همزمان با پنجمین اجلاس شورای ثبت آثار تاریخی و معنوی در فهرست میراث ملی کشور اعلام شد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرونده ثبت جهانی مناسک حج ابراهیمی را برای ارائه به یونسکو برای ثبت در فهرست حافظه جهانی تهیه می‌کند.

مکه - کعبه

این خبر را مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حاشیه همایش شورای ثبت آثار تاریخی و معنوی کشور به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد. علویان صدر گفت: پرونده مناسک حج ابراهیمی یک پرونده‌ بزرگ و دارای اهمیت است که برای ثبت جهانی به اجماع تخصصی کارشناسان نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به گفته مسعود علویان‌صدر ایران طراح پرونده مناسک حج ابراهیمی است و به همین دلیل، موضوع را از گذشته در چند اجلاس مانند اجلاس آیسسکو (کمیته میراث معنوی جهانی) پیگیری کردیم. امسال نیز مقدمات کار را فراهم کردیم تا در این اجلاس که سه‌ماه دیگر برگزار می‌شود، تفاهمنامه‌ای چندجانبه در این زمینه با کشورهای اسلامی مبادله کنیم.

وی پرونده مناسک حج ابراهیمی را بزرگ‌ترین پرونده زنجیره‌ای دانست که همه کشورهای عضو کنوانسیون‌ میراث معنوی و کشورهای اسلامی در آن مشارکت دارند. علویان صدر افزود: هر کشوری سبک خاص خود برای انجام مناسک حج را دارد. ما می‌خواهیم این مناسک را استخراج کنیم، به همین دلیل قصد داریم از همه کشورهای عضو کنوانسیون میراث معنوی در این پرونده کمک بگیریم.

پیش‌تر آتوسا مومنی مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی کشور به خبرنگاران گفته بود که پرونده ثبت جهانی مناسک حج در حال تهیه است و این دفتر درحال جمع آوری آیین ها و رسوم مناسک حج از سراسر کشور است.

کد خبر 184504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز