سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بورس: موتور خصوصی‌سازی در سال 86 از روز شنبه 25 فروردین‌ماه با عرضه سهام مپنا در بورس روشن می‌شود.

اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی با اعلام زمان اولین واگذاری سال جدید افزود: سهام شرکت مپنا به عنوان اولین واگذاری سال جدید،  25 فروردین در بورس عرضه می‌شود.

سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی پس از عرضه موفق سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، در روز سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه 3 درصد از سهام مپنا معادل 145 میلیون سهم این شرکت را در بورس عرضه کرد اما بنا به دلایل متعددی سهام این شرکت به فروش نرفت و عرضه سهام این شرکت با ناکامی مواجه شد.

به این ترتیب سهام شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) برای دومین بار در روز شنبه در بورس عرضه خواهد شد.

غلامی همچنین درباره دیگر واگذاری‌های سال جدید تصریح کرد: پس از عرضه سهام شرکت مپنا در گام بعدی سهام شرکت‌های ایرالکو و فولاد خوزستان به ترتیب در بورس عرضه می‌شود که فولاد خوزستان از شرکت‌های مشمول صدر اصل 44 است؛ ضمن این‌که دیگر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز طبق روال گذشته ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از برگزاری جلسه‌ای برای رسیدگی به مراحل واگذاری سهام بانک‌ها خبر داد و گفت: برای واگذاری سهام بانک‌ها کمیته و کارگروهی تشکیل شده تا واگذاری سهام بانک‌ها (تجارت، صادرات، ملت و رفاه کارگران) هرچه سریع‌تر انجام شود. به همین منظور این کمیته با تشکیل جلسه‌ای موارد آماده‌سازی سهام بانک‌ها را بررسی خواهد کرد.

وی افزود: ابتدا باید اساسنامه بانک‌ها تغییر کند و سپس مجمع فوق‌العاده تشکیل دهند و به شرکت سهامی عام تبدیل شوند.

معاون آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که ساختارهای مالی و حقوقی بانک‌ها نیز باید تغییر کند تأکید کرد: پس از تغییر اساسنامه، این بانک‌ها باید تقاضای پذیرش خود را به سازمان بورس ارائه کنند تا مراحل آماده‌سازی آنها تکمیل و آماده واگذاری شوند.

وی ابراز امیدواری کرد ، در سال جدید حداقل سهام  2 بانک از  4 بانک عرضه شود.
بر این اساس کمیته راهبردی جدید که مرکب از سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و بانک‌ها است، وظیفه قیمت‌گذاری و آماده‌سازی سهام بانک‌ها را برای ورود به بورس برعهده دارد.

غلامی درباره واگذاری سهام مخابراتی در سال جدید گفت: کارهای مقدماتی برای واگذاری سهام شرکت مخابرات انجام شده و قرار است تا انتهای فروردین ماه صورت ریز سپرده‌های مردمی مشخص شود و سپس مراحل تبدیل این سپرده‌ها به سهم انجام شود.

وی با بیان این‌که سهام شرکت مخابرات در 3 ماهه اول سال واگذار خواهد شد گفت: بر اساس مصوبه دولت از میان شرکت‌های مخابراتی تنها شرکت مخابرات به عنوان یک شرکت مادر تخصصی واگذار خواهد شد.

غلامی تصریح کرد: شرکت مخابرات دارای 33 شرکت زیرمجموعه است که با واگذاری کلی سهام این شرکت این   33  شرکت نیز خود به خود واگذار خواهند شد.

تعیین تکلیف

اسماعیل غلامی در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری مهر، اولویت کاری سازمان خصوصی سازی در سال 86 را واگذاری سهام‌های زیر مجموعه‌های سه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و اقتصاد اعلام کرد و گفت: در سال 85 نیز 90 درصد سهام‌های عرضه شده شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی فروخته شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: اگر امسال سهام شرکت مخابرات وارد بورس و به بخش خصوصی واگذار شود، می‌توان ادعا کرد که بخشی از یک وزارتخانه کاملاً خصوصی شده است.

معاون سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که تکلیف سه وزارتخانه نفت، اقتصاد و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای خصوصی سازی مشخص شده است، گفت: شرکت‌های اصلی مشمول خصوصی سازی وزارت صنایع نیز مشخص شده که بخشی از آن نیز واگذار شده و در واگذاری سهام شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنایع نیز تاکنون موفق عمل کرده‌ایم.

کد خبر 18729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز