چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست هم اندیشی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن‌های تخصصی 9 گانه تجسمی دیروز 17 مردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هنر

به گزارش همشهری آنلاین، این نشست حضور حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، سرپرست دفتر هنرهای تجسمی، مدیران و تعدادی از اعضای انجمنهای نقاشان، مجسمه‌سازان، تصویرگران، خوشنویسان، عکاسان، نگارگران، سفال، طراحان گرافیک و خانه کاریکاتور برگزار شد.

در این نشست درباره لزوم حمایت مادی و معنوی دولت از انجمن های تجسمی، خرید آثار هنری، معافیت مالیاتی هنرمندان تجسمی و اعلام همکاری جدی با وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی جهت رشد و توسعه و اعتلای هنرهای تجسمی بحث و گفتگو شد.

مدیران انجمنهای تجسمی ضمن بیان سوابق و اعضای انجمن ذیربط به مسایل، مشکلات و خواسته‌های صنوف وابسته پرداختند.

مسایلی از قبیل مکان فعالیت، لزوم برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره‌ها، مشارکت جدی در برگزاری دوسالانه‌ها با معاونت امور هنری از مورادی بود که در این نشست مطرح شد.

حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه هنر در کشور گفت: در عرصه هنر، کشوری سرمایه‌دار است که مفاخر ارزشمند و هنرمندان صاحب سبک و شاخص دارد و از این نظر، ثروتمندترین کشور دنیا هستیم به عبارت دیگر اگر ملاک تولید هنری و فکر و ایده باشد، ایران اسلامی ما در عرصه هنر کشور ثروتمندی است که داشته‌های هنری فراوانی دارد و این مسئولیت ما و هنرمندان را افزایش می‌دهد.

شاه آبادی ادامه داد:مهم‌ترین ضرورت در حوزه هنرهای تجسمی فرهنگ سازی در استفاده از آثار هنری است.

ما در زمینه تولید هنری در بهترین شرایط قرار داریم اما در مصرف و استفاده از آثار هنری مسأله و مشکل داریم.

باید به سمتی حرکت کنیم که گردش اقتصادی هنرهای تجسمی گردش ملی باشد.

 یکی از وظایف دفتر هنرهای تجسمی این است که چرخه اقتصادی هنرهای تجسمی را باز تعریف کند تا تولیدات هنری در جامعه استفاده شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا دو بخش می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند.

یک بخش نگارخانه‌ها که می‌توانند جریان هنرهای تجسمی را نهادینه کنند و باید بسته‌ فراهم شود که جریان نگارخانه‌داری در کشور تقویت شود و توجیه داشته باشد و بتواند به چرخه اقتصادی هنرهای تجسمی کمک کند.

بخش دیگری که می‌تواند در باز تعریف و تقویت چرخه اقتصادی هنرهای تجسمی و نهادینه کردن جریان هنرهای تجسمی نقش مؤثری ایفا کنند، انجمن‌های تخصصی هستند و انجمن‌ها می‌توانند به نقش و کارکرد هر یک از رشته‌ها کمک بسیاری کنند.

در دوره جدید فعالیت دفتر هنرهای تجسمی به انجمن‌ها و تشکلهای تخصصی به طور جدی بها داده می‌شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگرش ما به انجمنها این است که انجمن‌ها می‌توانند نقش مؤثری در جریان هنرهای تجسمی داشته باشند و با شناسایی نیازهای جامعه، به تولید آثار بر اساس این نیازها کمک کنند تا چرخه اقتصادی هنرهای تجسمی تقویت شود.

انجمنها در دوسالانه‌ها نیز می‌توانند نقش تأثیرگذار و فعالی داشته باشند و به تقویت و ارتقای کیفی این رویدادهای مهم هنری کمک کنند.

شاه آبادی افزود: انجمنهای تجسمی هر کدام توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی دارند که نیاز به باز تعریف دارد و ما آمادگی داریم که با هر یک از انجمنها تعامل دوسویه‌ای داشته باشیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل انجمن هنرهای تجسمی گفت: از مدتی پیش درصدد ثبت انجمن هنرهای تجسمی و ایجاد آن در استان‌ها هستیم که این انجمن می‌تواند فعالیت‌هایی را در استان‌ها انجام دهد و انجمن‌های تخصصی نیز در هر یک از رشته‌ها جریان هنرهای تجسمی را تقویت کنند.

شاه آبادی با اشاره به نقش انجمن‌ها و حمایت از آنها گفت: به انجمن‌های تخصصی تجسمی بهای جدی داده می‌شود و امیدواریم امسال سال متفاوتی برای انجمن‌ها باشد.

محمد سلحشور؛ رییس انجمن خوشنویسان ایرانی در این جلسه گفت: در حال حاضر 12 هزار خوشنویس ممتاز داریم که این بیانگر حمایت‌هایی است که از هنر خوشنویسی صورت گرفته اما این هنر نیازمند توجه بیشتر برای فعالیت خوشنویسان است.

محمدعلی رجبی؛ هنرمند پیشکسوت نگارگری در این نشست با تأکید بر حمایت از هنر نگارگری گفت: استقبال فروانی از سوی جوانان از هنر نگارگری می‌شود اما این امر آسیب‌هایی هم دارد و در موارد شاهد آثار کم ارزش هستیم بنابراین باید آثار شاخص معرفی و تبلیغ شود و آموزشهای مناسب ارائه شود.

رجبی افزود: لازم است تدبیری اندیشیده شود که هنر ملی به تقویت و حمایت شود و جایگاهی برای این هنر ملی فراهم شود.

دوسالانه نگارگری نیز در ارتقای جایگاه این هنر نقش مؤثری دارد و ضروری است که این دوسالانه ها تقویت شود.

حمید شانس، هنرمند مجسمه‌ساز به نمایندگی از انجمن‌ هنرمندان مجسمه‌ساز ایران گفت: ساختار اداری و اجرایی انجمن نیازمند تغییر و تحول است و انجمن مجسمه‌سازان با 450 عضو برای فعالیت اجتماعی در سطح ملی پاسخگو نیست.

شانس همچنین با اشاره به لزوم تثبیت وضعیت مالی انجمن افزود: انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیازمند سیاستگذاری در دو حوزه رشد کلان مجسمه‌سازی و گسترش خدمات فرهنگی اجتماعی است.

همایون ثابتی مطلق؛ مدیر انجمن نقاشان ایران در این نشست خواستار واگذاری دوسالانه‌ها به انجمنها شد و گفت: برگزاری دوسالانه‌ها توسط انجمنها به ارتقای کیفی این رویدادها کمک می‌کند.

بهزاد اژدری؛ رییس انجمن هنرمندان سفالگر ایران نیز با اشاره به فعالیت انجمن و خانه سفال ایران در زمینه آموزش و برنامه‌های تخصصی گفت: انجمن‌ها نیازمند حمایت مالی و اعتبار مشخصی هستند تا بتوانند فعالیت‌هایی خود را ساماندهی کنند.

وی افزود: دوسالانه‌ها که برآیند فعالیت‌های دوساله یک رشته هنری هستند به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.

هاشمی شهرکی؛ مدیرعامل انجمن تصویرگران گفت: تاکنون حمایت جدی از انجمن تصویرگری صورت نگرفته است اما یکی از فعال‌ترین انجمنها است.

در سالهای اخیر تعاملی بین انجمن و مرکز هنرهای تجسمی برقرار شده که سال گذشته بخش تصویرگری را در چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر داشتیم و امسال قرار است ششمین دوسالانه تصویرگری را که یک اتفاق امیدبخش است، پس از سالها برگزار کنیم.

بهرام کلهرنیا؛ هنرمند طراح و گرافیست گفت: انجمن‌ها برای تحقق آرزوها و اهداف فرهنگی شکل گرفتند اما چتر حمایتی لازم را ندارند و ضرورت دارد که در تعامل مسایل انجمن‌ها برطرف شود و فعالیت هنری شغل محسوب شود تا هنرمندان امنیت حرفه‌ای، اقتصادی داشته باشند.

بهمن عبدی، هنرمند کاریکاتوریست نیز در این نشست با اشاره به جایگاه دوسلاانه بین‌المللی کاریکاتور بر برگزاری منظم این رویداد بین‌المللی تأکید کرد.

جواد علیزاده با اشاره به سابقه یک قرن کاریکاتور در ایران گفت: کاریکاتور فرهنگ بصری و سیاسی جامعه را ارتقا می‌دهد و لازم است که مورد توجه جدی قرار گیرد.

همچنین امکانات و فرصت‌هایی که برای هنرهای تجسمی اختصاص می‌یابد بر اساس ضوابط شفافی باشد.

فرزاد هاشمی؛ مدیر انجمن عکاسان ایران نیز گفت: ساختار و وظایف مرکز هنرهای تجسمی باید پاسخگوی مشکلاتی که برای فعالیت انجمن‌ها وجود دارد، باشد.

محسن راستانی؛ هنرمند عکاس در ادامه گفت: ضرورت دارد که آسیب‌شناسی جدی درباره فعالیت‌های حوزه تجسمی انجام شود و بستر فرهنگی برای کار خلاق فراهم شود.

در این نشست بیش از 50 نفر از پیشکسوتان و هنرمندان تجسمی از جمله محمود جوادی‌پور، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، مجید مهرگان، محمدعلی بنی اسدی، کیانوش غریب پور، سید عباس میرهاشمی، تاها بهبهانی، افشین شاهرودی و ... حضور داشتند.

 

کد خبر 180427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز