همشهری آنلاین: برای یافتن امن‌ترین نقطه بر روی زمین بد نیست نگاهی به این نقشه بیاندازید،‌زیرا می‌توانید بر روی آن هر نقطه‌ای از زمین که طی 114 سال گذشته در آن زلزله رخ داده است را بیابید.

نقشه

در این نقشه هر نقطه‌ای از زمین که از سال 1898 تا به امروز در آن زمین‌لرزه رخ داده نمایش داده شده است. بر اساس این نقشه حاشیه اقیانوس آرام خطرناک‌ترین بخش از کره زمین است. این نقشه به طور کلی از 203 هزار و 186 درسرتاسر جهان تشکیل شده که هر یک نشان‌دهنده منطقه وقوع زمین لرزه هستند.

این نقشه که مملو از نقطه‌های درخشان و نئونی است،‌ در واقع پروژه جنبی مهندس نقشه‌کشی به نام جان نلسون بوده‌است که حین ساخت نرم‌افزاری به نام IDV Solutions که برای مصور سازی اطلاعات به کار گرفته می‌شود ساخته شده است.

نقشه

نلسون برای آزمودن نرم‌افزارش اطلاعات مربوط به تمامی زمین‌لرزه‌هایی که از سال 1898 تا به امروز بر روی زمین رخ داده‌اند را بر اساس شدت زمین لرزه‌ها دسته‌بندی کرد و آنها را بر روی نقشه توزیع کرد.

در میان زمین‌لرزه‌هایی که بر روی نقشه مشخص شده‌اند،‌زمین لرزه بزرگ سان‌فرانسیسکو که جان سه هزار انسان را گرفت و همچنین زمین لرزه کرایس‌چرچ نیوزیلند که 185 کشته به جا گذاشت نیز وجود دارند.

نقشه گردبادها

وی در کنار این نقشه،‌نقشه‌ای از مسیر گردباد‌های 6 دهه گذشته آمریکا بر اساس مقیاس فوجیتا که توفان‌ها و گردبادها را بر اساس میزان آسیب‌های وارد شده به ساختمان‌ها می‌سنجد، ارائه کرده است. در این نقشه از اطلاعات دولت آمریکا درباره گردبادهای رخ داده در این کشور از سال 1950 تا 2011 استفاده شده‌است.

وی قصد دارد این نقشه را به گونه‌ای تعاملی سازد که کاربران بتوانند اطلاعات را بر اساس شدت وقوع پدیده،‌ سال وقوع،‌ موقعیت،‌ فصل و دیگر موارد فیلتر‌سازی کنند.

کد خبر 176634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز