یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حصیل در هنرستان‌ها همزمان با اجرایی شدن نظام 3-3-6، سه‌ساله می‌شود و هم‌اکنون دانش‌آموزانی که در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کنند، اگر در مقطع متوسطه رشته‌های فنی و حرفه‌ای را انتخاب کنند، ملزم به گذراندن سه سال دوره تحصیلی هستند.

ابراهیم سحرخیز اظهار کرد: با توجه به آیین‌نامه آموزشی جدید مقطع متوسطه، پیش‌بینی می‌کنیم که تمایل به رشته‌های کار دانش برای سال تحصیلی آینده هفت‌درصد رشد پیدا کند. وی با بیان اینکه برای تشویق دانش‌آموزان باید هنرستان‌ها تجهیز شوند، افزود: برای تجهیز هنرستان‌ها نیازمند کمک‌های مردمی و دولتی هستیم و کمک‌های مردمی شامل کمک‌های داوطلبانه، پرداخت هزینه برای کلاس‌های فوق‌برنامه است و کمک‌های دولتی نیز پرداخت سرانه مدارس است.

نکته:
طبیعی است که با استقرار نظام آموزشی 3-3-6، همانطور که از فرم آن پیداست دوره دبیرستان سه‌ساله می‌شود، البته هنوز پایه ششمی رسما تشکیل نشده و دانش‌آموزی در این پایه تحصیل نمی‌کند که اگر رشته‌های فنی و حرفه‌ای را انتخاب کند ملزم به گذراندن سه ساله دوره تحصیلی شود. نیازی به توضیح نیست اما محض اطلاع معاون وزیر یادآور می‌شویم که دوره دبیرستان هم سه‌ساله می‌شود و این امر مختص رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیست.

امین باشی‌زاده، معاون دفتر آموزش متوسطه فروردین امسال گفت: دانش‌آموزان تجدیدی سال اول دبیرستان شهریور امتحان می‌دهند و اگر قبول نشدند در امتحانات جبرانی مهر‌ماه شرکت می‌کنند؛ چنانچه مهرماه هم قبول نشدند به‌علت نمرات پایینی که در دروس دارند به دوره‌های کاردانش معرفی می‌شوند.از این سخنان چنین استنباط می‌شود که دوره‌های کاردانش جای دانش‌آموزان تنبل و ضعیف است و پر کردن هنرستان‌ها به این شیوه سرانجام خوشی ندارد.

آنطور که پیش‎ ‎از این بیان شده دانش‌آموزان دارای بنیه ضعیف درسی به هنرستان‌ها فرستاده می‌شوند، پس تشویق نیاز ندارند. آنها به اجبار باید در هنرستان درس بخوانند، از طرفی سال‌هاست به اجبار از پدران و مادران دانش‌آموزان و هنرجویان کمک‌های مالی به عناوین مختلف مانند «داوطلبانه» و «همیاری» اخذ می‌شود و با وجود انکار مسئولان همچنان ادامه دارد که معاون وزیر هم به آن اذعان می‌کند. از طرفی شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه اختیاری است و نه اجباری، اینکه چرا معاون وزیر آموزش و پرورش به صراحت از مردم می‌خواهد که هزینه این کلاس‌ها را پرداخت کنند، پرسشی است که باید مسئولان آموزش و پرورش پاسخ بدهند. البته فراموش نکرده‌ایم که وزیر آموزش و پرورش بارها مخالفت خود را با برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اعلام کرده و گفته : «کلاس‌های اضافه و فوق‌برنامه برای دانش‌آموزان خسته‌کننده و اذیت‌کننده است.»

کد خبر 179204
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز