جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل‌: تنها چند روز پس از زنجیره حملات خونین القاعده در عراق که کشته و زخمی شدن بیش از ۴۱۵ نفر را به‌دنبال داشت شبه‌نظامیان این گروه بار دیگر نشان داده‌اند که قصد گسترش درگیری‌ها، برای عرض اندامی جدید و به‌دست گرفتن مجدد کنترل مناطقی از این کشور را دارند.

در دور جدید حملات القاعده عراق، در روزهای اخیر استان دیاله به‌عنوان پایگاه سابق این گروه شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و شبه نظامیان بوده‌است. صالح خلیل، سخنگوی نیروهای پلیس دیاله اعلام کرده که آخرین دور درگیری‌ها در اطراف شهر حدید کشته شدن حداقل۱۲ نیروی امنیتی این کشور و هفت‌نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. به گفته مقام‌های محلی همچنین بر اثر تیراندازی شبه نظامیان القاعده، یک بالگرد نظامی مجبور به فرود اضطراری در این منطقه شده است.

این حمله کشته شدن یک نظامی سرنشین این بالگرد و زخمی شدن یک نظامی دیگر را هم به‌دنبال داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این بالگرد در حال جمع‌آوری اطلاعات برای کمک به نیروهای نظامی عراق جهت مبارزه با فعالیت القاعده در منطقه بوده که هدف حمله شبه‌نظامیان قرار گرفته است. درگیری‌‌ها در این منطقه از روز سه‌شنبه هفته گذشته که یک پست ایست و ‌بازرسی نیروهای امنیتی در حدید که در ۷۰ کیلومتری شمال شرق بغداد قرار دارد مورد حمله قرار گرفت همچنان ادامه دارد.

استان دیاله که میان بغداد و مرز ایران قرار دارد تا پیش از سال ۲۰۰۷ پایگاه امن نیروهای القاعده در عراق بود و شبه نظامیان این گروه اکنون بار دیگر در تلاش هستند که کنترل این منطقه را به‌دست بگیرند.حملات شبه نظامیان از هفته گذشته پس از آن شدت گرفت که ابوبکر البغدادی، رهبر القاعده عراق در پیامی از دور جدید حملات برای به‌دست آوردن مجدد کنترل مناطقی از این کشور خبر داد.

شاخه عراقی القاعده موسوم به «دولت اسلامی عراق» در این پیام از جوانان مسلمان خواست تا با بازگشت عناصر این شبکه تروریستی به مناطقی که پیش از این، از القاعده پاکسازی شده بود، به عراق بیایند. یک روز پس از این تهدید عراق شاهد دست‌کم 19انفجار جداگانه و تیراندازی در شهرهایی همچون بغداد، کرکوک، توز خرماتو و سامرا بود که کشته شدن حداقل ۱۱۵نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

تهدید برای حمله به آمریکا

شبه نظامیان القاعده عراق همچنین تهدید کرده‌اند که «قلب آمریکا» را هدف حمله قرار خواهند داد. منابع اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز اعلام کرده‌اند که اطلاعات آنها از برنامه‌ریزی برای حمله این گروه در آمریکا خبر می‌دهد.

القاعده عراق تاکنون بیشترین حملات را علیه شیعیان این کشور انجام داده است اما گفته می‌شود اکنون در حال به کار‌گیری نیروهایی در آمریکا و کانادا هم هست. هنوز به‌طور دقیق علت قدرت گرفتن مجدد القاعده عراق مشخص نیست اما به عقیده کارشناسان حملات القاعده در سوریه با نا‌امنی‌های مرزی بار دیگر شاخه‌های این شبکه را در منطقه قدرت داده و آنها را وارد فاز جدیدی از عملیات تروریستی کرده است.

کد خبر 178959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز