مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها: درحالی‌که زمزمه‌های گران‌شدن نرخ کرایه تاکسی در برخی از شهرستان‌ها از نخستین روزهای کاری سال 91 به گوش می‌رسید و هنوز این مسئله به تصویب شورای شهر یا فرمانداری‌ها نرسیده، اما از آن زمان تاکنون، برخی از رانندگان درون‌شهری شهرستان‌های مختلف کشور خودسرانه اقدام به افزایش کرایه‌ کرده‌اند.

تاکسی

 پیامد افزایش کرایه هم چیزی نیست جز نارضایتی مسافران و دامن‌زدن به گرانی‌ها. در این میان رانندگان تاکسی افزایش کرایه‌ها را به گرانی‌های لجام‌گسیخته اخیر ربط داده و برخی نیز عنوان می‌کنند که اگرچه قیمت بنزین افزایش پیدا نکرده اما قطعات یدکی و روغن خودرو گران شده است و از طرفی آنها هم باید مایحتاج زندگی خود را با قیمت بالاتری نسبت به ماه‌های پیش خریداری کنند. با این توجیه، موج گرانی‌ها به کرایه تاکسی هم رسید و حالا بررسی لایحه پیشنهادی شورای سازمان تاکسیرانی چندین شهر مبنی برای افزایش کرایه‌ها به یکی از مهم‌ترین ‌مسائل این روزها تبدیل شده است.

افزایش کرایه تاکسی در اصفهان

در همین خصوص لایحه پیشنهادی شورای سازمان تاکسیرانی اصفهان برای افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی کرایه‌های تاکسی به‌منظور بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال شده است. با وجود این، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اعلام کرده است تا زمانی که این لایحه در شورا بررسی نشود، این شورا اظهارنظری درخصوص افزایش کرایه تاکسی نمی‌کند. این در حالی است که معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان می‌گوید: نباید به معیشت رانندگان تاکسی که بخشی از مردم هستند، بی‌توجهی کرد. رمضان عسگری‌نژاد می‌‌گوید: قیمت‌های پیشنهاد شده در شورای سازمان تاکسیرانی بسیار پایین‌تر از تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است. وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی با وجود گرانی لوازم یدکی و تعمیرات خودرو هر روز منتظر اعمال نرخ‌های جدید هستند، اضافه می‌کند که پیشنهاد سازمان تاکسیرانی اصفهان به‌طور میانگین افزایش 15تا 20درصدی کرایه تاکسی است. با اینکه هنوز به‌طور رسمی همین افزایش قیمت رخ نداده اما تاکسیرانان اصفهانی معتقدند که اگر درصد افزایش کرایه‌ها هم به‌زودی به‌تصویب برسد و اعلام شود، دردی از آنها دوا نخواهد شد؛ چراکه نرخ اقلام مصرفی خانواده‌ها به‌ویژه مواد غذایی به‌شدت افزایش یافته است. برخی از آنها پیشنهاد داده‌اند که اگر دولت مخالف افزایش کرایه‌هاست به‌نحوی‌ قدرت خرید آنها را متناسب با نرخ تورم، زیاد کند، بنابراین به جای آن سالی دوبار تأمین لوازم یدکی و هزینه تعمیرات خودروی آنها را بر عهده بگیرد.

چالش در شهرهای جنوبی

هرساله با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دمای هوای شهرهای جنوبی بحث افزایش کرایه تاکسی در این منطقه از کشور بیش از پیش جدی می‌شود. این در حالی است که افزایش سهمیه سوخت در این زمان از سال در کلانشهری مانند بندرعباس به یک‌چالش تبدیل می‌شود و تاوان کشدار شدن بحث میزان سوخت تابستانی تاکسی‌های بندرعباس را از یک‌سو مسافران و از سوی دیگر رانندگان تاکسی می‌پردازند.

کمترین افزایش در فارس

شاید در ماه‌های اخیر جالب‌ترین اظهارنظر در مورد میزان کرایه تاکسی‌ها را استاندار فارس به زبان آورده باشد. حسین صادق‌عابدین گفت: نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در شیراز از تمام مراکز استان‌ها کمتر است.وی افزود: نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس را شهرداری و شورای شهر تعیین می‌کنند اما آنچه مسلم است نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در فارس کمتر از سایر استان‌هاست. استاندار فارس با اشاره به افزایش نرخ تاکسی‌ها در روزهای اخیر در شیراز افزود: تا آنجا که اطلاع دارم فرمانداری هنوز نرخ جدید کرایه تاکسی‌های شیراز را ابلاغ نکرده است.

وی گفت: از فرماندار خواسته‌ام با انجام کار کارشناسی نرخ کرایه تاکسی را به‌گونه‌ای تأیید کند که تاکسیرانان نیز ضرر نکنند. صادق‌عابدین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با تعیین نرخ کرایه تاکسی نظر شهروندان و رانندگان تاکسی تأمین شود.

همین سخنان استاندار فارس خبر از افزایش کرایه تاکسی‌ها در آینده‌ای نزدیک در استان فارس می‌دهد. اگرچه طبق گزارش‌های میدانی و تماس‌های تلفنی شهروندان شیرازی با دفتر روزنامه می‌توان به‌راحتی دریافت که بسیاری از رانندگان خودشان هرچند به میزان ناچیز، به کرایه‌ها افزوده‌اند و چنین سخنانی راه را برای آنها در جهت گران کردن کرایه به شکل غیرقانونی باز کرده است. این در حالی است که فرماندار شهرستان شیراز گفت: براساس قانون آن مقدار افزایش کرایه ناشی از هدفمندی یارانه‌ها اعمال شده اما چون فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها اجرا نشده است دلیلی بر افزایش قیمت‌ها به این بهانه وجود ندارد.

جواد زرین‌کلاه با بیان این مطلب که منافع صنف پرتلاش رانندگان تاکسی و شبکه حمل‌ونقل عمومی همچون منافع عموم مردم باید لحاظ شود، افزود: افزایش کرایه تاکسی و پارکینگ‌های عمومی تنها مصوبه شورای اسلامی شهر بوده و اعمال نرخ‌های مصوب شده تا زمان تأیید آن از سوی فرمانداری غیرقانونی است.

کد خبر 176053

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز