بخش کشاورزی در دولت نهم مورد توجه خاص قرار گرفته است ، چنانچه حتی از سهم تسهیلات اعتباری اختصاصی به این بخش در امسال کاسته نشده است.

گفتگوی گروه اقتصادی همشهری را بخوانید با حشمت الله نظری عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی

  • با توجه به اینکه بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی کشاورزی در داخل به ارائه خدمات به این قشر می پردازد طی سال گذشته چه میزان اعتبار به کشاورزان اختصاص پیدا کرده است ؟

در سال قبل حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی اعطا شد که بین یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تقسیم گردید .

از رقم ۵ هزار میلیارد تومان هم، حدود یک هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که از این رقم معادل ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای حفظ منابع موجود و سرمایه در گردش به متقاضیان پرداخت شده است . در این میان تنها ۱۹ درصد تسهیلات در برابر دریافت وثیقه های سنگین پرداخت شده اند .

  • با این حساب گمان می کنید نیاز سرمایه گذاری بانک کشاورزی در سال جاری برای این بخش چقدر باشد ؟

امسال برای سرمایه گذاری در این بخش نیازمند ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هستیم . ۵۶ میلیارد ریال این رقم توسط بانک کشاورزی تامین می شود و ۲۵ درصد مابقی طبق قانون برنامه چهارم توسعه باید از طریق بانک ها تامین گردد.

  • طرح طوبی یکی از طرح های مهم وزارت جهاد کشاورزی است ، طی سال قبل از سوی بانک کشاورزی چه میزان اعتبار برای این طرح تخصیص یافته است ؟

۱۲۰ میلیارد تومان طی سال گذشته از سوی این بانک به اجرای طرح طوبی اختصاص داده شده است .همچنین ۵۹ میلیارد تومان هم به طرح خودکفایی گندم اختصاص داده ایم.

  • از منابع حساب ذخیره ارزی سال گذشته چه میزان مبلغ به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است ؟

یک هزارو ۳۷۷ میلیون دلار از این محل اختصاص پیدا کرده است و ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای صنایع تکمیلی پرداخت شد که به مصرف ۱۲۰ طرح رسید.

کد خبر 1798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز