همشهری آنلاین: نهمین جشنواره‌ «بسم الله» با رونمایی از کتاب «راز خط» و برپایی اکسپوی فروش آثار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد آغاز به کار کرد.

خطاطی قرآن

به گزارش ایسنا، در این مراسم که شامگاه - 13 مرداد ماه - در فرهنگسرای نیاوران برپا شده بود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درجمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برای توسعه فرهنگ ایرانی باید گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی را گسترش دهیم براستفاده از خوشنویسی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های این رشته اشاره کرد.

سید محمد حسینی گفت: باید به جای توسعه فرهنگ وارداتی و به جای آن که دیگران آثارشان را بر ما تحمیل کنند،خودمان در این عرصه قدم برداریم.

او همچنین به برپایی نهمین جشنواره «بسم الله» اشاره کرد و از کمک به فعالیت‌هایی که موجب رونق فعالیت‌های قرآنی هستند تقدیر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین تشکیل معاونت جدید «قرآن و عترت» را در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی دانست و افزود: قرار بر این است که موسسات قرآنی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، مورد حمایت قرار گیرند.

او در ادامه هدف از برپایی جشنواره «بسم الله» را توجه به معنای این کلمه و اهمیت آن در زندگی برشمرد و آثار مزین به کلمات و جملات قرآنی را زینت بخش منازل،‌اماکن مذهبی و مساجد دانست.

حسینی دلیل برپایی نمایشگاه‌های را که آخرین محصولات قرآنی را ارائه‌ می‌دهند، ایجاد شوق در مردم و مانوس شدن بیشتر آنها با قرآن عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین خلاقیت‌،ابتکار و نوآوری را در جهت کسب استعداد مهم ارزیابی کرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌های اینچنینی همواره مورد توجه مردم بوده است.

او آثار ارائه شده در زمینه قرآنی را مقدمه‌ای برای تدبر و شناخت قرآن و عمل به آن دانست و تاکید کرد: چنانچه همواره در مقدمات بمانیم ،کار عبثی است و باید به مفاهیم قرآنی عمل نمود.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره بر اهمیت قرآن به عنوان کتاب زندگی، بر لزوم عمل به قرآن چه در مسائل فردی و چه در مسائل اجتماعی تاکید کرد.

وزیر فرهنگ با ابراز امیدواری از برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور از برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی در 30 رشته خبر داد.

او همچنین با تاکید بر ظرفیت بالای قرآن بیان کرد: هرچقدر درباره قرآن کار شود، بازهم جا دارد و هیچ گاه پایانی بر مطالب و فعالیت‌های قرآنی نیست.

حسینی ادامه داد: در همه برنامه‌های هنری باید از مفاهیم قرآنی الهام گرفته شود و در گذشته هم هر فعالیتی در رابطه با قرآن انجام شده با استقبال مردم روبه رو شده است.

او اضافه کرد: سال گذشته برنامه‌های متنوعی برای دسترسی مردم به اینگونه آثار برگزار شد و در همین راستا به تولید بیشتر آثار هنری می‌پردازیم.

حسینی با بیان اینکه اگر این آثار تولید شده در دست هنرمندان بماند، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت‌ آنها باقی نخواهد ماند، از کمک دولت و وزارت ارشاد در خرید و فروش این آثار خبر داد.

در ادامه این مراسم کتاب «راز خط» جلیل رسولی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، 72 اثر در بخش مسابقه و 120 اثر در اکسپوی نهمین نمایشگاه «بسم‌الله» در معرض دید قرار گرفت که این آثار متعلق به هنرمندانی چون امیراحمد فلسفی،‌ غلامحسین امیرخانی‌،اسرافیل شیرچی ،‌ جلیل رسولی‌، عین‌الدین صادق‌زاده و ... بود و در سبک‌هایی چون قلم و مرکب‌، جوهر‌، خط و تذهیب‌، اکرلیک،‌ترکیب مواد و ... در مضامین قرآنی و احادیث خلق شده‌ بودند.

همچنین دو اثر خوشنویسی و نقاشیخط نیز از محمدرضا رحیمی، - معاون رئیس جمهور - نیز در این مجموعه به روی دیوار رفته است.

نمایشگاه «بسم‌الله» در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است.

 

کد خبر 179794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز