چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان انگلیس همانگونه که انتظار می‌رفت قانون ویژه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن پارلمان ایرلند شمالی تا هشتم ماه مه فرصت خواهد داشت بر مسند قدرت مانده و دولت جدید را انتخاب کند.

پایگاه خبری بازلرسایتونگ گزارش داد، الیزابت دوم، ملکه انگلیس نیز سه‌شنبه‌شب(27 مارس/هفتم فروردین) این قانون را تأیید کرده‌است که انحلال خودکار پارلمان بلفاست را که تازه سه هفته است انتخاب شده میسر می‌سازد.

این قانون امکان دارد باعث شود با اتحادی تاریخی میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در ایرلند شمالی، دولتی مشترک تشکیل گردد.

لندن در ضرب‌الاجلی برای هر دو این احزاب تا روز دوشنبه مهلت داده است دولت را تشکیل دهند و بدین ترتیب تهدید خود را درباره شکست مذاکرات پارلمان علنی کرده است.

در همین حال، پیتر هاین، وزیر انگلیسی امور ایرلند شمالی اعلام کرده است که امکان تمدید این ضرب‌الاجل در صورتی که دو طرف به طور ملموس به یکدیگر نزدیک شوند، وجود دارد.

راه برای تشکیل ائتلاف همه حزبی جدید در نهایت پس از آن باز می‌شود که اتحادگرایان دموکراتیک (DUP)، بزرگ‌ترین حزب پروتستان از مقاومت در برابر همکاری با شین فین نزدیک به ارتش آزادی‌بخش ایرلند دست بردارد. یان پاییزلی، رییس DUP روز دوشنبه برای اولین بار با گری آدامز، رییس شین فین دیدار و به مذاکره مستقیم با وی پرداخت.

پس از توافقنامه جمعه خوب 1998 اولین دولت چهار حزبی ایرلند شمالی تشکیل شد که در سال 2002 فروپاشید. در انتخابات اخیر که هفتم مارس انجام شد، دوباره نیروهای تندرو از هر دو طرف پیش افتادند که از جهش جدید در روند صلح جلوگیری می‌کند.

کد خبر 18393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز