گروه سیاسی: روز گذشته با آغاز مرحله اصلی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 7 سپاه، ده‌ها فروند موشک بردبلند، میان‌برد و بردکوتاه از اقصی‌نقاط کشور به سمت پایگاه شبیه‌سازی‌شده کشورهای فرامنطقه‌ای (دشمن فرضی) شلیک شد.

در این مرحله از رزمایش نیروی هوافضای سپاه، ده‌ها فروند انواع موشک‌های شهاب (یک، دو و سه) خلیج‌فارس، تندر، فاتح، زلزال و قیام به سمت هدف واحد پیش‌بینی شده در کویر سمنان شلیک شد.فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در این رزمایش از موشک‌های با برد دوهزارکیلومتر نیز استفاده شده است،

گفت که به‌دلیل برنامه از پیش تعیین‌شده، تنها از هزارو300کیلومتر برد آنها استفاده کردیم. امیرعلی حاجی‌زاده پس از شلیک انواع موشک‌های بالستیک در مرحله دوم رزمایش، با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق گزارش‌های رسیده، این موشک‌ها که از نقاط مختلف کشور شلیک شدند، به هدف از پیش تعیین شده - که یک هدف واحد شبیه پایگاه‌های هوایی کشورهای فرامنطقه‌ای بود - اصابت کردند، گفت: در آخرین روز رزمایش، جنگنده بمب‌افکن‌های سپاه پاسداران نیز اقدام به بمباران این هدف واحد خواهند کرد و پس از آن نیز بمباران اهداف توسط هواپیماهای بدون سرنشین را خواهیم داشت.

وی درخصوص واکنش کشورهای بیگانه به رزمایش موشکی سپاه گفت: آنها همیشه تحلیل‌های خود را می‌کنند اما آنچه مسلم است این است که این قبیل رزمایش‌ها به‌منظور آمادگی نیروهای ما صورت می‌گیرد. حاجی‌زاده درخصوص اثرگذاری تحریم‌ها بر ملت ایران تصریح کرد:

در آن روز که کشور ما از توان ساخت موشک برخوردار نبود، آنها نتوانستند کاری کنند؛ امروز که ما نه‌تنها سازنده بلکه صادرکننده موشک هستیم. وی درباره یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این رزمایش با رزمایش‌های قبل گفت: در گذشته، ما موشک‌ها را از یک جا شلیک می‌کردیم اما امروز موشک‌ها از چندین نقطه به سمت هدف واحد شلیک شدند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین درخصوص جدیدترین موشک بالستیک رادارزن سپاه گفت: این موشک به‌زودی آزمایش خواهد شد.

رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا که در منطقه رزمایش حضور یافته بود با اشاره به شلیک موفق ده‌ها فروند موشک در رزمایش به مهر گفت: پیام اصلی این رزمایش برای کشورهایی است که مقابل ایران ایستاده‌اند و آنها پاسخ خود را با برگزاری این رزمایش دریافت کردند. محمد شیرازی با اشاره به محک‌خوردن قدرت وتوانمندی دفاعی نظام اسلامی در رزمایش پیامبر اعظم(ص)7 اظهار داشت:

این رزمایش تنها نشان‌دهنده توانمندی دفاعی کشورمان است و هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه به حساب نمی‌‌آید. حسین سلامی جانشین فرماندهی سپاه نیز بعد از پرتاب موفقیت آمیز موشک‌ها و اصابت آنها به اهداف، این رزمایش را واکنش به کسانی دانست که با بی‌ادبی سیاسی با ملت ایران حرف زده و سخن از روی میز بودن گزینه نظامی می‌گویند. رزمایش بزرگ موشکی زمین به زمین سپاه با نام پیامبر اعظم(ص) 7 از دوشنبه آغاز شد و امروز در پایان مرحله اصلی این رزمایش، جنگنده بمب‌افکن‌های بدون سرنشین سپاه به اجرای عملیات خواهند پرداخت.

اقتدار در تنگه هرمز

در نشست خبری روز گذشته سخنگوی وزارت امورخارجه نیز خبرنگاری با اشاره به برگزاری مانور موشکی سپاه نظر مهمانپرست را در رابطه با پیام این مانور پرسید که مهمانپرست در پاسخ گفت: پیام مانور موشکی سپاه این است که کشور ما اقتدار کامل و آمادگی برقراری امنیت در خلیج‌فارس و عبور و مرور محموله‌های نفتی در تنگه هرمز را دارد.

مهمانپرست درباره طرح نمایندگان مجلس برای بستن تنگه هرمز نیز گفت: اعمال تحریم‌های جدید موضوعی است که تهدید‌کننده امنیت انرژی و برهم‌زننده تعادل بازار انرژی خواهد بود. تأکید کرده‌ایم که امنیت عرضه، بخش تفکیک‌ناپذیری از امنیت بازار انرژی خواهد بود و اقدام آمریکا و کشورهای دیگر تحریک‌کننده امنیت است و آنها باید مسئولیت اقداماتی را که انجام می‌دهند، بپذیرند. وی تأکید کرد:

امنیت خلیج‌فارس را جزو اولویت‌های اصلی خود می‌دانیم و توانایی و اقتدار کافی برای برقراری این امنیت در منطقه و امنیت عرضه و عبور انرژی در منطقه را داریم. خبرنگار دیگری پرسید که نمایندگان مجلس گفته‌اند پاسخ مثبت وزارت خارجه را برای بستن تنگه هرمز دریافت کرده‌اند؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت:‌ نمایندگان مجلس، نمایندگان ملت هستند، هر آنچه به‌عنوان طرح به تصویب مجلس برسانند و تبدیل به قانون کنند، دولت موظف به اجراست؛ البته ما هم شنیده‌ایم که چنین طرحی را دنبال می‌کنند اما هیچ بحث مستقیمی در این‌باره میان مجلس و وزارت خارجه برای اینکه ما اقدام خاصی را انجام دهیم، صورت نگرفته است.

بازتاب خارجی رزمایش موشکی ایران

رزمایش موشکی سپاه و آزمایش انواع موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و برد‌بلند، بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشت. برخی از این رسانه‌ها رزمایش موشکی سپاه را در چارچوب تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تحلیل کردند و برخی دیگر برد بالای موشک‌های شلیک‌شده در این رزمایش را مورد توجه قرار دادند. روزنامه گاردین نوشت که رزمایش موشکی ایران در پاسخ به تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه مخاطبین خود را به همزمانی پرتاب موشک شهاب‌سه و مذاکرات ایران و گروه 1+5در استانبول ترکیه توجه داد. روزنامه وال استریت در گزارش خود اعلام کرد که رزمایش موشکی ایران در مرکز و شمال سمنان در عملیات پیامبر اعظم(ص) 7 انجام گرفت و سپاه قصد دارد هدف‌هایی در اسرائیل را نابود کند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت و شبکه سعودی العربیه با اشاره به شلیک موشک‌های شهاب‌یک، دو و سه نوشتند که شهاب‌سه قادر به هدف قراردادن اسرائیل است. روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت که ایران در پاسخ به تحریم‌های جدید، اقدامات جسورانه‌ای از قبیل بررسی طرح بستن تنگه هرمز در پارلمان و آزمایش موشکی را انجام داده است و این مانور، هشداری به اسرائیل و آمریکاست.

کد خبر 176178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز