گروه اجتماعی : لغو حکم انتصاب مرتضوی به‌عنوان رئیس تأمین اجتماعی توسط دیوان عدالت اداری واکنش‌هایی را در پی داشته است.

همزمان با آنکه باشگاه خبرنگاران جوان خبر از حضور سعید مرتضوی در جلسه رسمی هیأت دولت داد احمد توکلی، نماینده مردم تهران در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت که اگر مرتضوی همچنان سر کار برود، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برکنار می‌شود. معاون اول رئیس‌جمهور هم تأکید کرد که حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به‌عنوان مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی اجرا نخواهد شد.

بنابر اعلام رئیس دیوان عدالت اداری، پرونده شکایت نمایندگان از تصمیم وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر غیرقانونی بودن انتصاب سعید مرتضوی به سمت ریاست سازمان تأمین اجتماعی‌در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گرفت و براساس رأی قطعی دیوان عدالت اداری، مصوبه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی‌، غیرقانونی اعلام و ابطال شد.

صلاحیت رسیدگی

اما در پی اعلام این حکم روابط عمومی تأمین اجتماعی نظر کمیسیون تخصصی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را منتشر کرد که در آن شکایت را مردود و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را فاقد صلاحیت رسیدگی ‌در این مورد دانسته بود. روابط عمومی این سازمان همچنین خبر از انتصاب مرتضوی به ریاست هیأت مدیره شستا‌ داد.

وزیر در معرض عزل

دیروز احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: کمیته تخصصی بیمه و امور کارگری دیوان عدالت اداری سه جلسه با ما در مورد سعید مرتضوی گذاشت. وی افزود: نظر مشورتی کمیسیون تخصصی این بود که هیأت عمومی صلاحیت ورود به این کار را ندارد ولی طبق قانون خود هیأت عمومی باید در مورد صلاحیتش اظهارنظر کند و به همین دلیل هیأت عمومی ابتدا به صلاحیت خودش رأی داد و بعد از اینکه به صلاحیتش رأی داد، وارد محتوا شد و شکایت ما را بررسی کرد و در نهایت شکایت نمایندگان را وارد دانست. توکلی اظهار داشت: اگر مرتضوی از تاریخ ابلاغ رأی هیأت عمومی دیوان سر کار رود و وزیر وی را عزل نکند، خود وزیر طبق قانون دیوان عدالت اداری در معرض عزل قرار می‌گیرد چرا‌که هر مسئولی که حکم دیوان عدالت را اجرا نکند، طبق قانون حذف می‌شود.

مرتضوی سر جایش است

در همین حال محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهورگفت: تأمین اجتماعی یک مؤسسه عمومی غیرانتفاعی و غیردولتی است و گمان می‌کنم تصمیم دیوان عدالت اداری در آن مورد نافذ نباشد. معاونت حقوقی این مسئله را از جهت حقوقی بررسی کرده و پاسخ‌های مناسب را در روزهای گذشته داده است. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجرای رأی دیوان عدالت اداری درباره سعید مرتضوی وجود دارد؟ گفت: اجرا نمی‌شود و آقای مرتضوی سر جایش است.

هفته آینده اجرا می‌شود

دیروز اما رئیس دیوان عدالت اداری تأکید کرد که رأی صادره درباره ابطال حکم انتصاب ‌سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی هفته آینده اجرا خواهد شد.محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به اعلام نظر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه رأی صادره از سوی دیوان عدالت اداری اجرا نخواهد شد، گفت: رأی براساس قانون صادر شده است و قطعا برای اجرا نیز روند قانونی خود را طی خواهد کرد و هیچ مقامی نمی‌تواند جلوی اجرای حکم قضایی را بگیرد.‌

انفصال از خدمت

در همین زمینه علی‌اکبر بختیاری ، مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری گفت: اگر بعد از انتشار رأی هیأت عمومی در روزنامه رسمی کشور، فردی که رأی علیه وی صادر شده است به رأی استنکاف کند، براساس ماده ۴۵ در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود و ممکن است احکامی مانند انفصال از خدمت برای فرد صادر شود.

کد خبر 179608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز