دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود وعده‌های دست‌اندرکاران هنوز هم بازار شیر و لبنیات با نابسامانی قیمت و عرضه مواجه بوده و تولید‌کنندگان با ارائه مستندات خواستار بازنگری در تفاهمنامه قبلی با وزارت صنایع هستند.

با وجود این تصمیم‌گیری نهایی در مورد تعیین نرخ شیر خام به امروز موکول شده است. با ید‌الله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌رغم اعلام چند باره مسئولان تنظیم بازار، چرا شیر و لبنیات کم چرب به نرخ اسفند‌ماه سال گذشته عرضه نمی‌شود؟

به‌دلیل نوسان نرخ شیر خام، تولید‌کنندگان متخلف حجم عرضه محصولات لبنی کم‌چرب را کاهش دادند و از سوی دیگر مقرر شده بود تا 50درصد محصولات لبنی پرچرب نیز براساس ضوابط سازمان حمایت قیمت‌گذاری شود اما با وجود افزایش بی‌رویه نرخ این محصولات، قیمت‌ها تنها در حد 100تا 200تومان کاهش یافت که در چارچوب این ضوابط نمی‌گنجید که مجدداً پیگیری کردیم تا همه برندهایی که چنین کاری کرده بودند قیمت‌ها را اصلاح کنند. همچنین حجم عرضه در محصولات کم چرب افزایش یافته اما هنوز به میزانی که توافق کرده بودیم نرسیده است.

  • اما هنوز هم محصولات لبنی پر‌چرب و کم‌چرب بیش از نرخ‌های مصوب به مردم عرضه می‌شود علت چیست؟

معدل قیمت شیر خامی که اکنون کارخانه‌های لبنی دریافت می‌کنند حدود هزار تومان و ضریب تحویل شیر به محصول آماده مصرف نیز حدود 2.1تا 2.2دهم درصد است. بر این اساس اگر نرخ هر کیلوگرم شیر خام حدود هزار تومان باشد باید ماست به قیمت دو هزارو 100تا دو هزار و 200تومان به مردم عرضه شود.

با وجود این برخی برندها هرکیلوگرم ماست را به نرخ دو هزارو 400تا دو هزار و 500تومان به مردم عرضه می‌کردند که از دو سه روز پیش با اصلاح این نرخ در استان تهران قیمت ماست به دو هزارو 100تا دوهزارو 200تومان کاهش یافته است. همچنین نرخ ماست 2.5کیلوگرمی که قبلاً به پنج هزارو 300تا پنج هزارو 400تومان در برندهای مختلف افزایش یافته بود اکنون به قیمت‌های سابق بازگشته است. هر تولید‌کننده‌ای که شیر و لبنیات را بیش از نرخ مصوب عرضه کند متخلف است و بر این اساس در هفته گذشته با معرفی متخلفین به تعزیرات جریمه‌های پنج تا شش میلیارد تومانی تعیین و حتی با برخی کارخانه‌ها در حد تعطیلی و دپوی کالا برخورد شده است.

  • احتمال افزایش رسمی نرخ شیر و لبنیات در نشست امروز وجود دارد؟

اکنون نرخ واقعی شیر خام صنعتی حدود 900تومان است که با این روند به‌نظر می‌رسد جایی برای افزایش مجدد نرخ شیر خام و به تبع آن افزایش نرخ شیر و لبنیات وجود ندارد. گرچه دامداران این نرخ را حدود 50تومان کم می‌دانند اما در نشست امروز قیمت مواد لبنی یک‌بار دیگر مرور خواهد شد. در این نشست رویکرد افزایش قیمت شیر خام و لبنیات نیست چرا که بیشتر کارشناسان معتقدند قیمت کنونی شیر و لبنیات نیازمند تعدیل جزئی است و تعدیل صرفاً به‌معنای افزایش نخواهد بود.

  • اتحادیه‌های تعاونی لبنی با استناد به عدم‌امضای تفاهمنامه، خود را مقید به کاهش قیمت‌ها نمی‌دانند؛ این رویکرد تا چه حد درست است؟

این موضوع درست است. تفاهمنامه با شرکت‌هایی منعقد شده که بخش عمده‌ای از شیر و لبنیات را در استان تهران تولید و توزیع می‌کنند. 49کارخانه بزرگ لبنی حدود 80درصد تولید محصولات لبنی را بر عهده دارند و واحدهای تعاونی لبنی که در زمان توزیع شیر یارانه‌ای شکل گرفته‌اند نقش کمتری در تولید لبنیات دارند و بر این اساس تفاهمنامه با انجمن امضا شده است، گرچه همه اعضای انجمن‌ها و اتحادیه‌ها از این تفاهمنامه‌ها تبعیت نمی‌کنند.

کد خبر 184252
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز