اردبیل ـ ساناز لطیفی هیر: بیش از 40درصد جمعیت استان در شهر اردبیل ساکن است و 60درصد جمعیت این شهر از خدمات متنوعی بهره‌مند می‌شوند.

شهر اردبیل

خدمات‌رسانی شهری به این وسعت کار سنگینی است که توسط شهرداری اردبیل صورت می‌گیرد. این روزها شهروندان اردبیلی در محل زندگی خود شاهد اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی هستند به‌نحوی که شهردار اردبیل از این شهر با عنوان «کارگاه عمرانی اردبیل» یاد می‌کند. برای آشنایی با برنامه‌های این سازمان و مشکلات احتمالی که در این مسیر وجود دارد، با مهندس صدیف بدری که از فروردین‌ماه سال گذشته عهده‌دار مدیریت شهری اردبیل است گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که خلاصه آن در ادامه آمده است:

  • وقتی به شهر نگاه می‌کنیم تغییرات زیادی در مورد زیباسازی می‌بینیم. در این زمینه چه اقداماتی انجام داد‌ه‌اید؟

علاوه بر ساماندهی برخی پل‌ها و نورپردازی پل‌های روگذر اردبیل در تلاش هستیم المان‌های شهری در دو نقطه اردبیل را به همت پیمانکاران ساخته و در میادین مورد نظر نصب کنیم تا بر زیبایی برخی میادین شهری افزوده شود. اما در کنار این امر خط‌کشی خیابان‌ها، رنگ‌آمیزی جداول و همچنین اصلاح برخی تقاطع‌ها و پنج راه میدان وحدت را با هدف حل مشکل ترافیکی در دستور کار خود داریم. همچنین با هدف افزایش و فضاسازی مناسب در سطح شهر احداث 10 پارک بزرگ به مساحت 30هکتار را در نظر داریم که امیدواریم با احداث این پارک‌ها فضا و مکانی مناسب برای تفریح همشهریان خود به‌وجود آوریم.

  • شهرداری اردبیل چه تعداد پروژه عمرانی در دست اقدام دارد؟

درسال‌جاری 380 پروژه بزرگ وکوچک با رقم اعتباری 57 میلیارد تومان در دست اقدام داشتیم که بیشتر برنامه‌های ما در حوزه آسفالت‌ریزی است. ازاین تعداد 14پروژه با اعتبار 9میلیارد تومان در سوم خرداد‌ماه افتتاح شد که گل سرسبد آن تقاطع غیرهمسطح ارجستان و کارخانه آسفالت اردبیل بود. در هفته دولت نیز 50 پروژه ریزودرشت با 23میلیارد تومان افتتاح می‌شود که ازجمله آنها می‌توان آسفالت‌ریزی خیابان‌ها و میادین شهرک دادگستری، فاز اول خیابان 30متری ملا باشی گلمغان، مسیر کندرو پل روگذر کارشناسان تا پل ارجستان، بهسازی کامل و آسفالت‌ریزی 20متری نیار، بهسازی و تعریض زیرگذر حسن آباد، فاز اول سبلان، بهسازی و زیباسازی خروجی‌های حسن آباد، بهسازی و روکش کمربندی مابین وحدت و کمربندی کشاورز، بهسازی و آسفالت خیابان شهید یسری و همچنین افتتاح کارخانه سنگ‌شکن جوار اردبیل را نام برد.

  • از رقم 50میلیارد‎ ‎تومان اعتبار مصوب سفرچهارم هیأت دولت، آیا مبلغی هم به شهرداری اردبیل اختصاص یافته است؟

بله، شورای شهر اردبیل از این رقم 5/24میلیارد تومان برای ما تعریف کرده اما تاکنون ریالی از این اعتبار را در یافت نکرده‌ایم. در این زمینه بیش از یک‌سال است که منتظر ابلاغ بودجه مورد نظر هستیم و از طریق نمایندگان استان در مجلس و شخص وزیر راه و شهرسازی و همچنین سازمان شهرداری‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مبلغ مورد نظر اختصاص یابد و مشکلات شهرداری حل شود. یقین داشته باشید اگر این اعتبار اختصاص پیدا نکند شهرداری اردبیل به جد با مشکل کسری اعتبار روبه‌رو خواهد شد.

  • ‌در مورد گسترش فضای سبز که از آن به انقلاب تعبیر می‌کنید چه اقدامی داشته‌اید؟

همانگونه که شما هم می‌دانید درختکاری در سطح شهر جزو یکی از مهم‌ترین مقوله‌ها در زمینه ایجاد وتوسعه فضای سبز است. کاشت نهال و به‌خصوص نهال‌های سازگار با اقلیم و آب و هوای اردبیل و نیز رسیدگی مناسب، ما را بر آن داشته که تعداد 27هزار اصله نهالکاری کنیم که 97درصد آن ثمربخش بوده و پرت کمتری داشته است و در کنار آن بیش از دو میلیون بوته گل فصلی تهیه و در بوستان‌ها و دیگر فضاهای سبز شهری کاشته شده است. در کنار آن بیش از 39هزار و 500 اصله درختچه زینتی و 16هزار اصله ترول که هم کم‌هزینه و هم مقاوم با هوای این شهر است کاشته شده که بیشتر آنها در رفوژهای کمربندی بوده است.

  • شهرداری در حوزه مشارکت چه اقداماتی را در دست انجام دارد؟

امسال موفق شدیم دو پروژه کوچک و بزرگ را در حوزه جلب مشارکت‌کنندگان بخش خصوصی به مرحله انعقاد قرارداد برسانیم که رقم آن 80 میلیارد تومان است. در کنار آن دستورالعمل مشخص وزارت کشور را درخصوص جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با بهره‌گیری از نظرات شورای شهر تدوین کردیم تا بتوانیم دغدغه‌های این حوزه را به شکل نظام‌مند برطرف کنیم. البته در این زمینه هیأت عالی سرمایه‌گذاری در شهرداری راه‌اندازی شده تا بدون موانع قانونی بتواند نسبت به جذب و جلب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همت کند.

کد خبر 182362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز