دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

اندر فواید روزه گرفتن بسیار گفته شده است اما باید گفت که این فریضه جزو کارهای ساده‌ای نیست که از یک مومن انتظار انجام آن می‌رود؛ مراقبه‌ای همه جانبه نیاز است که سحر را به افطار و روزه‌دار را به عید فطر برساند.

رمضان

 برای اینکه روزه‌دار فشار مضاعفی بر خود وارد نکند رعایت نکاتی چند امکان تداوم روزه را فراهم می‌کند. در ادامه به چند نکته غیر‌تغذیه‌ای اشاره خواهد شد.

چیزی از عید نگذشته است ولی عده‌ای هستند که قبل‌ از ماه مبارک‌رمضان نیز دست به خانه تکانی می‌زنند. انجام امور منزل در این‌ماه توان ویژه‌ای می‌طلبد، به همین دلیل برای تمیز ماندن خانه بایستی با برنامه‌ریزی متفاوتی دست به‌کار شد. کار خانه برخلاف تصور عموم امر طاقت‌فرسایی است که انرژی زیادی می‌خواهد. پزشکان توصیه می‌کنند کارهای روزانه‌ای که انرژی زیادی نیاز دارند به بعد از افطار موکول شوند. جارو کشیدن، گردگیری، جا به جایی وسایل و خرید کردن از این نوع هستند. مشارکت همه اعضای خانواده در انجام امور منزل در تحمل و سپری کردن راحت‌تر این‌ ماه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خرید کردن در طول‌ ماه رمضان کار بسیار دشواری است، به‌خصوص اگر قرار باشد برای مواد ضروری در صف‌های طولانی بایستید. بسیاری از فروشگاه‌ها در ایام‌ ماه‌رمضان تا ساعات زیادی پس از افطار مشغول کار هستند، بنابراین می‌توانید اقلام مورد نیاز را پس از افطار خریداری کنید. در این ‌ماه خرید مواد غذایی مثل‌ آش و حلیم بیشتر از هر زمان دیگری می‌شود. در این‌ ماه افراد زیادی قابلمه آش را به خیابان آورده و به‌عنوان‌ آش محلی و خانه‌پز به مشتریان می‌فروشند. آش‌های کنار خیابانی با هر بار رفت‌وآمد خودروها پر از گردوغبار و آلودگی می‌شوند. در این‌ ماه اگر غذاهای آماده مثل‌ آش خریداری می‌کنید، ترجیحاً از خانه با خود ظرف ببرید. توصیه می‌شود مواد غذایی‌ای که قابلیت ذخیره کردن در فریزر را دارند، یکجا تهیه کرده و در این ‌ماه کمتر برای خرید به خیابان‌های شلوغ مخصوصا دم افطار بروید.

ساعت کاری کم شده است ولی میزان کار کم نمی‌شود. کار ارباب رجوع باید انجام شود. دقت بیشتر در کار باعث می‌شود کارها با خطای کمتری و در نتیجه با صرف انرژی کمتر انجام شود. هرکس در هر شغلی که باشد می‌تواند راه‌های صرفه‌جویی در انرژی را بدون اینکه خللی در کارش ایجاد شود، اجرایی کند. در بعضی مشاغل با تقسیم کار متناسب، فشار کمتری به همکاران وارد می‌شود. این کار علاوه بر اینکه نیاز به کارگروهی دارد مدیر کارآمدی نیز می‌طلبد.

ماندن زیر آفتاب عالم‌تاب تابستان روزه‌داران را بسیار آزار می‌دهد، بخار شدن آب بدن از طریق پوست که جای خود دارد. اگر کارتان به ماندن زیر این آفتاب کشید کمتر راه بروید و سریع خود را به سایه برسانید.

ماه‌مبارک رمضان برای برخی مساوی کار کمتر و تحرک بسیار کمتر است، به همین دلیل خیلی‌ها در این‌ماه چاق می‌شوند. اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به بسیاری از برنامه‌های همیشگی رسید. شما می‌توانید ورزش‌های کششی انجام دهید یا به پیاده‌روی بروید. پیاده‌روی‌های روزانه را می‌توان در ساعت‌های قبل از افطار انجام داد. البته اگر به مهمانی نرفتید می‌توانید آن را به ساعات بعد از افطار هم منتقل کنید. شهر در این‌ ماه تا نیمه‌های شب روشن و بیدار است. ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده‌روی از گرفتگی عضلات و یبوست جلوگیری می‌کند.

رمضان ریتم زندگی عادی را برهم می‌زند و به بدن می‌گوید عادت نکن. یکی از این عادات، خوابیدن و بیدار شدن در ساعات غیرمعمول است. خمیازه‌های مکرر صبحگاهی در محل کار نشانه بر هم خوردن این ریتم است که به آن نیز بعد از چند‌روز عادت خواهید کرد. برای اینکه بی‌خوابی مضاعفی را تحمل نکنید اگر سر کار می‌روید شب‌ها زودتر بخوابید تا برای ادای فرایض قبل از سحر به‌راحتی از خواب بیدار شوید.

بوی بد دهان، روزه‌داران و اطرافیانشان را ناراحت می‌کند. عدم‌رعایت بهداشت دهان و دندان، شایع‌ترین علت بوی بد دهان است. گرسنگی و گرسنه روزه‌گرفتن نیز می‌تواند دلیلی برای ایجاد بوی بد دهان باشد، به همین دلیل سعی کنید حتما برای صرف سحری از خواب بیدار شوید. با استفاده از رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی می‌توان بوی بد دهان را کاهش داد. پس از خوردن سحری، لازم است حتماً مسواک بزنید، سپس با نخ دندان فضاهای خالی میان دندان‌ها را که ممکن است باقیمانده غذا درون آن جا بگیرد، پاک کنید. از دهان‌شوی آنتی‌باکتریال استفاده کنید.

کد خبر 179269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز