همشهری آنلاین: مدیر امور علمی دانشجویان دانشگاه شیراز اظهار کرد: مدرسه تابستانی علوم بین‌رشته‌ای شیراز تنها تشکل فعال در سطح کشور است که در این عرصه به ارایه پنل‌های علمی می‌پردازد که البته مهم‌ترین رویکرد فعالیت‌ها، تخصصی بودن آنهاست.

صدیقه فروتن در گفت‌و‌گو با ایسنا،گفت: مدرسه تابستانی یک موضوع خاص و برنامه‌ای است که می‌تواند همه جا برگزار شود؛ اما باید با نگاه تخصصی به آن پرداخت.

وی با اشاره به اهداف کلان و محورهای اصلی مدرسه تابستانی علوم بین‌رشته‌ای بیان کرد: آشنایی دانشجویان با برخی از موضوعات بین رشته‌ای در جهت کاربردی کردن آنها، ایجاد زمینه ارتباطی و همکاری علمی بین اساتید و دانشجویان فعال، بسترسازی در جهت شناخت فعالیتهای بین‌رشته‌ای و جهت‌دهی فکری دانشجویان به سمت فعالیت‌های بین‌رشته‌ای از اهداف کلی برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های تخصصی مدرسه تابستانی به شمار می‌رود.

دبیر علمی همایش سومین مدرسه تابستانی علوم بین‌رشته‌ای با بیان اینکه در جلسات متعدد کمیته سیاست‌گذاری این تشکل 25 استاد و دانشجو حضور یافته‌اند، گفت: رویکرد اصلی مدرسه تابستانی منطبق با محورهای علم روز دنیاست و شامل مباحث هوش مصنوعی و محاسبان نرم، فناوری نانو و کاربردها، علوم زیست پزشکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، خانواده، جامعه و سلامت، مهارتهای مدیریتی، اخلاق در علم و فناوری، علوم شناختی و تاریخ، فرهنگ و هنر است.

وی گفت: به عنوان مثال در مبحث خانواده، کارگروه‌‌های تخصصی ما به مواردی نظیر تغذیه، سلامت اجتماعی، روحی و جسمی افراد می‌پردازد و مبانی خانواده و جامعه را در ابعاد گوناگون بررسی می‌کند.

فروتن با تاکید بر ایجاد فضای پرنشاط علمی به وسیله برنامه‌های متنوع در دوره‌های تخصصی مدرسه تابستانی، افزود: ارایه برنامه‌های تخصصی در فضایی شاداب و سرزنده، گامی موثر در آشناسازی جوانان با علوم بین رشته‌ای و فرارشته‌ای است و بر همین اساس امسال نسبت به دو دوره قبل مدرسه تابستانی، شاهد حضور موثر و فعال‌تر دانشکده‌های دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های سطح کشور بودیم.

مدیر امور علمی دانشجویان دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این دوره از فعالیتهای مدرسه تابستانی، یک سخنرانی علمی در قالب ویدئوکنفرانس در خارج از کشور برگزار می‌شود و آموزش الکترونیکی تعداد زیادی از سخنرانی‌ها به شکل آن لاین در فضای اینترنتی برای عموم قابل دسترسی است.

وی تصریح کرد: مجریان مجموعه تصمیم دارند دبیرخانه دائمی مدرسه تابستانی را در شیراز راه‌اندازی کنند و این موضوع فعالیتهای تنها مدرسه تابستانی کشور را بیش از پیش تثبیت می‌کند.

فروتن به اثرات برگزاری دوره‌های علمی و تخصصی مدرسه تابستانی برای دانشجویان اشاره کرد و افزود: کسانی که در مقاطع بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند، در بازار کار شرایط بهتری دارند؛ چرا که چندگرایشی بودن به آنها کمک می‌کند که با مهارت و تسلط بیشتری وارد عرصه‌های اجتماعی و فضای کار شوند.

وی در ادامه یادآور شد: آینده هر استان را دانشجویانی که وارد بازار کار می‌شوند، می‌سازند و ما باید با ارایه برنامه‌ها و فعالیتهای ویژه، نقش مثبتی در پیشبرد امور استان داشته باشیم.

کد خبر 178211

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز