مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز مطالعات سرن برنامه جدید خود را برای آغاز آزمایشگاهی جدید و بزرگتر از برخورد‌دهنده هادرون، به طول 80 کیلومتر و با هدف حل راز عملکرد گرانش معرفی کرد.

برخورد‌دهنده هادرون

محققان مرکز تحقیقات هسته‌یی اروپا، سرن، پس از کشف تقریبی مرموز‌ترین ذره‌ای که در جهان وجود دارد، اکنون قصد دارند با شکلی جدید از برخورد‌دهنده مطالعات خود را در مقیاسی بزرگتر گسترش دهند.

سرن اعلام کرد قصد دارد برخورد‌دهنده زیرزمینی دیگری را با محیطی برابر 80 کیلومتر، یعنی سه برابر محیط برخورددهنده بزرگ هادرون به وجود آورد. قرار است این برخورد‌دهنده برای حل معماهای جدیدی از جهان هستی، از قبیل گرانش و چگونگی تعامل گرانش در سطوح مولکولی به کار گرفته شود.

انتظار نمی‌رود این برخورد‌دهنده جدید تا سال 2025 تکمیل شود، اما سرن، با توجه به مدت زمان 25 ساله‌ای که از زمان ارائه طرح ساخت برخورد‌دهنده بزرگ هادرون ارائه شد تا زمان تکمیل آن در سال 2008، امیدوار است هرچه‌سریعتر این پروژه را آغاز کند. این برخورد‌دهنده جدید از تجهیزات بسیار حساسی برخوردار خواهد بود.

ساخت چنین آزمایشگاه عظیمی میلیاردها دلار هزینه دربر خواهد داشت که این هزینه در میان 20 عضو سرن تقسیم خواهد شد. گرانش یکی از موضوعات اصلی تحقیقات این برخورد‌دهنده خواهد بود. درحال حاضر گروهی 18 نفره از دانشمندان سرن درحال طراحی دستگاه جدید هستند.

کد خبر 184299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز