همشهری آنلاین: «محمدمهدی مظاهری» قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاهیان، واکنشی شایسته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در برابر اقدام توهین‌آمیز به ساحت مقدس حضرت محمد (ص) را امری ضروری دانست، گفت:

«گسترش انوار اسلامی در منطقه و تزلزل در حاکمیت قدرت‌های وابسته باعث شده است که غرب راه‌های دیگری را برای مقابله با اسلام پیش گیرد. در این مسیر اهانت به مقدسات ادیان الهی و ایجاد جنگ‌های قومی - مذهبی از سوی طیف خشونت‌طلب کاخ سفید در دستور کار قرار دارد.»

به گزارش همشهری آنلاین، انتشار فیلم موهن علیه نبی مکرم اسلام، پیامبر عزت و رحمت، با واکنش گسترده جهانی روبرو شد اما به نظر می‌رسد به رغم اعتراض و افشاگری‌های مسلمانان و دیگر پیروان ادیان راستین الهی، فعالیت‌های گروه افراطی مسیحی - صهیونیستی با برنامه‌ریزی هدفمند و حمایت آشکار آمریکا - تل آویو تحت لوای اسلام‌ستیزی همچنان ادامه خواهد یاقت. 

این حرکت طیف افراطی در سالروز ماجرای یازده سپتامبر گویای تئوریزه شدن خشونت ساختاری در جهان غرب است، عمل قبیحی که جهان اسلام را داغدار و ملتهب ساخت. برای تبیین دقیق اهداف و ابعاد این عمل هتاکانه، با «محمدمهدی مظاهری» قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاهیان به گفتگو نشستیم.

  • همشهری آنلاین: آقای دکتر مظاهری؛ ریشه‌های افراطی‌گری مسیحی - صهیونیستی و چگونگی پیوند تاریخی آن را چگونه تبئین می‌کنید؟

محمد مهدی مظاهری: اصولاً مسیحیت به سه شاخه متمایز کاتولیک، ارتدکس و پروتستان تقسیم می‌شود که در مبانی اعتقادی و مراسم مذهبی با هم متفاوت عمل می‌کنند. در این میان پروتستان به عنوان دین غالب در اروپای شمالی و آمریکا با سیاست تعامل مثبتی دارد بطوریکه اکثر دولتمردان از اهداف کلیسا و تبلیغ این شاخه مسیحیت در اقصی نقاط جهان حمایت می‌کنند. در قرن گذشته جریان جدیدی در بین پروتستان‌ها قدرتمند شده است که از آن به نام مکتب نوظهور مبلغان انجیل یاد می‌شود. این مکتب نوظهور به بنیادگرایی معروف و شعار آنها بازگشت به انجیل و تغییر جامعه و تحول عمیق در امور زندگی بشری است. مبلغان انجیل با نفود رسانه‌ای و قدرت مالی فراوان توانستند ضمن استفاده از مراکز قدرت در آمریکا و اروپا تشکیلات دینی خود را فعال‌تر سازند. این نحله فکری راست افراطی، پیوند عمیق و ناگسستنی با رژیم صهیونیستی دارد و حمایت مالی و سیاسی از این رژیم را جزو اهداف و وظایف دینی خود می‌شمارد. پیوان این مکتب بر این اعتقادند که به عنوان مسیحیان تازه تولدیافته و اهل نجات، مأموریت جهانی دارند و دیگر ادیان فناپذیرند و وظیفه دینی آنهاست که مقدمات ظهور حضرت مسیح علیه‌السلام را فراهم سازند.

خطرناک‌ترین بخش اعتقادی این طیف افراطی را می‌توان در لزوم ایجاد آنارشی فراگیر و جنگ جهان‌گستر برای تسریع ظهور  مسیح علیه‌السلام خلاصه کرد بطوریکه این مکتب نوظهور، صلح و عدالت قبل از ظهور مسیح را کاملاً نفی می‌کند. در این میان پس از سکوت خفت‌بار منادی حقوق بشر در غرب و تکرار اهانت مکرر به مقدسات دنیای اسلام (ارائه کاریکاتور از چهره نورانی حضرت محمد (ص) و قرآن سوزی) این بار نیز با بی شرمی خاصی در قالب جسارت به اصلح‌ترین رسول و منادی حق و چهره فروزان اسلام را پیش گرفتند. این عمل با برنامه خاصی و در راستای زنده کردن جنگ‌های صلیبی صورت می‌گیرد.

  • به نظر می‌رسد فعالیت گروه افراطی مذهبی معروف به (خواسته‌های مسیح) در آمریکا متمرکز است. دلایل این امر را در چه محورهایی جستجو می‌کنید؟

- پس از شیفت پارادایمی «محافظه‌کاری» به «نو محافظه‌کاری» در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی با به قدرت رسیدن ریگان، مشروعیت بخشیدن به طیف افراطی - مسیحی روند پر شتابی به خود گرفت. با بروز حادثه یازده سپتامبر 2001 صهیونیست‌های مسیحی آمریکا به شکل بی‌نظیری رسانه‌های گروهی را برای انتشار افکار و رویاهای‌شان به خدمت گرفتند. اشغال عراق پس از لشگرکشی گسترده به افغانستان و به راه انداختن جنگ‌های صلیبی در خاورمیانه جزو آرمان‌های آنهاست. بطوریکه «جرج بوش» جهان را به دو بخش نیروهای «خیر» و نیروهای «شر» تقسیم و تحت لوای اشاعه دموکراسی لشگرکشی به خاورمیانه را آغاز کرد. در این میان دموکرات‌ها به رهبری اوباما همین سیاست‌ها را در قالب جنگ رسانه‌ای علیه مسلمانان پیگیری می‌کنند. بی‌تردید گسترش انوار اسلامی در منطقه و تزلزل در حاکمیت قدرت‌های وابسته باعث شده است که غرب راه‌های دیگری را برای مقابله با اسلام پیش گیرد. در این مسیر اهانت به مقدسات ادیان الهی و ایجاد جنگ‌های قومی - مذهبی از سوی طیف خشونت‌طلب کاخ سفید در دستور کار قرار دارد.

  • دلایل خطرناک بودن عقاید این طیف مسیحی - صهیونیستی برای جهان اسلام را در چه می‌دانید؟

- این طیف افراطی با گره زدن افکار خود با سیاست‌های آمریکا و نفوذ در ارکان مالی و اقتصادی دنیای غرب به فکر سیطره بر کل دنیای اسلام است. از دید بانیان این طیف مذهبی نظیر «کریستول» اندیشه راست مذهبی بر سه محور دین، قومیت و رشد اقتصادی استوار است. از دید رهبران این جریان مذهبی، ملت آمریکا با رشد بالای اقتصادی و اعتقاد راستین به «پروتستانتیسم» رسالت جهانی برای گسترش این آیین را دارد. تحت لوای این عنوان، نظریه برخورد تمدن‌های هانتینگتون و پایان جهان و برتری لیبرالیسم (فوکویاما) به عنوان نظریه‌های غالب برای اجرای سیاست‌های خارجی و میلیتاریستی آمریکا پذیرفته می‌شود.

  • واکنش جهان اسلام و دیگر ادیان الهی را در رابطه با این فیلم موهن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- اقدام سازندگان این فیلم موهن گرچه با واکنش گسترده و اعتراض مسلمانان ناکام مانده است؛ با این وجود، به نظر می‌رسد که هتاکی دین‌گریزان طیف مسیحی - یهودی ادامه پیدا خواهد کرد. البته این اقدام پلید بر انسجام و اتحاد جهان اسلام افزوده است. در این میان حتی پیروان ادیان الهی هم این اقدام شرارآمیز را محکوم کردند، البته عدم اقدام عملی دولتمردان کاخ سفید در قبال هتک حرمت جای تأمل دارد چراکه چگونه است کشوری که خود را منادی آزادی و ارزش‌های انسانی و مهد دموکراسی می‌داند با وجود همه امکانات پلیسی این طیف، خشونت را از اهانت به مقدسات اسلامی بازنمی‌دارند. در این میان، علاوه بر خروش گسترده مردمی در جهان اسلام، سازمان کنفرانس اسلامی هم باید با تشکیل جلسه فوق‌العاده نسبت به اهانت بی‌شرمانه واکنش مناسب از خود نشان دهد.

کد خبر 185115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز