پنجشنبه ۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعضای شورای امنیت قرار است درباره یک قطعنامه ضد ایرانی عصر پنجشنبه به وقت محلی بار دیگر گردهم آیند

به گزارش ایرنا از سازمان ملل، شورای امنیت نشست شامگاه چهارشنبه خود را به شنیدن نظرات اصلاحی سه کشور آفریقای جنوبی ، اندونزی و قطر درباره یک قطعنامه ضد ایرانی گذراند و اعضا قرار است عصر پنجشنبه به وقت محلی بار دیگر گردهم آیند.

دومیسانی کومالو سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و ریاست دوره ای شورای امنیت پس از پایان این نشست به خبرنگاران‌گفت:" این نشست خیلی مفید بود. سه هیات پیشنهادات خود را ارائه و در مورد آنها توضیح دادند."

وی افزود:" در پایان گفتند که بانیان پیش نویس قطعنامه می‌خواهند امروز یا فردا نشست داشته باشند و فردا ساعت پنج بعد از ظهر(صبح جمعه به وقت تهران) شورا جلسه خواهدداشت. قطعا فردا ملاقات انجام می‌شود تا مواردی که مورد قبول واقع شده و آنهاییکه رد شده را بررسی و نتیجه را به پایتختها ارسال کنیم."

سفیر دوره‌ای شورای امنیت گفت:" آنها گفتند که به ما به اندازه کافی فرصت می‌دهند تا با پایتختهایمان تماس بگیریم."

کومالو افزود:" هیچ یک از اعضای دائمی نگفتند که ما حق تغییر نداریم."

" به نظر من خیلی مشکل است که این هفته رای‌گیری انجام شود. فردا (پنجشنبه) دستور کار شورا خیلی پر است پس از این که به ما فردا اطلاع دهند باید از پایتختهایمان نظر بگیریم."

وی گفت:"اگر آنها می‌خواهند همین حالا هم می‌توانند رای‌گیری کنند مگر این که نخواهند ما شرکت داشته باشیم."

رییس دوره‌ای شورای امنیت در رابطه با حق ایران به استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای گفت:" ایران حق استفاده از فن آوری صلح آمیز انرژی هسته‌ای را دارد ولی ان پی تی خلع سلاح هسته‌ای را هم تقاضا می‌کند.

این برای همه است نه تنها ایران

کومالو در پاسخ به این سوال که "ایران آماده است تا هر گونه تضمین را در مورد استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای بدهد"، گفت که اگر ایران تضمینی دارد که ارائه بدهد باید هر چه زودتر آن را ارائه دهد چراکه اعضای شورای امنیت از این تضمین مطلع نیستند."

" من باید نظر شش کشور را در رابطه با آنچه که قرار است بپذیرند یا رد کنند بدانم و بعد می‌توان در مورد اجماع صحبت کرد."

از وی سوال شد: علت تغییراتی که آفریقای جنوبی ایجاد کرده چیست؟ وی جواب داد: " اصولی که پشت نظر ما است این است که این قطعنامه مشخص نیست و به موضوعات منع گسترش هسته‌ای و تایید نقش آژانس نمی‌پردازد."

سفیر آفریقای جنوبی افزود" ما به شش کشور پیشنهاد داده‌ایم آنها گفته اند که برخی از تغییراتی که ما داده‌ایم را می‌توانند بپذیرند و برخی دیگر را نمی‌توانند قبول کنند چرا که هدف آنها را از این قطعنامه تغییر می دهند."

کومالو گفت:" ما قرار نیست که قطعنامه جدیدی ارائه دهیم فقط تغییراتی را مطرح کرده‌ایم."
سفیر آفریقای جنوبی اظهارات سفیر آمریکا را مبنی بر این که نشست امروز جنبه مذاکره نداشت، رد کرد.

او در رابطه با زمان رای‌گیری و این که او چه قولی به سفیر ایران برای شرکت احمدی نژاد داده گفت که او تنها با سفیر ایران این مطلب را مطرح کرده که وقتی قطعنامه در وضعیت آبی قرار گرفت و ‪ ۲۴‬ساعت فرصت برای رای‌گیری مطرح شد به او اطلاع دهند چرا که زمان دقیق رای‌گیری را نمی توان پیش بینی کرد.

رییس دوره‌ای شورای امنیت گفت:" این تغییرات خیلی جدی هستند و اگر آنها می‌خواهند رای‌گیری را همین حالا اعلام کنند قادر به چنین کاری هستند."

کد خبر 18194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز