علی ابراهیمی: با گذشت حدود شش ‌ماه از آغاز سال جدید هنوز هم گرانی گوشت قرمز، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات و برخی اقلام خوراکی دیگر محور مشترک گلایه‌های مردم و گواهی بر ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار این محصولات است.

مردم - صف خرید گوشت مرغ

فارغ از اینکه علل اصلی افزایش چندین درصدی قیمت این فراورده‌ها نسبت به‌مدت مشابه سال قبل چه بوده آنچه مسلم است اینکه گرانی این اقلام ضروری فشار مضاعفی را بر مصرف‌کنندگان به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه وارد کرده و موجب شده است که عملا بسیاری از این اقلام از سبد مصرفی خانوارها حذف شود. این در حالی است که از بهمن‌ماه سال گذشته دست‌اندرکاران تنظیم بازار با اشاره به برپایی نشست مشترک با تولید‌کنندگان داخلی و تکیه بر واردات مواد پروتئینی هر بار وعده‌های تازه‌ای را برای کاهش قیمت‌ها و الزام تولید‌کنندگان داخلی به بازگرداندن نرخ کالاها به قیمت مصوب و توافقی مطرح کرده‌اند اما اکنون نه‌تنها خبری از این کاهش قیمت‌ها نیست بلکه نرخ برخی اقلام مانند شیر و لبنیات روزانه تعیین می‌شود. همچنین به‌رغم کاهش قیمت گوشت مرغ به کمتر از چهارهزار و 500تومان، نرخ هر شانه تخم‌مرغ به بیش از هفت‌هزار تومان و گوشت قرمز گوساله به بالاتر از 22هزار تومان رسیده و با کمیاب شدن شیر و لبنیات کم‌چرب، نظارتی بر نرخ عرضه محصولات لبنی پرچرب نیز وجود ندارد. بررسی دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان حاوی نکات دیگری است.

یک بازنشسته آموزش و پرورش با اشاره به افزایش چند باره قیمت محصولات لبنی در سه‌ماه اخیر گفت: به‌نظر می‌رسد کنترل بازار محصولات لبنی از دست مسئولان خارج شده است.

داوود اسکندری افزود: با وجود وعده‌های مکرر مسئولان برای بازگشت لبنیات به نرخ مصوب سال گذشته اکنون افزایش قیمت محصولات لبنی به‌صورت روزانه اتفاق می‌افتد و مردم در هر بار خرید شیر و لبنیات و مشاهده قیمت‌های جدید با شوک شدیدی مواجه می‌شوند. وی افزود: نکته دیگر آن است که با وجود اعلام مسئولان مبنی بر نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان، اکنون هیچ کنترلی بر قیمت لبنیات که به‌طور مداوم روی بسته‌بندی این محصولات درج می‌شود وجود ندارد. بهتر است مسئولان تغییر قیمت شیر و لبنیات را از روی بسته‌بندی این محصولات طی دو هفته بررسی کنند تا متوجه میزان و چگونگی گرانی آن شوند گرچه به‌نظر می‌رسد اکنون بازار شیر و لبنیات رها شده است.

شیر نایلونی حذف شد

یک خانم خانه‌دار هم با انتقاد از عدم ‌عرضه شیر نایلونی در سطح شهر گفت: از چند‌ماه پیش عملا شیر نایلونی در خرده‌فروشی‌های سطح شهر عرضه نمی‌شود این در حالی است که بارها مسئولان از تثبیت قیمت این فراورده خبر داده و بر بازگشت قیمت آن به نرخ مصوب تأکید کرده‌اند.

خانم عبادی افزود: حدود یک هفته پیش که به‌طور اتفاقی شیر نایلونی را در یکی از مغازه‌های سطح شهر پیدا کردم با کمال تعجب نرخ هزار و 200تومانی درج شده روی این محصول را مشاهده و به فروشنده اعتراض کردم که وی نیز اعلام کرد شیر نایلونی با همین نرخ را هم پس از چانه‌زنی زیاد با توزیع‌کننده دریافت کرده‌ام.

لبنیات پر‌چرب به جای کم‌چرب

در اغلب مغازه‌های سطح شهر لبنیات پرچرب با نرخ‌هایی که به‌صورت روزانه تغییر می‌کند به مردم عرضه شده و خبری از توزیع شیر، ماست و لبنیات کم‌چرب نیست. این جمله‌ای است که یک کارمند بانک در تشریح وضعیت بازار شیر و لبنیات اعلام کرد و گفت: نه‌تنها خبری از بازگشت قیمت شیر و لبنیات نیست بلکه اکنون کاهش عرضه، کم فروشی و افت کیفیت فراورده‌های لبنی جایگزین ثبات قیمت‌ها شده است.

اکبر نیکخواه افزود: طی یک ماهه گذشته مسئولان چندین بار از بازگشت قیمت شیر و لبنیات به نرخ‌های سال گذشته خبر داده‌اند اما نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نیافته بلکه بسیاری از شرکت‌های معروف لبنی که تا پیش از این سهم عمد‌ه‌ای از بازار را به‌خود اختصاص داده‌ بودند اکنون نه‌تنها از عرضه محصولات کم‌چرب به بازار خودداری می‌کنند بلکه لبنیات پرچرب را نیز به نرخ دلخواه عرضه می‌کنند به‌نحوی که اکنون قیمت شیر و لبنیات به شکل روزانه تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: برای تأمین شیر پاستوریزه باید به چندین مغازه خرده‌فروشی سر زد اما اغلب فروشندگان از کاهش عرضه شدید این فراورده خبر داده و می‌گویند شرکت‌های لبنی شیر کم‌چرب را حتی به تعداد انگشتان دست هم توزیع نمی‌کنند و تازه این موضوع نیز منوط به خرید چند برابری لبنیات پرچرب است. بهتر است مسئولان اقدام عاجلی برای ساماندهی قیمت و عرضه شیر و لبنیات کنند که اجرایی و کارسازباشد.

قیمت مرغ کاهش یافت اما تخم‌مرغ طلا شد

یک کارگر ساختمانی با اشاره به کاهش قیمت مرغ به حدود چهار‌هزار و 500تومان از گرانی اخیر قیمت تخم‌مرغ گلایه کرد و گفت: تخم‌مرغ غذایی ساده است که اغلب کارگران ساختمانی به‌دلیل وقت کم از آن استفاده می‌کنند اما با کمال تعجب از حدود یک هفته پیش قیمت هر عدد تخم‌مرغ به 300تومان افزایش یافته و فروشندگان نیز توضیحی در مورد این گرانی نمی‌دهند. محمد بهمنی با اظهار بی‌اطلاعی از علل تغییرات مداوم قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در بازار گفت: هیچ‌کسی جوابگوی گرانی مواد غذایی نیست و اغلب مردم مجبور هستند تا محصولات را به نرخی که فروشندگان عرضه می‌کنند خریداری کنند.

وی گفت: مشخص نیست چه اتفاقی در زمینه تولید و فروش تخم‌مرغ رخ داده که از چند هفته پیش تا‌کنون قیمت هر شانه تخم‌مرغ از پنج‌هزار و 500تومان به بیش از هفت هزار تومان افزایش یافته است. پس از گرانی و تغییر قیمت هر روزه شیر و لبنیات اکنون قیمت تخم‌مرغ، گوشت قرمز و بسیاری از اقلام خوراکی نیز طی یک‌ماه چندین بار تغییر می‌کند و مردم نیز مجبور به تحمل این گرانی‌ها هستند چرا که نمی‌توانند از خرید حداقل مایحتاج زندگی خودداری کنند.

مسئولان توضیح دهند!

یک دانشجوی مهندسی عمران که برای خرید مرغ و تخم‌مرغ به بازار روز صادقیه مراجعه کرده بود با استقبال از کاهش قیمت گوشت مرغ گفت: قیمت گوشت مرغ که تا پیش از‌ماه مبارک رمضان به بیش از هفت هزار تومان افزایش یافته بود اکنون در میدان میوه و تره‌بار به چهارهزار و 320تومان کاهش یافته است. گرچه از این کاهش قیمت راضی هستیم اما به‌نظر می‌رسد علت اصلی نابسامانی بازار مرغ و تخم‌مرغ سیاستگذاری‌های نادرست است.

فرهاد غلامی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد مسئولان راهکارهای جدیدی برای افزایش قیمت مواد پروتئینی اتخاذ کرده‌اند گفت: سال گذشته قیمت گوشت مرغ حدود سه‌هزار تومان بود اما پس از گرانی بی‌سابقه این فراورده مسئولان نرخ چهارهزار و 600تا پنج‌هزار و 400تومان را به‌معنای کاهش قیمت قلمداد می‌کنند و به‌نظر می‌رسد این رویکرد روشی برای افزایش رسمی قیمت‌ها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پیش از این دست‌اندرکاران تنظیم بازار و مسئولان، تحریم‌ها و افزایش قیمت دان مرغ را عامل گرانی اعلام می‌کردند اما مشخص نیست اکنون که تحریم‌ها تشدید شده چگونه قیمت مرغ کاهش یافته و درصورتی که مشکل تأمین نهاده‌های تولید مرتفع شده علت گرانی قیمت تخم‌مرغ پیش از فرارسیدن فصل سرما چیست، لطفا مسئولان که هر بار به توجیه علل گرانی‌ها می‌پردازند اکنون در مورد ریشه اصلی کاهش قیمت گوشت مرغ توضیح دهند؟! به‌نظر می‌رسد ریشه گرانی مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز و سایر اقلام خوراکی در جای دیگری باشد.

به‌هم ریختگی مدیریت هزینه

یک کارمند نیز با گلایه از نابسامانی بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و فراورده‌های لبنی گفت: تغییر هفتگی قیمت این اقلام مدیریت هزینه خانوارها که یکی از اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود را بر هم زده است. گرچه مسئولان هر بار پس از تشدید گرانی‌ها از برخورد با متخلفان، افزایش عرضه و بازگشت مجدد قیمت‌ها خبر می‌دهند اما طی شش ماه گذشته از سال جدید قیمت بیش از 90درصد اقلام خوراکی افزایش یافته و این امر مردم به‌ویژه حقوق‌بگیران و اقشار کم‌درآمد را با مشکل مواجه کرده است.

اکبر مولایی تصریح کرد: کارمندان ازجمله اقشاری هستند که به‌دلیل داشتن درآمد ثابت بیشترین زیان را به‌دلیل گرانی هر روزه اقلام خوراکی متحمل می‌شوند این امر سبب شده تا قادر به مدیریت هزینه خانوار نباشیم و به‌دلیل گرانی گوشت قرمز، شیر و لبنیات و سایر اقلام ضروری هر روز متحمل هزینه‌های پیش‌بینی نشده هستیم.

از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم

خانمی که در یک شرکت تولیدی پوشاک مشغول به فعالیت است نیز با اشاره به گرانی بی‌سابقه اقلام خوراکی از ابتدای امسال تا‌کنون گفت: اکنون گرانی به عادتی برای مردم تبدیل شده است و هیچ کالایی نرخ ثابتی ندارد. اما مهم‌تر از گرانی برخوردی است که مسئولان با این موضوع داشته و با گذشت چند‌ماه از افزایش قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز، شیر و لبنیات و تثبیت قیمت‌های افزایش یافته نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و وعده برخورد با گرانفروشی و بازگشت قیمت‌ها را می‌دهند. نسرین مقامی‌ور با بیان این جمله که از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید، افزود: مشخص نیست چرا تا‌کنون حتی برای یک‌بار هم که شده وعده مسئولان برای برخورد با گرانی مواد پروتئینی و لبنی و سایر اقلام خوراکی محقق نشده، بهتر است مسئولان با سپری شدن نیمه‌نخست سال فهرستی از کالاهای مصرفی یا اقلام خوراکی ارائه دهند که پس از گرانی یا گرانفروشی با اقدامات انجام شده با کاهش قیمت مواجه شده یا به نرخ‌های قبلی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

کد خبر 185081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز