاهای مرزی ˈالعبودیهˈ و ˈشیخ عیاشˈ فراهم کرده اند.

ارتش لبنان همچنین بامداد امروز چهارشنبه فردی را که اقدام به تیراندازی به سوی خاک سوریه کرده بود، دستگیر کردند و تحقیقات از وی در جریان است.

از مرزهای شمال شرقی لبنان نیز خبر می رسد که گشت زنی نیروهای ارتش لبنان در حوالی شهر ˈعرسالˈ ادامه داشته و البته گفته می شود به دلیل طولانی بودن خط مرزی و کمبود نیروهای ارتش، حفظ امنیت در تمام مناطق با مشکلاتی روبرو شده است.

حمله هایی که در هفته های اخیر علیه پایگاه های مرزی ارتش لبنان توسط ارتش موسوم به ˈآزاد سوریهˈ صورت گرفته، نشان می دهد که برقراری امنیت و انجام ماموریت توسط نیروهای امنیتی لبنانی دچار چالش های شدیدی شده است.

طی دو روز گذشته مناطق مرزی ˈنهرالکبیرˈ و العبودیه واقع در نقاط مرزی لبنان و سوریه شاهد بروز درگیری های مسلحانه میان مجموعه های مسلح سوریه و ارتش سوریه بود که البته این درگیری ها فروکش کرده است.

مجموعه های مسلح سوری با عبور از گذرگاه مرزی العبودیه و مستقر شدن در مناطق اطراف آن به سوی پایگاههای نظامی ارتش سوریه آتش گشودند که با وارد عمل شدن نیروهای ارتش لبنان این منطقه را تخلیه کردند.

کد خبر 187462
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز