سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: پایبند نبودن به اهداف برنامه چهارم توسعه، یکی از مهمترین انتقادات وارده به عملکرد دولت و لایحه بودجه سال 86 بوده است.

در پاسخ به این انتقاد، وزیر اقتصاد اعلام کرد که برنامه چهارم و جداول آن نیازمند اصلاحاتی هستند.

در همین رابطه با دکتر کاظم نجفی علمی ‌رئیس کمیسیون تلفیق و هماهنگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت گفت‌‌وگو کرده‌ایم.

  • وزیر اقتصاد معتقد است برنامه چهارم دارای ایراداتی است و اکثر انتقادات وارده به دولت نیز به همین بخش‌ها بازمی‌گردد. دیدگاه شما چیست؟

وزیر اقتصاد هم درست می‌گوید هم غلط. این ذات برنامه‌های توسعه است که در طول اجرا، ایرادات آن مشخص شود، اما اینکه با قاطعیت گفته شود که برنامه چهارم توسعه دارای ایرادات اساسی است، صحیح نیست.

به هر حال برنامه چهارم توسعه در مجلس‌های ششم و هفتم دچار تغییراتی شده که باید جداول آن متناسب با این تغییرات اصلاح شود.

  • با این حساب، آیا دولت این حق را دارد که به اهداف و فرامین برنامه چهارم توسعه بی‌توجه باشد؟

در اینکه برخی جداول برنامه چهارم باید اصلاح شود، شکی نیست. اما اکنون خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده که با روند فعلی، رشد اقتصادی کشور طی سال‌های آینده تا 5/3 درصد نیز کاهش پیدا خواهد کرد و اگر فرامین برنامه چهارم توسعه را رها سازیم مطمئنا این اتفاق رخ خواهد داد. بنابراین، دولت باید به برنامه چهارم توسعه پایبند باشد.

  • وزیر اقتصاد همچنین معتقد است ارزیابی میزان پایبندی دولت به برنامه چهارم، معیار خوبی برای ارزیابی حرکت در مسیر چشم‌انداز نیست زیرا برنامه چهارم دقیقا در راستای سند چشم‌انداز تدوین نشده است. آیا این موضع را قبول دارید؟

برنامه چهارم توسعه تا حدودی بلافاصله از سند چشم‌انداز 20 ساله تدوین و اجرا شد که شاید به علت این سرعت اجرا، چندان با سند چشم‌انداز همسان و متناسب نباشد و باید بر روی آن تامل بیشتری می‌شد.

اما چون دولت برای اجرای سند چشم‌انداز، برنامه میان‌مدتی نداشت، برای جلوگیری از ایجاد یک دوره فترت یک ساله میان دو برنامه، چاره‌ای جز تدوین فوری برنامه چهارم توسعه نداشت.

از سوی دیگر، سند چشم‌انداز یک برنامه راهبردی است و برنامه چهارم، برنامه اجرایی آن است و نمی‌توان به علت اینکه برنامه چهارم چندان متناسب با سند نیست، از اجرای آن خودداری کرد.

کد خبر 17779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز