گروه شهری: در حالی‌که آژانس‌دارهای ایتالیایی رسماً خبر حذف ایران از مقاصد برنامه‌های تورگردانی خود در سال جاری را داده‌اند، آمارها حکایت از دوبرابرشدن سفر ایرانیان به مراکز سیاحتی خارج کشور دارد.

کاهش تورهای ورودی و افزایش تورهای خروجی روندی بوده که از ابتدای سال جاری بسیار نگرانی برانگیخته و کارشناسان گردشگری بارها در این باره هشدار داده بودند، اما تصور نمی‌شد این روند به دو برابرشدن سفر به مقاصدی همچون تایلند و حذف مبادی مهمی همچون ایتالیا از بازارهای مبدأ صنعت ایرانگردی منجر شود.

گزارش خبرنگار ما در این‌باره (که بخشی از آن به تفصیل در صفحه 26 امروز چاپ شده است) حکایت از افزایش 40 تا 100 درصدی سفر به مقاصدی همچون دوبی، استانبول، تایلند، مالزی و هند در نوروز امسال دارد.

این در حالی است که آژانسها ناگهان برای دو هفته تعطیلات نوروزی قیمت‌های خود را بیش از 80 درصد افزایش داده و هزینه سفر به مقصدی همچون تایلند را که در ایام معمول سال حدود 600 هزار تومان است به بیش از یک میلیون تومان رساندند.

افزایش سفر به خارج (با وجود دو برابربودن قیمت‌ها نسبت به هزینه واقعی) در حالی صورت می‌گیرد که بنا به اعلام دفاتر خدمات مسافرتی اگر امکان تهیه صندلی هواپیما به مقدار کافی وجود می‌داشت، قطعاً تعداد تورهای موجود را می‌شد حتی دوبرابر کرده و از صدهزار نفر متقاضیان سفر به خارج به بیش از دویست هزار نفر رساند.

سفر به مقاصدی همچون برزیل و آفریقای جنوبی با بیش از 3 میلیون تومان هزینه برای هر نفر در هفته و سفر خانوادگی به مقاصدی همچون «پاتایا» و «گوا» از جمله شگفتی‌های تورهای امسال است و بنا به گفته یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی حتی خود تایلندی‌ها هم از این‌که ایرانیها به طور خانوادگی به جایی همچون پاتایا می‌روند متعجب هستند.

ناامیدی در میلان

گزارش دیگر حکایت از حضور نومیدانه تورگردانان ایرانی در نمایشگاه گردشگری میلان دارد زیرا به آنها اطلاع‌ داده شده آژانس‌دارهای ایتالیایی ایران را از فهرست مقاصد خود در سال 2007 حذف کرده‌اند.

ایسنا دراین‌باره اعلام کرد که: «قرار بود هنگام حضور در نمایشگاه میلان با آژانس‌های ایتالیایی قراردادهایی امضا شود که امکان پذیر نشد، چون این تور اپراتورها نام ایران را از فهرست سفر خود حذف کرده‌اند.»

ایتالیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که حتی در زمان جنگ تحمیلی هم همه‌ساله شمار قابل توجهی از جهانگردان آن به ایران سفر می‌کردند.

این کشور 300 هزار شرکت گردشگری دارد و یک میلیون و 200 هزار نفر از شهروندان ایتالیایی در صنعت توریسم مشغول به کار هستند.

کد خبر 17597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز