چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: «آلودگی و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها» عنوان کتابی است دوجلدی که به اهتمام پرویز زاهدی (استاد بازنشسته متالوژی دانشگاه صنعتی شریف) وفتوت نصیری سوادکوهی (عضو هیأت علمی دانشکده حقوق تهران مرکز) به رشته تحریر درآمده است.

کتاب

 نصیری گفت: آلودگی‌های زیست‌محیطی اعم از نوری، صوتی، شیمیایی و رادیواکتیو که در ابعاد مختلف، سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند انگیزه‌ای شد برای انتشار این کتاب؛ به‌خصوص آنکه سازمان حفاظت محیط‌زیست کمتر به این معضلات توجه می‌کند. این عضو هیأت علمی دانشگاه در باره کتاب افزود: در این مجموعه دوجلدی، نخست آلودگی‌ها معرفی و در پی آن، چگونگی مقابله با این معضلات بیان می‌شود. البته این مجموعه مشتمل بر سه جلد است که در حال حاضر جلد اول و دوم آن‌که به نوعی مقدمات را در بر می‌گیرد منتشر شده و جلد سوم هم که به‌زودی منتشر می‌شود به راهکارهای مقابله با این معضلات اختصاص دارد و طی آن این راهکارها - منطبق با استانداردهای جهانی - تشریح شده است. نصیری در بخشی از گفته‌های خود به خاطر بی‌توجهی مسئولان سازمان محیط‌زیست و عدم‌حمایت مؤلفان، از آنها گله کرد و گفت: گرچه انتظار می‌رفت سازمان محیط‌زیست با توجه به رسالتی که دارد این مجموعه را منتشر کند اما متأسفانه دراین زمینه هیچ حمایتی نکرد.

وی که علاوه بر تدریس در دانشگاه، مشاور قضایی رئیس قوه قضاییه و مستشار دیوان‌عالی کشور نیز هست در ادامه تصریح کرد: آنچه امروز محیط‌زیست کشور را تهدید می‌کند توسعه ناپایدار و به عبارت دیگر توسعه بدون هماهنگی با محیط‌زیست است ؛ برای نمونه می‌خواهند جنگل ابر را که جنگلی بسیار ارزشمند است به خاطر ساخت جاده تخریب کنند در حالی‌که در منطقه مورد نظر جاده و راه دسترسی به اندازه کافی وجود دارد و ساخت جاده جدید هیچ ضرورتی ندارد. مجموعه دوجلدی آلودگی و اثرات زیست‌محیطی آن‌ها بهار سال‌جاری از سوی شرکت چاپ و نشر برگ زرین و مؤسسه چاپ و انتشارات یادواره اسدی در 2000 نسخه روانه بازار نشر شده است.

 

کد خبر 179503

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز