گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: شهردار تهران در مراسم اختتامیه پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب که عصر دیروز در محل تالار همایش‌های برج میلاد برگزار شد اظهار داشت:

قالیباف

تأمین سلامت شهروندان از اهداف جدی شهرداری تهران است.دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم اختتامیه این سمپوزیوم ضمن تجلیل از مقام علمی پروفسور مجید سمیعی اظهار داشت: تأکید من از روزهای اول مسئولیت در شهرداری تهران‌، ارتقای زندگی مادی و معنوی شهروندان تهران بوده است و طبیعتا این ارتقای کیفیت هم بعد جسمانی و هم بعد روحی و روانی دارد، در این هفت سالی که سپری کرده‌ایم‌، رشد حوزه توسعه کالبدی شهر به چشم مشهود است و خیلی جای توضیح دادن نیست، هر فردی که به تهران وارد شود و یا هر شهروندی که در شهر دقت کند این رشد را حس خواهد کرد؛ البته تا رسیدن به شرایط قابل‌قبول و نه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: اما یک بخش از اقداماتی که در حوزه اجتماعی در تهران انجام گرفته کمتر حس شده است و شاید شهروندان نیز این دقت را نداشته باشند چون از شهرداری چنین توقعی ندارند. در ایران شهرداری را بیشتر به خاطر فعالیت در بخش خدمات شهری می‌شناسند یا کارهایی از جنس همین کارهای فیزیکی و کالبدی. تلاش ما این بوده که شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی سوق بدهیم و کارکرد اجتماعی جزو مأموریت‌های اصلی ما قرار گرفته است. در این چارچوب موضوع سلامت و ایمنی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در تهران شد چرا که براساس فرهنگ اسلامی و ایرانی خودمان‌، مهم‌ترین تأکید اسلام را سلامت و زندگی مادی و معنوی می‌دانیم.

لذا بر این باوریم که سلامت حق همه جامعه است و ما ضمن اینکه به فضای کالبدی شهرمان توجه می‌کنیم در کنار آن باید به موضوعات روحی و روانی شهر هم توجه کنیم.شهردار تهران اظهار داشت: سلامت یک محصول اجتماعی است و یک کار تک‌بعدی نیست که یک سازمان خاص آن را انجام دهد. لازمه این کار مشارکت همه بخش‌ها و سازمان‌ها ست لذا در تهران 300خانه بهداشت شکل گرفت. در حوزه جامعه ایمن نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شد و صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان اتفاق نظر دارند که گامی که در حوزه سلامت و جامعه ایمن در تهران برداشته شده بسیار محکم، علمی و غیرقابل برگشت است.

وی اضافه کرد: ما توانسته‌ایم این حرکت را نهادینه کنیم و پایه این کار را در تهران با موضوع خانواده‌محوری آغاز کردیم و اگر نگاهی به فعالیت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیندازید می‌بینید که تمرکز این فعالیت‌ها بر آگاهی‌بخشی و توانمند‌سازی‌ خانواده‌ها بوده است.وی افزود: بحث سلامت در ابعاد مختلف آن از اهداف جدی شهرداری تهران است‌ لذا در کنار دو چالش بزرگ در تهران یعنی آلودگی هوا و آلودگی صوتی که در اغلب کلانشهرهای دنیا هم درگیر آن هستند مباحث سلامت شهروندان را نیز دنبال کرده‌ایم.

توسعه فضای سبز در تهران می‌تواند به این هدف کمک کند که به‌طور محسوسی این اتفاق در تهران دارد می‌افتد، یعنی اگر عکس‌های هوایی تهران 12سال قبل را با امروز مقایسه کنید گسترش فضای سبز تهران کاملا محسوس است.وی در مورد توسعه فضاهای ورزشی تهران نیز گفت: اگر شهروندی در تهران انگیزه ورزشی داشته باشد حداکثر تا فاصله 500 متری منزلش به یک فضای ورزشی می‌رسد. در کنار این اقدامات 300کتابخانه نیز توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده که 57 کتابخانه شبانه‌روزی هستند.شهردار تهران در مورد فرهنگ ترافیک نیز گفت: امروز بیش از آنکه نیازمند توسعه بزرگراه‌ها و تونل‌ها در تهران باشیم نیازمند اصلاح فرهنگ ترافیک هستیم. در حوزه بزرگراهی، شهر تهران از نظر وسعت هم وزن بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا ست اما فرهنگ رانندگی نیاز به توجه دارد.

کد خبر 187130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز