دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد، بورس تهران سالی 6 میلیارد دلاری را پشت ‌سر گذاشته است.

در طول سال 85 معادل 56 هزار میلیارد ریال نقدینگی به‌سوی تالارهای مبادلات سهام روانه شده، طبق کارنامه عملکرد یک‌ساله بورس، در طول سال گذشته 16 میلیون برگه سهم در بین سرمایه‌گذاران دست به دست شده و تعداد خریداران سهام به مرز یک میلیون نفر نزدیک شده است.

تالارها

طبق روال همیشگی، در طول سال 85 اوضاع در تالار اصلی نسبت به تالار فرعی بهتر بوده؛ به‌طوری‌که در این مدت 780 هزار نفر در سهام شرکت‌های تالار اصلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 210 هزار نفر هم برای خرید سهام به تالار فرعی رفته‌اند.

ارزش کل نقدینگی سرازیر شده به تالار اصلی 40 هزار میلیارد ریال بوده و در تالار فرعی 15 هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری شده است.

هم‌چنین در طول یک سال گذشته 55 میلیون سهم به ارزش 4/67 میلیارد ریال نیز در تالار غیررسمی بورس دادوستد شده، تعداد کل اوراق مشارکت دادوستد شده هم به مرز نیم میلیون برگه نزدیک شده است.

بازده

بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در پایان سال 85، معادل 7/14 درصد برآورد شده، در این مدت شاخص اصلی عملکرد بازار سهام 8/3 درصد افزایش یافت.

در طول سال 85 هرچند دو بار رقم شاخص کل به مرزهای بالاتر از 10 هزار واحد صعود کرد، اما در نهایت بار دیگر این شاخص در محدوده 9 هزار و 800 واحد بسته شد.

در این مدت شاخص عملکرد تالار اصلی 1/7 درصد صعود کرد و شاخص عملکرد تالار فرعی 9/6 درصد پایین آمد.

طی سال گذشته، در حالی ‌که شاخص عملکرد صنعت واسطه‌گری مالی 8 دهم درصد کاهش یافت، شاخص عملکرد سهام صنعتی 4/4 درصد بالا رفت.

در این مدت بازده حاصل از تقسیم سود نقدی بین سهامداران شرکت‌های بورس، 5/10 درصد برآورد شد.

ارزش بورس

در پایان سال 85 ارزش کل سهام قابل مبادله در بورس تهران از مرز 395 هزار میلیارد ریال گذشت.این رقم نسبت به پایان سال 84 معادل 2/7 درصد رشد نشان می‌داد.

به این ترتیب ارزش بورس تهران به محدوده 43 میلیارد دلار نزدیک شد.

طبق آمار رسمی سازمان بورس، در حال حاضر سهام 417 شرکت در تالارهای بورس تهران پذیرفته شده که در این میان نام 148 شرکت در تابلوی اصلی، 180 شرکت در تابلوی فرعی و 89 شرکت در تابلوی غیررسمی درج شده است.

کد خبر 18640

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز