مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

تکالیف تعیین شده برای بهبود کیفیت خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تنگناهای پیش روی تولید خودرو در کشور موجب شده تا برخی ریشه مشکلات کنونی این صنعت را در شکل‌گیری بازار انحصاری و عدم‌رقابت‌پذیری این صنعت قلمداد کرده و تداوم شیوه کنونی سیاستگذاری و اعمال مدیریت در صنایع خودروسازی کشور را مانع اصلی تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای این صنعت قلمدادکنند.

رضا ویسه

دیدگاه‌های رضا ویسه، مدیرعامل پیشین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و کارشناس صنعت خودرو را می‌خوانید.

  • دیدگاه‌های مطرح در زمینه کندی بهبود ارتقای کیفی خودروهای ساخت داخل با وجود حمایت‌ها و الزامات قانونی مطرح را تا چه حد می‌پذیرید؟

برخلاف این دیدگاه‌ها بهبود کیفی خودروهای ساخت داخل از رشد مناسبی برخوردار بوده و برخی خودروهای ساخت داخل طبق گزارش‌های سازمان ملی استاندارد در حد خودروهای اروپایی بوده و با امکانات موجود در کشورمان حتی برای صادرات نیز از نظر کیفیت مشکلی ندارند با این شرایط به اهداف مدنظر برای استانداردهای بین‌المللی در بهبود کیفی خودرو دست پیدا کرده‌ایم. اما مشکل ریشه‌ای در جای دیگری است، از آنجا که طراحی برخی خودروها قدیمی بوده، قالب‌های تولید این خودروها مستهلک شده است و دقتی در تأمین قطعات این خودروها نمی‌شود و با مشکلات کنونی در کیفیت برخی خودرو‌ها مواجه هستیم.

  • چرا مردم رضایت چندانی از کیفیت خودرو ندارند؟

باید توجه کرد که عامل اصلی در بهبود کیفیت و تناسب قیمت خودروها، شکل‌گیری رقابت است هر چقدر صنایع خودروسازی کشورمان و عرضه محصولات آنها رقابتی‌تر شود به‌طور طبیعی کیفیت خودروهای ساخت داخل ارتقا یافته و قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود. مشکلات کنونی ناشی از رقابتی نبودن صنایع خودروسازی کشور است چرا که با اعمال تعرفه 90درصدی واردات خودرو اکنون بازار انحصاری شکل گرفته و شرایط تولید خودرو در کشورمان نیز غیررقابتی شده است و دستاورد صنایع غیررقابتی فدا شدن کیفیت و قیمت محصول نهایی است.

  • چرا خودروهای داخلی حرف چندانی برای گفتن در بازار کشورهای هدف نداشته و یا ماندگاری چندانی در این بازارها ندارند؟

اگر صنعت خودرو کشورمان همانند آنچه قبلا مقرر شده بود خصوصی شده و در یک فضای رقابتی قرار گیرد از نظر توانمندی قادر است تا با رقبای خود در بازارهای جهانی رقابت کند اما متأسفانه تنگناهای ایجاد شده توسط دولت یعنی اعمال مدیریت دولتی و اعمال تعرفه 90درصدی واردات به‌دلیل فضای نامساعد کسب و کار موجب شده تا شرایط تولید و عرضه خودرو در کشورمان انحصاری شود و وقتی انحصار در صنعت خودرو شکل گرفت، خودرو‌سازان ایرانی قادر به رقابت نخواهند بود.

  • درنظر گرفتن پیش‌شرط‌هایی مانند ارتقای کیفیت و کاهش فاصله قیمتی کارخانه با حاشیه بازار برای افزایش قیمت تا چه حد اجرایی است؟

کیفیت و قیمت خودرو هیچ‌گاه دستوری نیست و با این واقعیت روبه‌رو هستیم که این دو عامل باید خودانگیزشی باشد. در اقتصاد بین‌الملل نیز تولید خودانگیزشی تنها در سایه رقابت شکل می‌گیرد اگر می‌خواهیم مشکلات کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل برطرف شود باید فضا را رقابتی کنیم و تا زمانی که این فضا شکل نگیرد مشکلات نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

  • خودرو‌سازان بهبود کیفیت را منوط به رفع مشکلات تأمین مالی می‌دانند؛ آیا دورباطلی برای بهبود کیفیت خودرو شکل نخواهد گرفت؟

اگر بخواهیم این مشکلات حل شود قدم اول آن است که دولت به جای دخالت باید از خودرو‌سازان حمایت کرده و به جای تغییرات مدیریتی و سیاستگذاری‌ در صنایع خودروسازی کشور نسبت به تأمین مالی مناسب برای این شرکت‌ها اقدام کند چرا که دولت باید کار حاکمیتی کند و نباید در مورد مسائلی که ربطی به دولت ندارد دخالت کند.

کد خبر 177917

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز