شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

طاهره ساعدی: براساس آمار و ارقام غیررسمی و به‌گفته رئیس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه، هنوز هم بیش از 80درصد گوشی‌های تلفن همراه مورد نیاز کشور به‌صورت قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

 این درحالی است که عباس معمارنژاد، رئیس‌کل گمرک ایران سال گذشته گفته بود: سالانه 20میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه درکشور موردنیاز است که سال 89، 750هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به‌صورت رسمی و 19میلیون و 250هزار دستگاه گوشی تلفن همراه از مجاری غیررسمی وارد کشور شد، یعنی بیش از 95درصد بازار گوشی تلفن همراه را قاچاق تشکیل می‌دهد.در همین زمینه روزنامه همشهری با افشار فروتن لاریجانی رئیس انجمن صنفی فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه گفت‌وگویی انجام داده است.

  • با توجه به اینکه رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران در سال 90گفته بود که گردش مالی ماهانه بازار تلفن همراه کشور حدود 120میلیارد تومان است. آیا آمار دقیقی از گردش مالی بازار موبایل در ایران وجود دارد؟

گردش مالی مشخصی وجود ندارد چون قاچاق حجم عمده‌ای از واردات گوشی تلفن همراه را تشکیل می‌دهد. آنچه گفته می‌شود نتیجه بررسی‌های میدانی و تحقیقات جانبی است که از بازار انجام می‌شود. براساس بررسی‌های انجام شده سالانه 10میلیون دستگاه گوشی با قیمت‌های مختلف مورد نیاز است. می‌توان با میانگین گوشی‌های موجود در بازار گردش مالی این بازار را به‌دست آورد.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران سال 90گفته بود اگر نیاز ماهانه کاربران موبایل را 800هزار دستگاه گوشی با میانگین قیمت 150هزار تومان فرض کنیم گردش مالی ماهانه بازار تلفن همراه کشور حدود 120میلیارد تومان است که این آمار منطبق با گفته‌های لاریجانی است.

  • حدودا چه میزان گوشی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود؟

براساس تحقیقات ما تقریبا (نه آمار و ارقام رسمی) بیش از 80درصد از گوشی‌های مورد نیاز به‌صورت قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

  • آیا ما گوشی تقلبی هم داریم؟

در حال حاضر ما سه نوع گوشی در بازار داریم:گوشی دارای برند که از طریق مبادی رسمی و قانونی که توسط نمایندگان مجاز فعال در کشور وارد شده، گوشی دارای برند که توسط فعال غیرقانونی و به‌صورت قاچاق وارد شده و سوم گوشی‌هایی که نام مشخصی ندارند و مشابه برندهای مطرح و عمدتا از چین به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود بنابراین اگر منظور گوشی‌ای باشد که به‌صورت قاچاق وارد می‌شود همانطور که گفته شد بیش از 80درصد بازار را شامل می‌شود.

  • قبلا با رجیستر شدن (ثبت) گوشی‌ها توسط مخابرات تا حدودی می‌شد گوشی‌های قاچاق را از بقیه گوشی‌ها تشخیص داد که البته در همان زمان هم قاچاقچیان دولت را دور می‌زدند ولی در حال حاضر اگر گوشی‌ای به‌دست کسی برسد چگونه می‌تواند از تقلبی نبودن آن اطمینان یابد؟

با تطابق شماره سریال درج شده روی جعبه با شماره سریال ثبت‌شده بر گوشی می‌توان این مسئله را فهمید. متأسفانه چون برای گوشی‌های قاچاق تعرفه‌ای پرداخت نمی‌شود با بهای پایین‌تری فروخته می‌شود که همین باعث جذب خریداران می‌شود و ممکن است مشکلات بعدی را برای آنان به‌وجود آورد که کسی هم جوابگو نخواهد بود. اگر فرهنگسازی‌ بشود و مردم گوشی را هر چند با قیمت کمی بیشتر از مراکز معتبر و نمایندگی‌ها خریداری کنند درصورت بروز هر مسئله‌ای می‌توان به این مرکز مراجعه کرد.

  • گاه دیده می‌شود فروشندگان از زیر بار مسئولیت ارائه سرویس خدمات‌پس‌ازفروش براساس ضمانت‌نامه و گارانتی گوشی مربوطه شانه خالی می‌کنند؛ با این فروشندگان باید چگونه برخورد کرد؟

مطمئنا اینها فروشندگان غیرمجاز هستند که گاهی یک برگه ضمانت‌نامه جعلی نیز ارائه می‌کنند که فاقد هرگونه انجام خدمات براساس آن است. من تأکید می‌کنم شهروندان از مراکز مجاز و نمایندگی‌های معتبر همراه با فاکتور معتبر اقدام به خرید کنند تا با مشکلات اینچنینی برخورد نکنند.لوازم جانبی گوشی نیز از قاچاق مستثنا نیست و به‌وفور وارد و بین بعضی فروشندگان توزیع می‌شود که خریداران باید توجه کنند که هم لوازم جانبی را از مراکز معتبر و مجاز خریداری کنند و هم درصورت نیاز به تعویض هر قطعه گوشی به این مراکز مراجعه کنند.

کد خبر 182987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز